Jag fattar inte hur Hakro807 lyckas med att fundamentalt missförstå vad art vandelay pratar om. Jag kan inte ett jota om det ni pratar om, men _ändå_ förstår jag mycket väl exakt vad art vandelay menar.
Ett exempel är ju t.ex. spelkonsoller — deras specar förändras inte under deras livstid, men det gör dess pris. När Xboxen kom kostade väl den ca 4500 kr om jag minns rätt, idag kostar den ca 1600 kr — för exakt samma hårdvara. Varför? Jo på grund av marknadssegmentering — de som "måste" ha produkten på en gång är beredda att betala för det. När dessa "early adopters" har köpt produkten så sänker man priset på den för att få nästa marknadssegment att köpa produkten.. Osv.. Alldeles självklart i mina ögon.
På grund av detta så är naturligtvis också de nya modellerna av Apples datorer lite dyrare än de "behöver vara"; för att de _går_ att sälja dyrare till "early adopters". Allt eftersom det marknadssegmentet är bearbetat kommer produkterna att sjunka i pris för att passa nästa marknadssegment. Det är inget konstigt med detta.