Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD med JPEG-visning

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på att köpa mej en DVD-spelare. Det som verkar intressant är JVC XV-N5 som förutom att spela film, ljuda MP3 även ska kunna visa jpeg bilder på tv:n. Är det nå`n som vet nå`t om denna produkt? Fungerar det? Idèen att visa sina semseterbilder på tv på ett enkelt sätt är ju suverän. Det konstiga är att jag bara sett en enda maskin som klara detta dtaa o de `e`just JVC XV-N5

• Medlem
  • 2002-09-29 14:17

Det är väl inte en fråga om att kunna visa jpeg, det kan vilken DVD-spelare som helst. Är det inte en fråga om att kunna spela upp Kodak Photo CD?

Har man tillgång till en Mac med DVD-brännare så kan man lätt bränna en DVD med massor av fotografier och som går att spela på alla hemdvdspelare.

Sorry om jag var otydlig i min fråga. Jag vet att man kan titta på bilder via datorn men frågan gällde en filmDVD som man kopplar till tv:n. Det är där jag skulle vilja se mina jpeg bilder jö!!! De e åxo därför jag undrar om nån känner till denna dvdspelare eller nån annan som har samma funktion o om det blir bra resultat. Vill inte slänga ut runt 3000:- på nåt som inte fyller mina krav.
Sturek

• Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-02 18:11
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Det är väl inte en fråga om att kunna visa jpeg, det kan vilken DVD-spelare som helst. Är det inte en fråga om att kunna spela upp Kodak Photo CD?

Har man tillgång till en Mac med DVD-brännare så kan man lätt bränna en DVD med massor av fotografier och som går att spela på alla hemdvdspelare.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Sturek:
Sorry om jag var otydlig i min fråga. Jag vet att man kan titta på bilder via datorn men frågan gällde en filmDVD som man kopplar till tv:n. Det är där jag skulle vilja se mina jpeg bilder jö!!! De e åxo därför jag undrar om nån känner till denna dvdspelare eller nån annan som har samma funktion o om det blir bra resultat. Vill inte slänga ut runt 3000:- på nåt som inte fyller mina krav.
Sturek

Det var ju så Micke menade. Du kan bränna en DVD med bilder på din mac och sen visa dom på din tv med hjälp av din filmDVD-spelare. Det funkar! [edit: på alla dvd-spelare]

Hade inte apple en reklam för just det för ett tag sedan... Ett par filmade och fotade när dom gifte sig på en söderhavsö och skapade sedan en dvd av det?

/arvid

[ 02 Oktober 2002, 18:13: Meddelandet ändrat av: arvid. ]

öh, har du en superdrive så du kan bränna DVD-skivor - så fungerar iDVD utmärkt. Har pillat med det över ett år nu och det är jätteroligt att skicka proffsiga DVD´s till kompisar och som komplement till sitt CV när man söker jobb. Hur som helst. iDVD kan presentera "content" på två sätt - 1. Film - MPG2 - rakt upp och ner 2. Slideshow - drag´n´dropp dina bilder sen blir det bildspel på TV´n med vilken konsumentDVD som helst.

Right back at ya´

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-03 08:54

Inte behöver det väl vara en DVD? Det går väl lika bra med en vanlig Photo-CD också. Dom flesta DVD-spelare för TV-bruk stödjer det med, liksom mp3-skivor och vanliga CD. Så med andra ord går det lika bra med en CDR också.

Läste diskussionen med intresse. Har försökt bränna jpeg-filer på både VCD och ISO 9660-CD med Toast. Min Harman/Kardon DVD25 uppfattar dem som MP3-filer och några bilder i rutan blir det inte. Har inte iDVD (kör PB Lombard m OS 9.2.1). Måste man ha det? Och funkar det eller måste man upp till OS X? Hjälp!!!!

• Medlem
  • Borås
  • 2003-03-07 09:43

För att göra en bild-svcd/vcd finns ett utmärkt program som heter vcd build. Finns att ladda ner här

Förutsätter givetvis att dvd-spelaren kan spela vcd/svcd...

• Medlem
  • Borås
  • 2003-03-07 09:45

...och även OS X (tyvärr för vissa)

Tack för svar! Men jag tycks fortfarande befinna mig på ruta ett. Någon som känner till några program som funkar i OS 9.2? Eller som kan några tricks?

• Medlem
  • Borås
  • 2003-03-10 10:25

Om du har Toast så kan du göra en slideshow i tex iSlideShow
och sen exportera med Toasts VCD codec och bränna som VCD.

Borde fungera...

[ 10. mars 2003, 10:25: Meddelandet ändrat av: jaysee ]

• Oregistrerad
  • 2003-03-10 13:35

Grejen med många nya DVD-spelare är att de kan visa bilder lagrade i JPEG-format på en vanlig CD-R eller CD-RW. Ungefär som de kan spela mp3 lagrade på en lika vanlig CD-R eller CD-RW. Det handlar alltså inte om skivor brända i PhotoCD-formatet. Vissa DVD-spelare klarar av det också. Jag tror att DVD-spelare med JPEG-funktionen klarar av att skala om bilderna (och kanske zooma i dem) så att de passar på TV:n. Detta innebär att man kan kan använda sin bild-CD för att spara högupplösta bilder för eventuell framtida utskrift men också använda samma bild-CD för att titta på bilderna på TV:n. Smart! (Man behöver alltså inte göra någon DVD, SVCD eller VCD.)

• Medlem
  • Borås
  • 2003-03-10 14:39

Coolt...

Det var mer än jag visste, intressant, väldigt intressant !

1
Bevaka tråden