- GeneralMotors
- Medlem ●
- 2006-03-28 11:17
Den som väntar på en stor glad komplimang till kakburken får läsa längre ner, (dvs. om jag inte kommer i andra tankar tills dess).
Eftersom jag har en 22 Månarder gamal ibook med en G4 som än inte visar sin ålder prestanda mässigt mot dagens ibooks, samt den nalkande i-ibooken (macBook) så kändes beslutet att sälja inte så dumt. Har alltid velat byta upp mig, göra en klass resa, gå in i pro ligan och funderade starkt på att införskaffa mig en macbookpro.
Men om man köper nåt så dyrt så får den inte ha några barn sjukdomar, så i sista stund balla jag ut och beställde en Mac mini Core Duo, redan vid beställningen känner jag mig skärrad, och jag säller frågan vadå, varför? :
Jag vill inte ha 512mb delat i två minen, och inte heller vill jag betala så pass mycket mer för att få 1Gb delat i två minnen. Varför säljer de inte dem med enkel 512mb? Nu vet jag bättre men jag mådde lite taskigt den dan. (för er som läser det här och inte vet vad jag pratar om så är minnerna på mac mini DDR2 och som jag har uppfattat det så jobbar dessa minnen bäst om de arbetar i par, tex. 512+512 = Snabb 512+1024 = mer minne men längsammare.) Aja nu till de tre dygnen.
Första dygnet går åt att Partitionera och installera OSX och Windows Xp (vilket var en halv anledning att köpa en intel dator), första intrycken? Safari är märkbart långsammare, trådlösa nätet kopplar inte automatiskt upp igen efter uppväckning och drivrutinen till Logitech MX 500 musen som länge har varit perfekt för mina behov fungerar inte under intel.
I denna irritation bootar jag in i windows bara för att hitta en lista med ett 10 tal okända hårdvaror. Botar in i os går till wiki.onmac.net och laddar ner alla drivrutiner och bränner en skiva med instructioner i pdf och installations filerna. Botar om går in i windows där pdf läsaren lyser med sin frånvaro. FUCK botar om.... Skriver ut.... försöker installera trådlösa men icke botar om x2 följer instruktionerna men får efter allt inte en ända hårdvara att fungera.
Tjejen kommer förbi och vi ska se på film laddar ner senaste VLC, inte Intel version såklart men det flyter med förhalning. och jag biter i läppen varenda ord som sägs i filmen i osynkronation med de fiktiva personerna som syns på skärmen.
Andra dygnet förs över filer och program från min nu gamla men fortfarande ganska söta ibook Inga problem, eller jo en massa iphoto problem, duplicationer och felaktigt referenserade filer. (osäker om det var mitt fel).
Photoshop CS1 testet! A3 fil i 1200 dpi CMYK, ett simpelt komando, förminska 33% och rotera 90° en titt i activitets monitorn och båda kärnorna rullar på tummarna, 4% 6% processor användning!!! Vafan! Jag tvångsavslutar photoshop mitt i och börjar leta på nätet efter billigast 1gb minnet jag kan hitta, (rätt svårt i sydney speciellt om man vill ha laptop minnen på 667Mhz ) FUCK!, letar info på nätet, hittar snabbt i nättidningen macworld.com en artikel där intel minin testas vid två tillfällen, först med 512mg sammanlaggt och sen med 2gb. Slutsattsen är oklar, kommer min mini att fungera $300 au bättre med mer minne?, går och lägger mig.
Idag,
Steer mouse varmt rekommenderad produkt som hjälper dig att modifiera din mus hur du vill!
VLC Nightly build, Intel version Funkar underbart!!!
Intel Handbrake kopierar en dvd i genomsnitt 26f/s jämfört med min ibok i 4f/s
1600kr senare har jag en order på 2GB crosshair minnen, nästa måndag (förhoppnings vis).
Jag mår bättre nu när jag har slängt av mig det mästa, hoppas det här hjälper den som funderar på att köpa en Mac Mini Core Duo.
Rekomenderas men tänk två gånger vad det är för program du använder.
Uppdaterar mitt inlägg så fort jag sitter med 2gb