Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacWorld lösnummer, 65 riksdaler (!!!)

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-02-02 16:07

Goddagens!

Fick mig en smärre chock när jag köpte senaste numret av MacWorld. Priset har höjts från 56 kronor till 65. Nu undrar jag för mig själv om detta är ett rimligt pris. Jag var tidigare prenumerant, men då jag inte är lika aktiv datoranvändare längre så har jag gått över till lösnummer. Jag blev rätt irriterad bara. Vad försvarar höjningen egentligen? Kanske Nils Holmlöv har ett svar till mig / oss alla? Det finns säkert dem som tycker priset är helt okej, dock inte jag. Nu verkar det ändå löna sig att bli prenumerant igen. Fick en påringning om att börja prenumererar igen, detta innan jag kände till höjningen. Nu förstår jag plötsligt...

Hälsningar Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2003-02-02 16:31

Det är ganska saftigt pris, speciellt då mycket är skåpmat. Samtidgt är det dyrt att producera en tidning. Jag köper hellre en amerikansk eller engelsk mactidning, de ger mig mer. Samtidigt har tidningar en svår oslagbar konkurrent, internet.

Sen, rätt mig om jag har fel, men det var väl ett tag sedan förra prishöjningen?

Man kan ju jämföra med två andra seriösa dator tidningar.

Macworld: 84 sidor, 65kr
Mikrodatorn: 84 sidor, 65kr
Datormagazin: 164 sidor, 69,50kr

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nifo:
Fick mig en smärre chock när jag köpte senaste numret av MacWorld. Priset har höjts från 56 kronor till 65. Nu undrar jag för mig själv om detta är ett rimligt pris. Jag var tidigare prenumerant, men då jag inte är lika aktiv datoranvändare längre så har jag gått över till lösnummer. Jag blev rätt irriterad bara. Vad försvarar höjningen egentligen?

Det finns två saker som styr vilket pris en vara har, dels vad den kostar att producera, dels vad marknaden är villig att betala.

Produktionskostnaden plus några procent är golvet, annars kan ägarna till fabriken som producerar varan lika gärna sätta in pengarna på banken.

Vad marknaden är villig att betala är i praktiken det som styr priset i en marknadsekonomi. Hur mycket det sen blir är en fråga om välgrundade gissningar från ägarnas sida, baserat på vad ägarna uppfattar att köparna får för pengarna.

Vi testar ett antal produkter i varje utgåva. Om man man kan bestämma sig för en produkt baserat på vad vi skriver, alternativt kan undvika att köpa en dålig produkt, har man ofta tjänat in priset för en helårsprenumeration för att inte tala om priset på ett lösnummer.

Vi svarar dessutom på en massa frågor i varje nummer, både såna som kommer från läsare och såna som vi tror att läsare har (via steg-för-steg-artiklarna). Om en professionella användare under ett års tid sparar en halv dag på att ha läst MacWorld så har man gott och väl betalat för en helårsprenumeration.

Nyheter är den mest omdiskuterade avdelningen i tidningen, kanske helt enkelt för att mycket av det som står där redan är känt från Internet. Inte allt, men en hel del. Om man bortser från börsmäklare är det dock väldigt få som kan sätta ett konkret pris på snabb nyhetsförmedlning. Väldigt få kan "räkna hem" en intervju med Oscar Bjers eller en nyhet om en ny skrivare. Men det är kul att läsa ändå.

Men på det hela taget anser vi helt enkelt att det vi publicerar i varje utgåva är värt 65 kronor. Om bara en av artiklarna gör dig aningen effektivare eller gör att du fattar rätt inköpsbeslut har det betalat sig många gånger om.

Håller man däremot inte med så ska man naturligtvis inte köpa tidningen. Vi vet ännu inte hur många som håller med oss om vår värdering, de siffrorna kommer först om några månader. Vi tror som sagt att de flesta av våra lösnummerköpare håller med oss, men skulle det visa sig vara fel så kommer vi naturligtvis att se över våra priser.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

Tycker lätt det är värt. Visst var nya nummret väldigt tjockt? Eller så var det bara mycket intressant innehåll.

Läs mer om ämnet i tråden "Är MacWorld värd pengarna?"

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-03 11:47

Själv tycker jag det är värd. 2 kr om dagen som andra brukar säga.
Den kostar lika mycket som andra tidningar och lite mindre om man jämför med den engelska varianten.
MacWorld är oumbärlig del av Mac användande, speciellt för nya Mac användare.
Allt jag själv vet om Mac fick jag veta från tidningen + lite "förskning" själv.
Sen vill man fördjupa sig i vissa ämnen då för man ta till mera specifierad litteratur.

Jag prenumererar tidningen sen jag köpte min första Mac 1991.
MacWorld har alltid varit som en livboj för mig. Alla gånger när det strulade till sig och man fick förskräckliga grimaser i startbilden istället en glad min, fick jag hjälp när jag ringde redaktionen. Det kostar mig 65 spänn i månaden.
Det är tryggheten.
Alla tester är professionellt gjorda och oberoende. De är värkligen till mycket hjälp för de som skall köpa nya grejor.
Jag tror inte att någon som läste MacWorlds test av "vindtunnlarna" bara gick och köpte dator. Där stod det klart att den har en oacceptabel ljudnivå.
Det är också tryghetten.
Försök ringa Apple och be om hjälp eller vägledning att lösa problemmet. Det funkar bara inte.
Så för mig en prenumeration är mycket, mycket mera värd än en TV licens som kostar mycket mer.
Men det hela är min och bara min uppfattning.
Alla ni andra får välja själv.

