- PsYcHoGUN
- Medlem ●
Hej!
Detta är mitt första inlägg här på forumet, men brukar spendera en del tid på att läsa andras åsikter flera ggr. i månaden.
Ok, saken är som så att en vän till mig sitter med en Multi Color iMac (http://www.theimac.com/tech.shtml) och har en del beskymmer.
Det operativ som är följde med var MAC OS 8.5.1 och hårdvarumässigt är inget uppgraderat.
1) Vilket av de nyare OS:n tror ni att denna maskin klarar? Det är som sagt bara 32MB RAM
2) Fungerar flesta programmen som är till OS 9 också till 8.5 eller inte? (Tänker på Win95/98/2000/XP)
3) Den webbläsaren som min vän använder är ett gammalt IE ver. 3.0. Då hon surfar blir det en massa
felmedellande om scriptprb. etc. Vilken webbläsare, som fungerar till MAC OS 8.5 bör jag ta?
4) Om jag blir tvungen att byta till OS 9, kommer jag behöva köpa det ngnstans och vad kostar det i sådant
fall?
5) Då jag försöker hämta upp bifogade filer genom Outlook Express, så får jag felmeddelandet att en port
måste öppnas upp i modemet och att det måste ändras i inställningarna, men jag hittar det inte?
6) Slutligen, om jag drar ner ngr. småprg. till henne i *.sit format, kan jag då bara bränna dem som de är i PCn
och så funkar de i MAC:n? Hur går jag till väga.
Tack på förhand!
//Sebastian C.
Jag tror att du först och främst ska uppgradera minnet om du hade tänkt att använda datorn seriöst. Har du bara tillräckligt med minne så kan du t o m köra OS X på den, även om det inte direkt kommer att vara någon fartdemon. OS 9 finns att köpa från Apple, kostar 280 kr. Man får dock ringa efter det, men kanske någon här på forumet har nån skiva liggande?
Det lilla jag har varit i kontakt med OS 8-9 så har programmen funkat i bägge (typ starcraft och andra spel), men jag kan inte lova något. Är det några specifika program du syftar på?
Om du ska bränna så tänk på att bränna i ett format som OS 8 klarar. Är det någon som vet om det klarar ISO-****? (kommer aldrig ihåg vilka siffror det är).
Internet Explorer 5 borde fungera vad jag vet. Annars så finns någon äldre Mozilla, men det buggar har jag hört. :/
Hmm..personen som använder dator har inte så stora krav, utan arbetar till 90% i Word och surfar runt samt kollar e-post. Tror du att datorn behövs uppgradera fast inga tyngre applikationer eller spel skall köras på den?
Angående MAC OS 9, skulle jag vara evigt tacksam om jag skulle kunna få tanka den ifrån någon. Jag sitter på 10Mbit, så det lär gå fort.
Som jag nämnde så är huvudsyftet med uppgradering igentligen att program rent generellt skall ligga bättre till än vad de i dagsläget gör.
Om jag skall bränna *.dmg filer så tror jag att Nero Burning Rom klarar det bra, då borde det inte vara några problem eller?
Ligga bättre till? Nu hänger jag inte riktigt med här...
Bränn inte dmg-filerna som en iso, bränn dem bara som filer rätt upp och ner.
Uppgradering har ingen dött utav!
Well jag har en iMac och den hade 64 mb ram original, nu snurrar den på med 384mb ram och 80gb 7200rpm:s disk samt OSX Panther, och den tuffar på förjäkla bra tom. Uppgradera är lösningen, har ev 2st 128mb stickor som du kan få köpa av mig om du vill.
1) Vilket av de nyare OS:n tror ni att denna maskin klarar? Det är som sagt bara 32MB RAM
Precis som Björn skulle även jag rekommendera mer minne, även om din vän endast vill uppdatera till OS9
2) Fungerar flesta programmen som är till OS 9 också till 8.5 eller inte? (Tänker på Win95/98/2000/XP)
Står det OS 9 som systemkrav så kräver det oftast OS9 fast ibland vill jag minnas att det gick ändå
4) Om jag blir tvungen att byta till OS 9, kommer jag behöva köpa det ngnstans och vad kostar det i sådant
fall?
Som irrelogical säger så går det att beställa från Apple, men jag skulle rekommendera att sätta ut en köpesannons här istället (blir förmodligen billigare)
5) Då jag försöker hämta upp bifogade filer genom Outlook Express, så får jag felmeddelandet att en port
måste öppnas upp i modemet och att det måste ändras i inställningarna, men jag hittar det inte?
Pass (eller kolla modemets manual)
6) Slutligen, om jag drar ner ngr. småprg. till henne i *.sit format, kan jag då bara bränna dem som de är i PCn
och så funkar de i MAC:n? Hur går jag till väga.
Tror att det går, har gjort det själv (dock var det till OS9)
PsYcHoGUN om du uppgraderar till Mac OS 8.6 som Björn Leander föreslog.
