Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Photoshop eller Fireworks?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har för ett tag sen tagit det stora steget och gjort en hemsida (www.freewebs.com/jazzetc/). men jag tyckte man blev lite för låst i freewebs-mallarna, så jag skaffade Drweamweaver. Det fungerar bra tycker jag.
Men problemet är att jag har lite besluts-ångest. Jag tänkte nämligen även skaffa ett bra bildbehandlings-program. Men jag vet inte villket program jag ska välja, photpshop eller fireworks. För om jag har förstått det rätt har de ungefär samma funktion.
Så nu behöver jag era tips. Både för hur bra programmen är, men frammför allt hur de går ihop med Dreamweaver. Borde man skaffa Fireworks för att den är i samma "serie" som dreamweaver, eller vad tror ni?:confused:

Tack på förhand för svaren!

Jag använder både Photoshop och Dreamweaver. Har dock aldrig använt Fireworks.

Photoshop funkar bra till att redigera bilder och lägga in i Dreamweaver.
Sen så har ju Adobe (Photoshop) köpt upp Macromedia (Dreamweaver, Fireworks).

Senast redigerat 2006-03-30 22:01
  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2006-03-30 21:51

Är du inte van vid något av programmen så spelar det eg. inte nån större roll. Det är nog lättare att få hjälp när man fastnar i photoshop iofs. Båda funkar bra till dw.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-30 23:52

Det är en fundamental, skitviktig skillnad på Fireworks och Photoshop:
Fireworks är BARA för lågupplösta jobb som t.ex. för webben. Photoshop är för ALL bildbehandling, oavsett ändamålet.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-03-31 01:50

Jag använder Fireworks. Det tog lite tid att förstå i början, men nu flyter det på och jag använder Fireworks även för att redigera bilder å annat. Jag tycker det är grymt program. Photoshop känns så stort och avancerat.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-04-10 12:37

Fireworks!

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-06-06 12:16

Fireworks är klart överlägset om man sysslar med webb!

Jag använder båda, Fireworks till webb/multimedia och photoshop till print eller om jag behöver göra något till web som kräver photoshop därför att jag inte hittar motsvarande i Fireworks.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-07 15:12

Vad kan Fireworks som inte Photoshop fixar? Tänker på någon som sutit i Photoshop sedan version 2.5 ungefär i MacOS 7.5

1
Bevaka tråden