En undran i ämnet som inte bara rör MacWorld.

Momsen på böcker och tidingar sänktes för ngt år sedan och jag reagerade då på att det blev riktigt prisvärt att köpa en tidning. Men nu är min undran om de flesta smyghöjt tillbaka priset till den nivån de låg på innan? Jag tycker det känns så. Det är ju väldigt tråkigt om så vore fallet för då försvinner ju vitsen med sänkt moms...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-03 14:53
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
En undran i ämnet som inte bara rör MacWorld.

Momsen på böcker och tidingar sänktes för ngt år sedan och jag reagerade då på att det blev riktigt prisvärt att köpa en tidning. Men nu är min undran om de flesta smyghöjt tillbaka priset till den nivån de låg på innan? Jag tycker det känns så. Det är ju väldigt tråkigt om så vore fallet för då försvinner ju vitsen med sänkt moms...

Priserna höjdes på allt sen 1 januari inte bara på tidningar.
Vi har ju två tidspunkter då höjs priser på allt: 1 januari och 1 juli.

På tal om MacWorld så fick jag mitt första nummer via prenumeration idag. Jag har dock inte sett skymten av någon faktura, jag fortsätter gärna i den stilen...

En tråd angående senaste nummret och en av artiklarna hittar ni här.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-02-03 19:55
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
Tycker lätt det är värt. Visst var nya nummret väldigt tjockt? Eller så var det bara mycket intressant innehåll.

Jag tycker också att senaste numret var väldigt intressant. Antagligen eftersom det fanns en hel del intressanta artiklar om hur saker fungerar och hur man gör si eller så. Det gillar jag.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Fredrik Dolk:
På tal om MacWorld så fick jag mitt första nummer via prenumeration idag. Jag har dock inte sett skymten av någon faktura, jag fortsätter gärna i den stilen...

En tråd angående senaste nummret och en av artiklarna hittar ni här.

Du får nog snart en faktura eftersom Nils Holmlöv tittar här ibland...
F ö fick jag tre ex av MW ett tag efter sammanslagningen med MacPressen. Men eftersom jag är en hyvens kille så ringde jag och påpekade det för IDG.
Det verkar inte som om IDG har koll på sitt register över prenumeranter, för ganska ofta blir jag uppringd av deras säljare som undrar om jag inte vill prenumerera på MacWorld eller Cap&Design, fast jag redan har bägge två.
Antagligen tvingas säljarna att jobba med något register på PC-junk av något slag.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-02-03 19:57

Jag tycker inte att 65 kronor för en tidning är speciellt mycket. Jag köper en hel del Linux-tidningar och ännu fler tvspels-tidningar från England och USA. Då kostar de mellan 95-135 kronor styck. Det är lite dyrare, men fortfarande värt det.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Puppet:
Jag tycker inte att 65 kronor för en tidning är speciellt mycket. Jag köper en hel del Linux-tidningar och ännu fler tvspels-tidningar från England och USA. Då kostar de mellan 95-135 kronor styck. Det är lite dyrare, men fortfarande värt det.

Det SKA kosta!

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-02-04 00:34

Är ganska besviken på nyaste nummret av MacWorld....dålig toalettläsning denna månad.

Dock var sista sidan lite kul

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-04 00:44

LOL!

Jag brukar göra ett litet hål i ena hörnet på tidningen och hänga den i ett snöre på en krok inne på muggen. Då har man den alltid till hands när man ska göra det där man ämnar.

Här är en idé som Nils Holmlöv kunde spinna vidare på: den optimala uppgraderingen. Vad sägs om att skapa världens första toalettkompatibla tidning med ett prydligt maskinstansat hål i övre vänstra hörnet!

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-02-04 00:49

Tycker dom borde ta in lite yngre skribenter i macworld och skriva om lite mer "omogna"(

) saker också,
så som roliga saker till skrivbordet och spel (då menar jag naturligtvis MERA spel inte bara ett spel i månaden).

Skulle vara kul att läsa roliga shareware program som t ex Snapperhead eller nåt annat program.
För jag tycker att det alltid är sååå tråkiga program i shareware avdelningen i macworld.
Det är ju alltid så seriösa program som dom skriver om, aja de kommer in ett och annat spel nästan varje gång, men dom är alltid så tråkiga....Det är aldrig tal om "vettiga" spel.
Men jag tycker att det finns massor med vettiga freeware och shareware spel som dom missar t ex vega strike, ett väldigt snyggt spel för att vara freeware!
Det är som jag tycker alltid så fjolliga spel......

!!OBSERVERA!! detta är va jag tycker, har antagligen inte en enda med mej i mina åsikter

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-02-04 00:50
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
LOL!

Jag brukar göra ett litet hål i ena hörnet på tidningen och hänga den i ett snöre på en krok inne på muggen. Då har man den alltid till hands när man ska göra det där man ämnar.

Har en tidningshylla på toaletten, de funkar bra de med

1
Bevaka tråden