Tycker jag att du även ska installera Carbonlib som finns här så att du kan använda program skrivna i Carbon.
Installerade det själv då jag hade en iMac G3 och kunde då t.ex använda programmet CAMEDIA Master som följde med min digitalkamera trots att det egentligen krävde Mac OS 9.0.
Sen får man inte glömma www.lowendmac.com när vi talar om att använda gamla macar produktivt.
Info om första imacen: http://www.lowendmac.com/imacs/imac.shtml. Läs i länklistan längst ner på sidan om lämpliga browsers, uppgraderingar osv
Tack för alla svar, det uppskattas verkligen!
Jag skall ta och höra mig för om hon vill lägga pengar på minne, men det kostar väll inte så mycket? I vilket fall som helst, så är det svårt att installera minnen i de här burkarna? Jag har jobbat som IT-tekniker i 3 år, men då kommer jag endast ifrån en värld med PC.
På lowendmac.com så finns det länkar till instruktioner för hur man gör. Det verkar inte jättelätt, men långt ifrån omöjligt.
En sådan gammal iMac kräver också "gamla" minnen. Och tvärtemot vad man kan tro är gamla minnesmodeller ofta dyrare än moderna. Men 128 MB eller 256 MB är nog inte så blodigt (annonsera gärna här på 99mac). En bra sida att kolla vilken typ av minnen en viss maskin behöver är www.crucial.com/uk. Den första iMacen kräver denna minnestyp: http://www.crucial.com/uk/store/listparts.asp?mfr=Apple&model=iMac+%28G3%2D233%2C+266%2C+or+333%29&tabid=AM
Sedan är ju dessa maskiner kanske inte värda att kosta på hur mycket som helst - går något sönder är det lika bra att köpa en "ny" för 400 spänn, eller vad sägs om den här: http://www.mactorget.nu/view.php?id=25895
Om du själv inte har mac ännu och vill ha något att skruva i är en begagnad G4 ett betydligt bättre val då även de slöaste modellerna klarar av OSX utan alltför mycket lagg. Här är två exempel för en inte alltför stor peng: http://www.mactorget.nu/view.php?id=25671 & http://www.tradera.com/auction/aid_26246395
Johan, du har fasiken rätt. Efter mycket om och men så ser det ut som om man behöver köpa en ny burk istället, blir nog billigare så. Jag skall se vad min vän skall göra.
Ett nytt minne kostar ju lika mycket som en begagnad G3:a men med _mer_ minne än vad hon har idag. Haha!!
//Sebastian C.
Nya minnen ja, men annonsera lite här på 99mac så kanske nån hittar något som de har liggande.
*host* har ett eller två 64megs liggande som jag inte tror att jag behöver.
Inte behöver du byta till en PowerMac G3. Du har ju nästan samma kraft i iMacen, och så har du ju skärm.
Köp något av ovan "offererade" minnen och fixa OS9 till den så lär den fungera utmärkt ett tag till.
Finns inte Firefox för OS9 ?
En liten fråga angående brännandet. Om jag bränner via Nero på PC, är det bara bränna *.dmg filer och *.bin filer rätt upp och ner? Dmg fick jag höra att det är bara bränna, men man behöver inte ngt. extra program för att behandla dessa filer i IMAC´n?
En liten fråga angående brännandet. Om jag bränner via Nero på PC, är det bara bränna *.dmg filer och *.bin filer rätt upp och ner? Dmg fick jag höra att det är bara bränna, men man behöver inte ngt. extra program för att behandla dessa filer i IMAC´n?
.dmg-filer kan du inte öppna under OS 8 eller 9, då behövs OS X. .bin och .sit kan man däremot öppna med Stuffit Expander.
.dmg kan man väl inte montera i OS9 va..?
.bin ska StuffIt kunna avkoda.
edit
----
He he.. fyra timmar efter frågan så prickar vi samma minut
Här verkar det finnas någon/några lösningar på dmg-problemet:
Här verkar det finnas någon/några lösningar på dmg-problemet:
Jag har aldrig lyckats med Disc Copy 6.4 (eller om det var 6.5 eller både och?) tillsammans med dmg.
Om det är en modell man kan stoppa PC133-minnen i så är det inte alls dyrt, och inte svårt heller. Möjligen var de allra första iMacarna lite bökiga.
Byta hårddisk är mycket jobbigare. Då måste man öppna hela alltet på ett helt annat sätt.
8.6 är ett bra system till den. Det är då en massa lite nyare program funkar. 9.0.4 är ett annat bra alternativ. 9.2 är inte lika stabilt i mina erfarenheter.
Det finns en DiskCopy som skall klara DMG, men jag har inte fått det att funka. Inte ens .img skapade i OSX funkar alltid i OS9. Men .sit borde bara vara att lyfta över och packa upp.