Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hur skapar man en network drive ???

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej .. detta är kanske en ganska enkel fråga men ....

Jag undrar hur man skappar en network drive .. alltså som ser ut som en hårdisk på clientens skrivbord men är i skälva verket en utdelad mapp på xserven ....

jag har set detta på nätet .. ser ut ingefär som en iDisk ikon .. altså en blandning mellan en nätverks ikon och en hårdisk ikon ...

please please help me ...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-23 14:12

Vill du använda cifs/smb eller afp?

Om du kör cifs, kan du editera smb.conf och där dela ut den katalog du önskar! Då kan du montera den på vilken windows/apple/*nix-klient som helst.

Ett exempel kan vara (längst ned exempelvis):

[FONT="Courier New"][SIZE="2"]# vi /etc/smb.conf
(...)
[Lacie]
path = /Volumes/Lacie
public = yes
writable = yes

[FONT="Arial"]Du får sätta dessa och/eller andra rättigheter per mapp du vill dela ut. Glöm inte att starta om smbd efteråt.[/FONT]

# smbd restart[/FONT][/SIZE]

tack hicke för ett mkt intressant svar ...

det som jag inte riktigt förstår är just hur man får det att bli som en hårdisk icon på skrivbordet ... delar jag ut det via smb så blir det väl en nätverks icon (enbart jordglob) på skrivbordet .. precis som om jag delar ut det på en NT server ..

vad jag är intresserad av är att få det som en hårdisk som alltid ligger på skrivbordet hos clienterna ...

så man inte måste anslutta till serveren varje gång man loggar in ...

skulle vilja ha det på skrivbordet på osx clienterna ...typ följande .
MAC HD - hårdisk hos client
GEMENSAM - ser ut som en hårdisk med jordglob ovanpå (likt iDisk) där man kommer åt en speciel utdelad mapp på xserven ..
ATELJEN - likt gemensam fast en annan utdelad map på xserven ...

GEMENSAM & ATELJEN skall kunna gå att komma åt både från windows och mac clienter .. fast mac clienterna kommer använda dom mest ...

Vill du ha upp den efter inloggning på klienten så måste du få igång OD med Kerberos så du har SSO (Single Sign On) det är steg 1. Klienterna måste också vara knutna till ODt.

Byt ikon på utdelningen så det ser ut som en hårddisk istället för en nätresurs.

Mig veterligen kan du inte göra det på något annat sätt.

• Medlem
  • Varberg
  • 2006-03-23 18:19

Rör det sig om bara några få klienter känns det overkill med OD och Kerberos. Lägg bara till nätverksenheten under Startup Items.

Om du känner för det kan du också spara lösenordet i nyckelringen, så slipper användaren skriva in något lösenord.

KISS! (Keep It Simple, Stupid!)

tack för svaren .. jag tror jag kör på johanf alternativ ... frågan är bara om det är bäst att köra smb ??? alltså 3 mac clienter kommer jobba med ett par utdelade kataloger på xserven ... och en PC måste ocks åha tillgång till dessa mappar ...

om jag kör afp så kommer ju inte windows clienten åt mappen ... eller ? så då måste jag köra smb eller .. men är det det bästa .. smb är ju få windows clienter ... känns lite dumt att köra med smb även för mac clienter ... men det är kanske ett måste för att både windows och mac clienter skall kunna få tillgång till samma mapp .... ???

Precis, windowsdatorer kan inte ansluta till AFP-servrar. Så vill du att alla datorerna ska ha tillgång till det utdelade så blir du illa tvungen att använda SMB.

Men vilka fördelar har AFP över SMB?

Sen så kan man ju alltid dela ut det två gånger, en gång över AFP, och en gång över SMB.

1
Bevaka tråden