Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logic Audio i OS X?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-09-19 15:57

Någon som har provat det ännu?

Brukade köra Logic i OS 9 men har inte gjort någon musik på ett år.
Nu ska jag köpa ny Mac som jag tänkte köra OS X på dock så snart blir det Logic i OS X för hela slanten.

Ta det lugnt.

Jag har kört det i 4 dagar nu på min dual 867....

Det är en fröjd att använda.....

Att loosa lite VST-pluggar är väl trist men skit samma, nu sitter jag på världens bästa OS med världens bästa sequencer program.

Uppdatera är mitt råd!!!!

• Oregistrerad
  • 2002-09-21 21:10

Tjena, jag vänder mig till er eftersom ni verkar vara kunniga på området. Har nyligen köpt en G4 350mhz 256ram. Jag vill sätta in logic 4.7.3. Så jag tänkte formatera om båda hårdiskarna och göra en clean installation av 9.1 och 10.03(det e det jag har) på den ena som e på 10 gb, partiotionera den på 2 och lämna den andra HD:n(40gb) till audio spår. Är det en bra idé? I Vilken miljö rullar logic 4.7.3 bäst på? Jag vill oxå kunna surfa ibland utan att Systemet blir för lidande. Har ni ett bra exempel,tips på en installation(räknad från scratch) så att den blir en okey musikmaskin?

Om du ska köra Logic 4.7.3 så fungerar den bara i OS 9. Det är den senaste versionen, Logic 5.3, som funkar i OSX.
Annars så är det väl en smart idé att partionera upp HD´n i 2 och ha ljudfiler på ena....

• Oregistrerad
  • 2002-09-22 00:03

Jag vill köpa ett ljudkort. Har inte råd med nytt. Vilket ljudkort skulle du välja, korg 1212 eller audiowerk 8 eller Audiomedia III? Jag är inte ute efter många ingångar. Det är gamla fina kort!

Ljudkort för under två tusen ?

Köp ett nytt M-Audio 24/96 Audiophile, det tjänar du på, kortet kostar inte mer än 2.000 i butik...
eller så letar du upp ett sånt kort beg.

Varken Korg 1212 eller Audiomedia 3 har drivisar till Mac OS X så dom korten går ju bort direkt.

Audiowerk 8 skulle jag iofs ta mig en titt på, dom kostar ju inte hela världen och är bra kort. Tror det finns drivrutin till Mac OS X.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Loco:
Jag vill köpa ett ljudkort. Har inte råd med nytt. Vilket ljudkort skulle du välja, korg 1212 eller audiowerk 8 eller Audiomedia III? Jag är inte ute efter många ingångar. Det är gamla fina kort!

Jag har ett Audiomedia III i min "gamla" PM 733, men som sagt...inga drivrutiner för OSX än så då blir det till att köra 9:an i sådant fall.

Till min nya 867:a har jag köpt ett M-audio Delta 66. Fungerar suveränt bra.
Det finns även mindre varianter runt 2000-3000 kronor. och jag antar att de fungerar minst lika bra som mitt, dessutom är de "built for Mac Os X"

Till min nya 867:a har jag köpt ett M-audio Delta 66. Fungerar suveränt bra.
Det finns även mindre varianter runt 2000-3000 kronor. och jag antar att de fungerar minst lika bra som mitt, dessutom är de "built for Mac Os X"
------------------------------------------------------------------------
Sant, sant...
jag kör också deras ljudkort, ett Delta 410...
Dom har bra produkter, men deras hemsida (www.m-audio.com) suger BIGTIME !!!
Har försökt få lite info om deras små USB ljudkort, men deras site knäcker min Explorer 5 så fruktansvärt...

• Oregistrerad
  • 2002-09-22 01:00

tack för tipsen! Sen undrar jag, varför är det så bra att köra musikprogrammen under osX, det funkar väl lika bra under classic? Classic är väl det bästa alt. för mig som har en g4 350mhz

Jag skulle också köra OS 9 om jag hade en 350 Mhz.
Men OS X är betydligt bättre när det gäller hantering av Audio och MIDI. Det verkar som om de har fattat att det är många som producerar musik på mac och har lagt ner lite extra krut på denna biten i OS X. Läs mer här!

Visst, det funkar att köra musik program under Mac OS 9, det har det alltid gjort...
Alla program funkar under Mac OS 9, men det är inte alla program som funkar under Mac OS X ännu...

Men de program som funkar i nuläget går tydligen lite snabbare och är också lite tajtare under Mac OS "kryss"

Har inte provat själv ännu, får ge mig till tåls tills i november, då kommer ju Steinberg med Cubase SX till Macen...

• Oregistrerad
  • 2002-09-23 19:29

Hur bra/dåligt e det med M-Audio 24/96 Audiophile. Kvalitet på inspelningen? Jag vet att mik o mixer spelar roll, men generellt?
Hur är mididelen? Rullar det?, för jag har ingen midi interface. Man kanske begär för mycket för ett kort runt 2000, men 2000 e 2000.

• Medlem
  • Stigtomta
  • 2002-10-01 10:46

Hmm, allt är ju relativt. Du får jäkligt bra kvalité med 24 bitars kort tex Audiophile 2496. Jag använder det kortet och spelar in plattor hemma. Det viktigaste är att du skaffar grejor som är anpassade till din egen kapacitet som ljudtekniker och ändamålet på dina produktioner. Det är lätt att man fastnar i en massa fällor om vad man "borde" ha för utrustning etc. Det är inte alls säkert att du för den skull får ett bättre ljud, men du får garanterat ett större hål i din plånbok.

I princip kan du få bättre ljud du spelar in det i 16 bit från början utan att först gå via 24 eller 48 bit (eller högre freq). Låtarna ska ju ändå ner till 16 bit 44,1 kHz när de bränns på CD-mastern. Men det hänger ju lite på vad slutprodukten ska bli förstås.

Lycka till med musikskapandet.

• Medlem
  • Stigtomta
  • 2002-10-01 11:03

Kanske ska förtydliga mig själv innan jag blir slaktad av någon ljudkunnig.
24 bitar är självklart bättre är 16 bitar generellt sett men hårdkomprimerade inspelningar som distad gitarr eller sång genom rörkompressor, har så liten dynamik att det är oerhört svårt, om inte omöjligt, att höra skillnad mellan en 16 bitars inspelning och en 24 bitar inspelning. Därför kan det vara idé att kanske köra 16 bit om man inte behöver köra 24 bit.

1
Bevaka tråden