Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tillbörliga sär skrivningar

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har nyligen upptäckt 99mac och gillar vad jag ser. För det mesta. Vad som dock retar mig till vansinne är dock alla särskrivningar som sprids likt frökapslar från en maskros. Får jag i all ödmjukhet rekommendera skrivihop.nu för de som inte förstår vad jag yrar om.

Brasklapp: Tag nu inte illa upp - jag både rekommenderar en kul sajt och flexar mitt besserwisserlem.

• Oregistrerad
  • 2001-05-18 00:15

Grammatik är en diffus konstart ibland.

Vilka är egentligen böjningsformerna på en besserwissers lem?

/Micke

• Medlem
  • Göteborg
  • 2001-05-18 00:21

Jag du Björnström.. jag har då rättat både den ena och den andra särskrivningen för dig
Det finns dessutom en del ihopskrivningar som inte är riktiga.. tex "MacOS". Det heter faktiskt "Mac OS" och inget annat.

Välkommen Henrik Wannheden!

Du får gärna skriva här och rätta mig även på 99mac! Säg bara till så har du "guru" status

Får man tro svenska Macworld så heter det Macos

Tjena,

Detta är en intressant diskussion, med tanke på att vi bl.a. pratar om hur man särskriver (eller inte särskriver) förkortningar... Förkortningar är i sig ett tecken på stress, att vi inte hinner skriva ut vad vi vill säga. Redan idag har vi etablerade exempel som t.ex. bl.a. osv. Men vi är på väg mot nya, innovativa lösningar som iofs, öht... Bra eller dåligt?

Enligt mig får språk aldrig bli en "klubb för inbördes beundran. Därmed bör vi avstå från "hemmasnickrade" förkortningar. Detta är min enkla mening.. men så är tycker jag ju också att semikolonet är ett vackert tecken

Vi hörs,

Christian

Det är såklart man ska egna förkortningar, det är otroligt användbart. Ta förkortningen IANALBIPOOTV som betyder "I Am Not A Lawyer, But I Play One On TV" ganska användbart eller hur?

Nej men allvarligt talat så tycker jag det är rätt ok med förkortningar. De vanliga förkortningarna tex. osv. mm. etc. tycker jag fungerar i alla lägen. De inofficiella förkortningarna iofs iaf öht är ganska ok men inte i för ofta. Ett debattinlägg är ju inte direkt något man tittar på för att beundra den fina formen så då kan man lika gärna göra det enkelt för sig.

Angående stavningen på förkortningar så gillar jag att bara sätta en enkel punkt i slutet av förkortningen (gäller bara de vanliga förkortningarna :). Det är säkert regelvidrigt på många sätt men jag gillar det.

För skumma engelska förkortningar spana in:
http://www.astro.umd.edu/~marshall/abbrev.html

/Gabbe

• Oregistrerad
  • 2001-05-21 10:35

Särskrivningar är jättevanliga, trots alla stavningskontroller i alla program så släpper folk sina dokument med jättefula särskrivningar. Amerikainfluens? När jag skickar mina jobb på korrektur brukar den välskolade ledningsgruppen svara ungefär:
...Bra jobbat Kaj
Kanoooon fint...
*asgarvar*

Macworld är lama klåpare som inte kan stava till Imac, skanner eller Macos

IDIOTER. folk blir bara sura.

Ibland när jag går på stan så råkar jag se någon med dålig hållning eller sneda tänder, och då brukar jag faktiskt avstå ifrån att säga till dessa personer. Jag tänker så här att de kanske går med dålig hållning för att de vill, eller de kanske har sneda tänder för att de tycker att det ingår i personligheten... Eller kanske för att de har ett motiv för sitt handlande som jag helt enkelt inte känner till?

MVH Mattias

Citat:

Angående stavningen på förkortningar så gillar jag att bara sätta en enkel punkt i slutet av förkortningen (gäller bara de vanliga förkortningarna . Det är säkert regelvidrigt på många sätt men jag gillar det.

