Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skitsmart sätt att använda laddaren :D

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-03-31 08:44

Ok många av er har säkert redan kommit under fund med det här, kanske rent av alla. det kanske bara är jag som är efterbliven men jag gör ett försök och hoppas att man kan tipsa någon i alla fall.

Min laddare sitter normalt sett under skrivbordet vilket leder till att varje morgon när jag ska till skolan, och varje dag jag kommer hem och alla andra gånger jag ska ha laddaren tvingas jag att krypa under skrivbordet och dra ut den. Men så berättade en polare om hur han hade löst problemet, och det är så jävla enkelt men också så grymt genialt. Man låter den där "förlängningssladden" (som jag tidigare aldrig använt) sitta i väggen och har själva laddaren uppe på skrivbordet, så när man ska iväg är det bara dra ur förlängningssladden och trycka i den där lilla kontakten istället, och då är laddaren redan ihoprullad eftersom man kan ha den liggandes precis vid laddarhålet, och när man kommer hem drar man bara ur minikontakten och sätter i förlängningssladden. Det sparar mig många värdefulla skunder om dagen. Hoppas någon har någon nytta av det iaf. Kommentera gärna.

Jag kör med fördelningsdosan på skrivbordet, men din metod låter smidig! Det låter lite osäkert dock om kontakten mellan laddaren och kontakten (ehh, tokigt) slits utav det här. Känns lite osäkert.

Andra sätt att använda laddaren:

Fotvärmare
Kaffemuggsvärmare
Stöd när man vill luta datorn
Slunga för att jaga vilda djur (alternativt småsyskon)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-31 19:59
Ursprungligen av irrelogical:

Fotvärmare

Jag kommer ofta på mig själv med att ha den mellan fötterna.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-03-31 08:56

Mm jag var lite orolig för slitaget också faktiskt, men jag räknar inte att behålla datorn hela garantitiden ut ändå så om den pajjar så får man ju en ny. Men jag tror inte det ska vara någon fara.

Sådär har jag gjort hela tiden. Men en gång glömde jag den lilla pluggen när jag drog iväg över en helg. Men det löste jag på ett ännu piffigare sätt. Jag tog en vanlig nätsladd till en bergsprängare och pluggade in i laddaren. Den där lilla platta kontakten passade utan vidare och helgen var räddad!

Ursprungligen av Svante S:

Jag tog en vanlig nätsladd till en bergsprängare och pluggade in i laddaren. Den där lilla platta kontakten passade utan vidare och helgen var räddad!

Japp, det har räddat mig flera gånger också

Jag kör med två laddare en hemma och en i väskan funkar det med.

• Medlem
  • 2006-03-31 11:01

Jag har bara den där bergsprängarsladden.

Men ha helst inte sladden upplindad då den då fungerar som en spole och sladden bli onödigt varm i sig själv.

Ursprungligen av johan_tanying:

Men ha helst inte sladden upplindad då den då fungerar som en spole och sladden bli onödigt varm i sig själv.

Åfasen, det har jag inte tänkt på. Tack för tipset!

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-03-31 14:43
Ursprungligen av johan_tanying:

Detta gäller alla typer av förlängningskablar, alltså även 220 V sladdvindor. Ta därför med er tipset även utanför er dagliga Mac-verksamhet.

Ursprungligen av filuren:

Detta gäller alla typer av förlängningskablar, alltså även 220 V sladdvindor. Ta därför med er tipset även utanför er dagliga Mac-verksamhet.

Köper du en sladdvinda så ska det stå hur många ampere / watt den klarar i hoprullat resp. utrullat skick. Det ÄR skillnad.
Tror dock knappast att ett litet fjuttbatteri till en iBook kan generera såna strömmar att det är en risk att ha sladden ihopvindad. Men däremot så ska man definitivt undvika att "gömma" laddaren under en massa bråte, som hindrar värmeavgång.

Ett jämförande sidospår:
Jag har en handukstork i badrummet. Den är på beskedliga 70 watt. Är den på och inget hänger på den så är den varm men inte brännande het. Om det hänger fullt med handdukar på den som isolerat så bränner man sig när man tar i den. Men den är ju byggd att tåla värme.

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-31 16:02

Den lilla pluggen är ju inte jordad. Det märks inte minst när jag brukar ligga i sängen med fötterna på värmeelementet och surfa på powerbooken.

Det är ingen större fara att ha laddkabeln upplindad när den är inkopplad. Det är likström (t.e.x 12 V) som går till datorn och en spole gör inget åt likström, men man skall inte köra växelström (230V) genom upplindade kablar.

1
Bevaka tråden