Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bränna en DVD utan att kopiera några filer någonstans

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-29 15:56

Nu har världens mest irriterande problem, och säkert måste det finnas en enkel lösning.

När jag bränner filer på cd eller dvd har jag tagit för vana att kopiera in filerna i en så kallad bränningsmapp i finder och sedan bränna. Enkelt! Men nu är hd:n smäckfull, och jag måste bränna ner en hel dvd med 4.7 gig, hade jag tänkt. Men det går ju inte att kopiera då hd:n är full! Jag vill kunna "cut and paste" eller något liknande.

Eller hur ska jag gå tillväga nu för att bränna min dvd?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-03-29 16:02
Ursprungligen av aelva:

Nu har världens mest irriterande problem, och säkert måste det finnas en enkel lösning.

När jag bränner filer på cd eller dvd har jag tagit för vana att kopiera in filerna i en så kallad bränningsmapp i finder och sedan bränna. Enkelt! Men nu är hd:n smäckfull, och jag måste bränna ner en hel dvd med 4.7 gig, hade jag tänkt. Men det går ju inte att kopiera då hd:n är full! Jag vill kunna "cut and paste" eller något liknande.

Eller hur ska jag gå tillväga nu för att bränna min dvd?

Har du två stycken dvd/cd-läsare (en läsare, en brännare) så kan du ju kopiera från den ena till den andra.

Annars är det tyvärr bara bita ihop och rensa lite på disken

Tömma papperskorgen och starta om brukar ge mig lite extra diskutrymme.

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-29 16:35

Om man har Toast så är det bara att dra och släppa det man ska bränna till Toast. Sen kan man slänga skiten.

• Medlem
  • Oslo
  • 2006-04-04 09:30
Ursprungligen av Konrad:

Om man har Toast så är det bara att dra och släppa det man ska bränna till Toast. Sen kan man slänga skiten.

finns ju gratis program som te.x YuBurner

• Medlem
  • Järfälla
  • 2006-04-03 12:16

http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.4/en/mh2154.html

Det där kunde till och med jag - notera att jag aldrig bränt eller ens ägt en mac. Väntar dock otåligt på min Macbook Pro.

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-17 11:37

Aha! Om de alias som läggs i bränningsmappen förvandlas till originalfiler på skivan man bränner så är det ju lugnt! Jag trodde att genvägarna skulle brännas utan innehåll.

Ja, då finns det ju inget problem.

Dock tycker jag rent allmänt att det är skit att man bara kan kopiera filer, men inte klippa och klistra! Eller har jag missuppfattat något även här - går det att klippa och klistra filer med OS X?

• Medlem
  • Höganäs
  • 2006-04-17 21:44
Ursprungligen av aelva:

...
Dock tycker jag rent allmänt att det är skit att man bara kan kopiera filer, men inte klippa och klistra! Eller har jag missuppfattat något även här - går det att klippa och klistra filer med OS X?

Du kan flytta filer* i stället för att kopiera dem genom att "dra" dem med kringla-knappen (kommando) nedtryckt. Ganska smidigt.

Tips relaterat till tipset:
I Finder "poppar" mappar upp direkt om du drar filen över dem och trycker mellanslag, dvs du kan navigera genom mappstrukturen snabbare då.

* På samma sätt som du kan göra genom att dra filer i XP med höger knapp nedtryckt och välja "Flytta hit", eller liknande.

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-17 12:07

Nej, det kan man inte och vad skulle det vara bra för?

Ursprungligen av Konrad:

Nej, det kan man inte och vad skulle det vara bra för?

Flytta filer utan att behöva ha flera fönster öppna?

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-17 12:12

Den möjigheten är nog inte tillgänglig av praktiska skäl. Ponera att man har en film (en fil alltså) på 8 GB, det skulle bli jobbigt om man har mindre än 8 GB RAM.

Ursprungligen av Konrad:

Den möjigheten är nog inte tillgänglig av praktiska skäl. Ponera att man har en film (en fil alltså) på 8 GB, det skulle bli jobbigt om man har mindre än 8 GB RAM.

Det skulle bli extra jobbigt om strömmen går innan man har hunnit klistra in. Men själva flytten behöver ju inte ske förräns man klistrar in, på samma sätt som i Windows. Där behöver man inte massa RAM för att klippa/klistra stora filer.

• Medlem
  • Borås
  • 2006-04-17 19:50

Konrad: Aldrig använt Windows?

• Medlem
  • Järfälla
  • 2006-04-17 20:43

Använd terminalen så kan ni flytta filer med mv.

Om man inte vill använda terminalen då? Terminalen har sina ljusa stunder, men den är inte bra till allt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-17 22:35

Skit...så starka ord för en datorfunktion.

Verkar väl rimligt att hårddisken och inte bara RAM-minnet är med och leker i en sådan operation eftersom det fungerar på datorer med bra mycket mindre än 8GB.

Dessutom är det väl en fråga om gränssnittsdesign mer än tekniska begränsningar i Mac OS X.

Fråga, vad händer i Windows om du klipper ut en fil och glömmer klistra in den och startar om?

Ursprungligen av acke:

Fråga, vad händer i Windows om du klipper ut en fil och glömmer klistra in den och startar om?

Filen flyttas inte förräns man klistrar in den, så den försvinner inte.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-04-18 10:55
Ursprungligen av acke:

Inget, det som egentligen händer är att du kopierar den och källan tas sedan bort automagiskt, filen rörs inte förrän den flyttats klart, ej heller händer något om du stänger av datorn mitt under att din 8GB fil flyttas, utan då stannar den kvar på originalplatsen. Är det däremot 8GB småfiler kommer ju "hälften" hamna på ena sidan och resten på andra (beroende såklart på exakt hur mycket som var klart, därav fnuttarna runt hälften).

Funktionen är alltså mer en ihopslagen version av "Kopiera -> Klistra in -> radera originalfil" och inte som text där man tar bort filen och klistrar in den på rätt ställe.

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-24 19:40

Idag provade jag att göra som ni sa. Jag kopierade in de små och behändiga aliasfilerna till bränningsmappen och brände dem. Och se - hela filerna (som alias pekade till) kom ju med på skivan! Voilá Det hade ju inte jag fattat förut. Trodde man var tvungen att kopiera alla stora feta filer till bränningsmappen. Allt är löst. Allt är frid och fröjd. Älvan är glad!

• Medlem
  • Alingsås
  • 2006-04-25 00:35

Ja. Gör en smart mapp eller en bränningsmapp eller vad ni nu kallar det. Kanoners. Alla blir glada, och inte minst hårddisken.

Jag tror inte ens du behöver kopiera, nyskapa alias på ett ställe och sedan kopiera dessa, aliasfilerna till bränningsmappen. Det räcker med att du drar de filerna du vill bränna till den så skapas alias automatiskt

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-25 08:19

Jo, så är det. Om man gör en Bränningsmapp så blir det bara ett alias till den riktiga filen.
Det funkar likadant i Toast, det är bara att dra in det man vill bränna till Toast.

1
Bevaka tråden