Ja, det är regelvidrigt. Punkt eller blanksteg används för att beteckna slutet av ett ord. Exempelvis o.s.v. (o s v), m.fl. (m fl), m.m. (m m)
Men vem bryr sig egentligen? Så länge du gör dig förstådd fungerar det ju bra.
Samma sak med särskrivningar. Fast det är ju lite farligt, eftersom det ibland blir en betydelseförskjutning, som i fallet med "rök fritt".
Vem är det förresten som bestämmer att det är fel med särskrivningar? När det är så många som särskriver (snart är de väl i majoritet) borde man väl acceptera faktum - språket har förändrats.
Såg för övrigt en lastbil med "tunglast".

Ytterligare för övrigt, tycker jag det är bättre att folk skriver någonting (om än så fullproppat med särskrivningar och andra "fel"), än att de inte vågar skriva alls p g a alla självutnämnda språkvårdarfascister som klankar ned på deras språk.
Fast det är rätt kul att klanka...

Särskrivningar är jättevanliga, trots alla stavningskontroller i alla program så släpper folk sina dokument med jättefula särskrivningar.

Faktum är att det ibland är *på grund av* stavningskontrollerna som det blir så mycket särstavningar. För det första så kan ju aldrig ett stavningsprogram förstå att en sjuk gymnast egentligen ska vara sjukgymnast, så det finns ju ingen chans att rättstavning på nåt sätt skulle hjälpa mot särskrivningar. Och för det andra så hanterar ibland inte ordbehandlingsprogrammen alla dom svenska sammansatta orden så bra. Då markeras dom som felaktiga ord. Men när man går in och sätter ett mellanslag så blir det två korrekta ord istället.

Ytterligare för övrigt, tycker jag det är bättre att folk skriver någonting (om än så fullproppat med särskrivningar och andra "fel"), än att de inte vågar skriva alls p g a alla självutnämnda språkvårdarfascister som klankar ned på deras språk.

Visst är det så, men det man kan störa sig på är när folk inte alls anstränger sig för att skriva rätt. Det finns ju dom här som skriver så konstigt att man verkligen inte fattar vad dom vill ha sagt och då försvårar det ju kommunikationen här.

Uhm, såg en buss som var skitstor och det stod med stora bokstäver över helal ångsidan : "STOL AVSTÅND: 90CM" fan vad kul! Himla amatörer....

[ 05-11-2001: Meddelandet ändrat av: Air_PoLLo ]

Citat:

Visst är det så, men det man kan störa sig på är när folk inte alls anstränger sig för att skriva rätt. Det finns ju dom här som skriver så konstigt att man verkligen inte fattar vad dom vill ha sagt och då försvårar det ju kommunikationen här.

Det är en svår balansgång. När ska man låta bessewissern i sig själv tala, och när ska man stillatigande acceptera exempelvis en särstavning?

Just särstavning tycker jag inte är ett tillräckligt stort fel för att man ska anmärka på det - för det mesta. Ibland blir dock en text med många särstavningar svårläst.

vad som är värre är när man inte använder skiljetecken sådan text blir fan så jobbig att läsa även om den i övrigt är välskriven tycker inte du det är en ovana som verkligen bör motarbetas

Det är en svår balansgång. När ska man låta bessewissern i sig själv tala, och när ska man stillatigande acceptera exempelvis en särstavning?

Grundregeln är väl att man *inte* ska anmärka, hur mycket man än vill, på stavfel och särskrivningar och liknande. Det ser ofta gnälligt ut och främjar ju inte ämnet man diskuterar. Fast det är svårt att låta bli ibland...

Det är ju sorgligt hur analfabetismen sprider sig i samhället förövrigt. Särskrivningar är ju bara en del av det. En del skyller på dyslexi och är det sant så är det ju förståeligt, men många gånger kanske det handlar om att man aldrig orkat lära sig svenska språket ordentligt.

Emellanåt blir det ju rent av komiskt faktiskt. Som här på Stjärnhallen i Umeå. I samband med alla djurproblem i England och därikring stod det att läsa på en skylt:

Citat:

På grund av mul- och klövsjukan har förråden av kött börjat tryna.

[ 06-11-2001: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

Ämnet diskuteras redan, se våra allmänna forum för mer info.

1
Bevaka tråden