citera:Skapades ursprungligen av: Nifo:
Fick mig en smärre chock när jag köpte senaste numret av MacWorld. Priset har höjts från 56 kronor till 65. Nu undrar jag för mig själv om detta är ett rimligt pris. Jag var tidigare prenumerant, men då jag inte är lika aktiv datoranvändare längre så har jag gått över till lösnummer. Jag blev rätt irriterad bara. Vad försvarar höjningen egentligen?
Det finns två saker som styr vilket pris en vara har, dels vad den kostar att producera, dels vad marknaden är villig att betala.
Produktionskostnaden plus några procent är golvet, annars kan ägarna till fabriken som producerar varan lika gärna sätta in pengarna på banken.
Vad marknaden är villig att betala är i praktiken det som styr priset i en marknadsekonomi. Hur mycket det sen blir är en fråga om välgrundade gissningar från ägarnas sida, baserat på vad ägarna uppfattar att köparna får för pengarna.
Vi testar ett antal produkter i varje utgåva. Om man man kan bestämma sig för en produkt baserat på vad vi skriver, alternativt kan undvika att köpa en dålig produkt, har man ofta tjänat in priset för en helårsprenumeration för att inte tala om priset på ett lösnummer.
Vi svarar dessutom på en massa frågor i varje nummer, både såna som kommer från läsare och såna som vi tror att läsare har (via steg-för-steg-artiklarna). Om en professionella användare under ett års tid sparar en halv dag på att ha läst MacWorld så har man gott och väl betalat för en helårsprenumeration.
Nyheter är den mest omdiskuterade avdelningen i tidningen, kanske helt enkelt för att mycket av det som står där redan är känt från Internet. Inte allt, men en hel del. Om man bortser från börsmäklare är det dock väldigt få som kan sätta ett konkret pris på snabb nyhetsförmedlning. Väldigt få kan "räkna hem" en intervju med Oscar Bjers eller en nyhet om en ny skrivare. Men det är kul att läsa ändå.
Men på det hela taget anser vi helt enkelt att det vi publicerar i varje utgåva är värt 65 kronor. Om bara en av artiklarna gör dig aningen effektivare eller gör att du fattar rätt inköpsbeslut har det betalat sig många gånger om.
Håller man däremot inte med så ska man naturligtvis inte köpa tidningen. Vi vet ännu inte hur många som håller med oss om vår värdering, de siffrorna kommer först om några månader. Vi tror som sagt att de flesta av våra lösnummerköpare håller med oss, men skulle det visa sig vara fel så kommer vi naturligtvis att se över våra priser.
Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se