Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alternativ MP3-player?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Goddagens,

Finns det några vettiga alternativ till iTunes? Jag letar efter något mindre "intelligent" program, typ Winamp, men kan inte hitta något. Någon som har några idéer?

Det jag framförallt är ute efter är playlist-varianten som Winamp använder sig av, dvs endast länkning till filerna. Jag har sparat mp3'or i massor av år och vill inte att spelaren pillar på originalen så som iTunes gör. Jag vet att ni hemskt gärna vill säga att iTunes är skitbra, och det är det säkert, men det är inte vad jag vill ha.

VLC (videolan.org) funkar helt ok som mp3-spelare.

Audion

Jag tror att Audion är bra på att vara mp3-läsare.
http://www.panic.com/audion/

Tackar tackar!

VLC var ju ganska okej. Audion utvecklas inte längre, så det utgår väl med intel.

Någon med fler tips?

Ursprungligen av Tony Englund:

Jag har sparat mp3'or i massor av år och vill inte att spelaren pillar på originalen så som iTunes gör. Jag vet att ni hemskt gärna vill säga att iTunes är skitbra, och det är det säkert, men det är inte vad jag vill ha.

Jag säger inget om huruvida iTunes är bra eller inte... Men iTunes rör aldrig dina filer om du ber den att inte göra det i inställningarna.

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-26 19:49
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Jag säger inget om huruvida iTunes är bra eller inte... Men iTunes rör aldrig dina filer om du ber den att inte göra det i inställningarna.

Ungefär som på den gamla goda tiden när man fick be om att inte bli med medlem i SAP när man gick med i facket...Allvarligt talat: det jäkliga med Itunes är att man överhuvudtaget behöver be om något det inte ska göra istället för tvärtom. Jag upplever alltmer Itunes som en undermålig produkt som bara blir fulare och fulare dessutom (banners och skit). Det är sorgligt att inte gamla MacAmp finns kvar då Audion rentav är sämre i ljudåtergivningen än vad Itunes är.

Ursprungligen av PJW:

Jag upplever alltmer Itunes som en undermålig produkt som bara blir fulare och fulare dessutom (banners och skit).

Menar du minibutiken så finns det en liten knapp längst ner där man kan välja om man vill visa den eller inte.

Alla program gör saker automatiskt, det är därför de heter program. Din dator gör en massa saker automatiskt hela tiden utan att du uttryckligen ber om det. Tyvärr.

Visserligen förstår jag absolut vad du är ute efter, har själv intervjuat och observerat ett flertal personer vars musikintresse gör att iTunes (eller något annat system). Framförallt de vars musiksamlingar ligger på 10 000, 20 000, 50 000 låtar eller fler och med stora organisationsbehov har ofta fallit tillbaka på t.ex. Helium eller Windows Commander, men till sist räcker knappt de programmen till

Det här är väl inte så svårt att missa första gången du startade iTunes? (Om jag får vara så fräck att fråga).

Hmm, jag var lite rädd för resonemanget. Jag vill alltså inte använda iTunes eftersom jag tycker det är bedrövligt kass på allt utom att spela upp mp3 med bra ljud.

Nog tusan är det hopplöst att ha kvar sin gamla filstruktur med iTunes? Ni som orkar får gärna ge svar på följande högst naturliga önskemål:

1. Jag har en mapp på hd'n som heter mp3. I den ligger allt sorterat med en undermapp per album.
2. När jag skaffar ett nytt album kopierar jag det till mappen "mp3/Det Nya Albumet - Skiva 3".
3. Nu kommer haken. I Winamp brukar jag lägga till det nya albumet i playlist om det är enstaka album, är det många på en gång plockar jag bort rubbet och väljer "Add directory" vilket gör hela listan komplett.

På punkt 3 flippar ju antingen jag, filstrukturen eller iTunes ur tack vare att iTunes inte vill vara korkat nog att göra som jag vill

Niklas, tackar för ett bra svar!

Screenshoten du bifogat känner jag igen, men klart som korvspad klickade jag på att den inte skall leta själv. Nu när alla filer är på rätt plats på hd'n vore det ju en trevlig funktion, men kan jag slå på funktionen nu i efterhand?

Du går in i menyn iTunes > inställningar > Avancerat och avmarkerar alternativet Ordna Mappen iTunes Music. Avmarkerar man dessutom alternativet Kopiera filer till Mappen iTunes Music när ett spår läggs till i biblioteket så använder man sen menyn Avancerat > Samla ihop bibliotek... för att kopiera in alla låtar som bara är länkade in i biblioteket.

Ett annat tips är att om man inte har avmarkerat något av de alternativen så kan man ändå dra in filer i iTunes utan att de kopieras eller flyttas genom att hålla nere ALternativ-tangenen.

Många tack, skall testa detta när jag kommer hem till macen efter en arbetsdag med ljuva Winamp

Dessa är de alternativ jag ser.

Mappen för mp3orna är som den skall vara, men jag är lite skraj att slå på "Ordna mappen iTunes music". Om jag tolkar det rätt kommer den obönhörligen att kopiera mina sorterade mappar på det viset iTunes vill ha det?

Det stämmer.

Har du en katalogstruktur du gillar så är det bara att placera låtarna i den och sen öppna dem i iTunes (dra eller dubbelklicka) så skapar iTunes en egen länk dit men rör inte filen eller dess placering i katalogen. Kryssar du i Ordna mappen iTunes Music så kommer iTunes antingen att direkt börja sortera dina låtar som finns nu i biblioteket eller att göra det så fort du klickat på menyalternativet Avancerat > Samla ihop bibliotek.... Jag är inte helt säker på vilket som gäller exakt, men då kommer den kopiera och sortera dina låtar som brukligt.

1
Bevaka tråden