Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildförminskningsproblem

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-23 15:15

Tja, fråga

– Om jag har en raw fil som är tagen med 16MP som ska beskäras så att den är kanske 2500 x 1800 pixlar - så är det inga probelm, men vad är bästa sättet att förminska den beskurna bilden sen för web om den ska vara 500 pixlar bred så blir det så sjukt dålig upplösning när den minskas - vad är tricket - kan man komprimera den så att dpi blir högre men fortfarande ha den 500 pixlar bred på web och att den fortfarande är skarp?

plz help! -

Tryck inga probelm, web ingen aning (nästan)

Format - Raw till Jpg till weanpassning
CS paketet finns (ettan)

/Tangen

• Medlem
  • 2006-03-23 15:19

Dra ned den till 500px med bicubic resampling och lägg oskarp mask, smart sharpen eller något liknande. Jag brukar köra 0,5-0,8 i vidd och styrka 50-100 i filtret på små bilder.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-23 15:25

Har du photoshop så är det ju bara att "spara för webb", laborera med möjligheterna du får i nästa fönster, ändra storleken, och spara. Det lämnar originalet intakt, och du får alltså en bild som är optimerad för webben "vid sidan om".

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-23 15:43

Nee bidde inget bra,

kan man inte dra ner den utan att resampla bilden så att man trycker ihop pixlarna, sen spara den så att bredden blir rätt på web?

Klart att man behöver dra ner storleken på den men kanske inte från 5500 pixlars bredd till 500 den blir pixlig som fan,

vad kan jag göra ?

Tack för att ni står ut med mig

/Tangen

• Medlem
  • 2006-03-23 15:55
Ursprungligen av Tangen:

Nee bidde inget bra,

kan man inte dra ner den utan att resampla bilden så att man trycker ihop pixlarna, sen spara den så att bredden blir rätt på web?

Klart att man behöver dra ner storleken på den men kanske inte från 5500 pixlars bredd till 500 den blir pixlig som fan,

vad kan jag göra ?

Tack för att ni står ut med mig

/Tangen

Jag förstår inte vad du menar. Alla bilder du ser på webben har blivit nedsamplade. Det finns liksom inget annat sätt.

Vill du inte dra ned den så mycket, så kommer den bli större. Rätt självklart, n'est pas?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-23 15:58
Ursprungligen av stfm:

Jag förstår inte vad du menar. Alla bilder du ser på webben har blivit nedsamplade. Det finns liksom inget annat sätt.

Vill du inte dra ned den så mycket, så kommer den bli större. Rätt självklart, n'est pas?

silfklaar, men det jag menar kan jag fortfarande välja en bättre kvalite utan att den blir bredare på webben? - så att det inte är 500 pixlar utan ett sånt där mått i mm eller nåt, då kan jag ju spara den tngre, men trycka ihop den till rätt storlek?

/
Tangen

Ursprungligen av Tangen:

silfklaar, men det jag menar kan jag fortfarande välja en bättre kvalite utan att den blir bredare på webben? - så att det inte är 500 pixlar utan ett sånt där mått i mm eller nåt, då kan jag ju spara den tngre, men trycka ihop den till rätt storlek?

/
Tangen

Ja du kan ju lägga upp en högupplöst bild och ange i html vilken vidd och höjd du ska ha, men det är inte alls bra. För det första blir det onödigt tungt att ladda hem och sen lämnar du ju då skalningen till webbläsaren och det blir nog garanterat sämre än om du gör det i Photoshop.
Blir ju bara 72dpi på en skärm ändå..

• Medlem
  • 2006-03-23 16:07
Ursprungligen av Tangen:

/
Tangen

Det får man göra i html-redigeraren, och det är fullt möjligt. Fast det blir mycket, mycket sämre. Om man vill ha skarpa bilder, är det viktigt att preparera för slutformatet och lägga skärpa efter att man satt rätt storlek. Mixtra lite med skärpefiltren, så kommer du nog hitta något som funkar.

Alternativt kan du ju ha två versioner, en liten och en större, som du kan nå genom att klicka på bilden. Typ tumnaglar alltså. Det är inte möjligt att få bättre kvalitet på bilden, genom att spara den större och trycka ihop den vid uppvisning. Jag lovar.

"pixlig som fan" låter lite underligt. Tittar du verkligen på den i 100% efter nedskalning? Släpp bilden på webbläsaren så ser du hur den ser ut "på plats".

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-23 16:18

Ok track för alla svar jag gjorde följande,

Skalade ner bilden till rätt proportioner men dubbel så stor i pixlar, samt ytterligare en som ser "ok" ut i 500 bredd - men det kanske är så att om jag kunde ha 800 hade det var lite vassare - eftersom ursprungsbilden är 5500 x 2000 ca.

Men återigen tack för alla tips, jag återkommer efter det att dom är inlagda så vi vet hur de ser ut.

/Tangen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-13 17:17

ha det blev bra, efter lite stöd så fattade jag hur det funkade på webben

Om du skalar nedåt så välj Bicubic med skärpning. I Photoshop CS3 har man lagt till en extra förklaring enl bild.

1
Bevaka tråden