Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X på en Dell?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det har varit mycket om den lyckade booten av XP på en Mac.
Min fråga lyder nu; kan man/har någon försökt/finns det $-tävlingar osv. angående att göra det omvända:
"Intel-OS X" på en PC?
(Inte för att jag personligen ser någon anledning att göra så :eek:, trivs rätt bra med den PB jag har det installerat på hemme;) )

Sök i forumet så hittar du några trådar i ämnet.

Så sant. Var lite lat denna gången.

Och ja det går tydligen och det besvarar därmed min fråga.

För att göra frågan lite intressantare: Har någon lyckats köra OS X på AMD?

(Jag har visserligen sett indikationer på det, men vill gärna veta lite mer.)

Sök i forumet så hittar du några trådar i ämnet.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-24 19:05
Ursprungligen av Nicklas Högås:

För att göra frågan lite intressantare: Har någon lyckats köra OS X på AMD?

(Jag har visserligen sett indikationer på det, men vill gärna veta lite mer.)

Om du inte har förstått det innan så är det som så att detta är ett lite känsligt ämne eftersom du bryter mot Apples användaravtal om du installerar OS Xpå en wintel/amd-pc.

Ursprungligen av boma:

Om du inte har förstått det innan så är det som så att detta är ett lite känsligt ämne eftersom du bryter mot Apples användaravtal om du installerar OS Xpå en wintel/amd-pc.

Det förstår jag mycket väl, men jag har sett denna och många andra frågor som ligger i en gråzoon diskuteras så pass mycket på 99mac, att jag inte sätter munkavle på mig själv.

Men visst, det hör nog till god ton att släppa ämnet. Om jag blir tillräckligt nyfiken kan jag ju alltid vända mig till vännen google.

  • Medlem
  • 2006-03-25 00:34
Ursprungligen av Nicklas Högås:

För att göra frågan lite intressantare: Har någon lyckats köra OS X på AMD?

(Jag har visserligen sett indikationer på det, men vill gärna veta lite mer.)

Ja, det är ingen egentlig skillnad mot att köra det på en Intel-dator. Skillnaden kan väl isf vara drivrutiner för integrerat ljud/nätverk/grafik på AMD-burken. Snabbt går det iaf.

Ursprungligen av Ola Lidén:

Ja, det är ingen egentlig skillnad mot att köra det på en Intel-dator. Skillnaden kan väl isf vara drivrutiner för integrerat ljud/nätverk/grafik på AMD-burken. Snabbt går det iaf.

Jag kanske har fått saker om bakfoten, men är det inte olika "drivrutiner"=BIOS för olika moderkort, som processorn sitter på? Hanterar OS X korten som en AMD-processor sitter på?

Du kan ju inte plocka in en Intel-processor på fel moderkort - ett som är gjort för AMD? Då skiter det sig? Så hur lirar OS X med moderkort för AMD?

(Jag är helt okunnig angående BIOS och annat komplicerat, så förklara gärna på en nivå som jag kan förstå!)

Har du inte har alltför tekniska frågor kan jag nog hjälpa till med det mesta.

Här kan du läsa allt om OSX på PC, såväl Intel som AMD.
http://osx86project.org
Det är inte nytt utan har funnits i några månader.

De problem som finns är oaccelererad grafik på GeForce kort, ljuddrivrutiner (i vissa fall), s-ata-stöd på Nforce4-chipset.

Jag upplevde att OSX på Intel Core Duo 20" var mycket snabbare än OSX på PC i alla fall.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-03-26 10:53

Det går att köra OSX på en AMD. Det kan jag lova

1
Bevaka tråden