Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Information om OSX på standard-PC sökes

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-03-28 11:55

Hej!

Innan ni slår mig gul och blå så vore det trevligt om ni läser färdigt.

Jag tillhör inte dem som sanktionerar detta. Jag kör Mac själv och tycker att de förtjänar varenda krona.

Jag håller på med ett projektarbete i informationssäkerthet vid Linköpings Universitet. Där har jag och en kompis uppgiften att försöka gå igenom OSX skydd för att se vad Apple mer konkret har gjort för att förhindra att OSX körs på vanliga pc's.

Hittils vet vi att det handlar om TPM och EFI (där EFI delen inte direkt är ett skydd, utan snarare en bonus från Apple's sida). Vad vi är intresserade av är mer specifik information om vad de ändrat mellan de olika versionerna och så vidare.. Kontakt med Apple själva är också av stort intresse, dock är det mer eller mindre omöjligt att hitta någon vettig kontaktinfo på deras hemsida.

Svara gärna privat om ni är osäkra på vad som är ok att lägga upp. Olagliga länkar undanbedes bestämt.

Mvh

Love

• Medlem
  • 2006-03-28 12:58

Ska inte svära på detta men såvitt jag vet är EFI inget krav för att köra OS X på en standard x86-maskin. Dvs, även ett "ohackat" MaxOS X saknar krav på EFI utan bootar fint på en x86-maskin med en standard-BIOS.

EFI är, som jag förstått det, i praktiken ett hinder i andra riktningen, dvs att köra andra OS än MacOS X på en Apple-dator med Intel-processor.

(och innan nån skriver det, ja, jag vet att det går att köra WinXP på Intel-Mac:ar nu. Det kräver dock att man modifierar både Mac:en och installationsskivan för WinXP så det är fortfarande ett praktiskt hinder)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-28 23:04

Det blir svårt att fixa ett skydd i mjukvaran då alla dessa skydd kan förbigås.

Antar att ni redan hittat till wiki.osx86project.org där det står mycket om OSX på PC, ni kan säkert hitta lite om det ni vill veta där.

• Medlem
  • Linköping
  • 2006-03-30 09:03

Jo där har vi varit och härvat runt både på wiki'n och forumen. Men det är mer eller mindre omöjligt att hitta någon information om det eftersom hela siten var nerstängd under DMCA och då rensad från alla tvivelaktiga forumtrådar.

Jag kan visserligen förstå Apple, men det känns på något sätt som loppet är lite kört nu för deras del. Jag menar, dom har ju lyckats förhindra det som egentligen spelar någon roll, att Svensson kör osx istället för windows. Något annat sätt finns knappast. Skydd knäcks. Hela tiden, fattar faktiskt inte varför företag lägger ner tid och pengar på att förhindra det..

1
Bevaka tråden