Okej, nu har jag suttit och lekt rundor i ett par timmar. Överlag så är jag jättenöjd, vilket kanske inte var så oväntat. Det allra skönaste är väl skärmen, vilket får den gamla iBook-skärmen att se trasig ut i jämförelse. Datorn känns enormt stor (det "känns" som en 17"), vilket är både bra och dåligt förmodar jag. Man kommer väl sakna hur liten och nimm en 12" var, men den högre upplösningen är definitivt värt det. Galet bra kontrast och brightness. Har väldigt, väldigt minimalt med flimmer när man dimmar displayen. Absolut ingenting man märker om man inte verkligen letar. Den där ljusa randen som tydligen skulle vara längst ner går inte heller att finna. Den brummar inte heller. Med andra ord, skärmen är verkligen toppen.
Så, vad det gäller ljudet. Jag har tyvärr cpu-pipet som folk bitchar om. Det piper endast när man kör på batteriet och har låg cpu-belastning. Med andra ord, det kommer inte påverka mig jättemycket då jag oftast kör med ac-adapter. Likväl, oerhört störigt att man fick en dator med pip. Det går dock inte att höra några andra ljud (förutom HDD dvs), vilket är positivt.
Högtalarna är mångt mycket bättre än på iBooken, vilket är trevligt. Tangentbordet har också en rätt så annorlunda, man skulle kunna säga fastare, känsla jämfört med iBooken. När vi ändå pratar om känsla, så kan jag klämma in att datorn är tunn, riktigt tunn (kommer att slänga upp lite jämförelsebilder senare).
Datorn blir inte särskilt varm (fast jag har visserligen inte pressat den jättehårt, bara "vanlig" belastning). Skulle till och med våga påstå att den håller något lägre temperatur för handlederna vid vanlig användning (typ surfa, lyssna på musik, kopiera för fulla muggar etc).
Den är ruskigt mycket snabbare än iBooken, vilket kanske inte är så oväntat då jag nu har dubbelt så mycket ram (mja, 640mb till 1.5gig) och dubbla 1.83 kärnor jämfört med en skrutt 900MHz g3a.
Känns det som den är värd pengarna? Ja, med nöd och näppe. jag betalade bara runt 15.5 tusen (eftersom jag köpte med studentrabatt i Japan), vilket gör att den kommer inom gränsen för vad jag tycker att datorn är värd. Hade jag betalat 20? Förmodligen inte, då hade jag säkerligen väntat på en ny iBook. Men skärmen är verkligen mumma. Fast visst, jag hade kunnat köpa en väldigt stor extern skärm och en iBook för samma pris. Ha bättre bärbarhet, och fler pixlar att leka med när man är hemma.
Jahapp, nu dör snart batteriet från min första batterikalibrering, så mer info. senare mao.