Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rensa allt på osx o göra nytt admin lösenord?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-21 19:22

1. Jag skulle vilja radera allt "extra" på min iBook för att börja om med ett "rent" os, kan man det (utan att behöva radera och installera om)?

Mitt admin-lösenord är borta och cd-enheten är trasig så kan inte installera om os x... tror garantin har gått ut vid detta laget, kan jag rensa systemet såpass att jag kan göra ett nytt admin-lösenord? Behöver kunna uppdatera osx och installera program, vilket ju inte går nu...

2. Skolan kräver antivirusprogram på alla nätverkets datorer; finns det nått bra gratis anti-virus/spam/trojan program till mac som uppdaterar sig själv dagligen? Vilket rekommenderas?

MVH,
//MsTibbs

1. Det går ju att göra en ny användare, som har tillåtelse att administrera datorn. Vet dock inte om det krävs lösenord till det, antagligen.

2. Bump.

1. Även om garantin är ute så kan du försöka med en reklamation. Det är inte säkert att det går men det kostar inget att försöka. Kontakta återförsäljaren eller Apple och kolla om de kan hjälpa dig.

2. Låter som en ganska skum polity. Kör man Mac OS X är antivirus bara bortkastat lagringsutrymme. Men om du verkligen måste ha ett installerat är det enda kostnadsfria jag känner till ClamXav. Du kan ju alltid ha det installerat och peka på det om någon skulle fråga. Men att det skulle vara igång hela tiden och uppdateras dagligen känns bara onödigt. Låter som någon datatekniker som bara använder Windows som har hittat på det där.

Personligen skulle jag dock strunta helt i vad skolan kräver i alla fall.

• Oregistrerad
  • 2006-03-21 22:58
Ursprungligen av Björn Leander:

1. Även om garantin är ute så kan du försöka med en reklamation. Det är inte säkert att det går men det kostar inget att försöka. Kontakta återförsäljaren eller Apple och kolla om de kan hjälpa dig.

2. Låter som en ganska skum polity. Kör man Mac OS X är antivirus bara bortkastat lagringsutrymme. Men om du verkligen måste ha ett installerat är det enda kostnadsfria jag känner till ClamXav. Du kan ju alltid ha det installerat och peka på det om någon skulle fråga. Men att det skulle vara igång hela tiden och uppdateras dagligen känns bara onödigt. Låter som någon datatekniker som bara använder Windows som har hittat på det där.

Personligen skulle jag dock strunta helt i vad skolan kräver i alla fall.

Lärarn/rektorn/dataansvariga säger att jag är dum i huvvet att det finns få virus till mac os... påstår att "det finns virus vid uppstart redan" och att "man borde görra mac os-virus om man vill bli känd"... tja? när 95% av världens datorer är windows...? Nja... ska leta bevis för jocken

Ursprungligen av Maria.Bohlin:

Lärarn/rektorn/dataansvariga säger att jag är dum i huvvet att det finns få virus till mac os... påstår att "det finns virus vid uppstart redan" och att "man borde görra mac os-virus om man vill bli känd"... tja? när 95% av världens datorer är windows...? Nja... ska leta bevis för jocken

Du kan hälsa den personen att de virus han/hon talar om enbart och endast var till gamla Mac OS, ett operativsystem som lades ner och i princip glömdes bort för fem år sedan. Redan då var de fåtal virus som fanns i princip utdöda och existerade bara på papper. De virusen kan inte alls göra någon som helst effekt på Mac OS X som är ett helt annat operativsystem än gamla Mac OS. De är inte ens släkt och delar inte samma kod.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-21 20:04

boota från en extern cd. nollställ lösenord. starta upp igen.

• Oregistrerad
  • 2006-03-22 18:28

Haha... idag hade vi möte och han sa inte emot mig alls samt sa att "det är nog en mycket liten risk att just du är smittad, vi fokuserar på dom andra"! *YES!*

Alltså Mac OS X är UNIX, det finns inga "automatiska" virus till detta. Du måste själv aktivera dem för att de ska kunna göra något. Windows leksakskod däremot..

1
Bevaka tråden