Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem av skärmstrålningen!!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min flickvän är trailerproducent och sitter på heltid framför stora dubbla Sony skärmar. Nu har det börjat irritera huden i ansiktet ordentligt.
Är det någon här som har tips på i första hand bra skärmfilter som minskar strålningen och även behåller skärpa och färger på skärmbilden för den typen av arbete?

Alternativet annars är väl platta skärmar, är det någon speciell som starkt rekommenderas?

Tacksam för tips!

[ 03 Oktober 2002, 17:36: Meddelandet ändrat av: Pål Hamel ]

• Oregistrerad
  • 2002-10-03 17:56

Jag bytte till en annan CRT-skärm så försvann mina problem. Har även hört att strålningen från skärmar minskar med upp till 90% om dom sitter i jordade eluttag. Se till att hon har skärmarna jordade.

• Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-03 18:11

Håller med föregående talare. Jorda skärmen! Om inte det hjälper eller de redan är jordade så skulle hon kunna testa att ta på sig mindre smink. Visst det låter lustigt, men det kan hjälpa! En av det tänkbara anledningarna till hudirritation är att de små metallparticklarna som finns i sminket attraheras av den laddade skärmen och när de väl är där så blir får de samma magnetiska laddning som skärmen och "upptäcker" då stöts de bort från den. Och hamnar i ansiktet på den som sitter framför skärmen.
När datorer och skärmar var nya var det många av de kvinnliga datorteknikerna som fick stora problem med huden av just den här anledningen. Nu är skärmarna mycket "säkrare" och om dom är rätt jordade så ska det här fenomenet i stort sett inte finnas, men det skadar inte att testa.

Annars om man ska titta på plattskärmar så är det jämförlese metoden som gäller. För att det ska flyta på bra på skärmen så ska reaktions hastigheten vara lika med eller mindre än 30ms
Wiewsonic har ett par trevliga skärmar som har fina färger och bre reaktionstider. Funderar själv på att köpa en VX800. Om man vill satsa på en plattskärm med riktigt bra färger är Eizo L685EX(snott från den här tråden)

/arvid

OM det nu inte istället är en begynnande el-alergi så borde hon i vilket fall som hellst kontakta sitt arbetsmiljöombud och försöka få till en mätning av skärmarna ifall någon strålning existerar. Gör det de så borde arbetsgivaren byta ut skärmarna omedelbumss. Man kan få flimrande skärmar om skärmsladdarna inte är skärmade - kanske ytterligare en felkälla.

- Olle

• Medlem
  • 2002-10-04 13:05

Mmm, jag såg ut som en krater i ansiktet efter att ha suttit med gamla ojordade skärmar under en produktion. Irriterad, röd och finnig.

Jag vågar påstå att jag i min ungdom hade lite finnar p.g.a. min högstrålande skärm

Hur är det egentligen?
Säger ni att det är bättre med "äldre" skärmar än tex LCD-Apples Cinema/Studio Display som jag sitter framför?
Med äldre skärmar menar jag vanliga CRT skärmar. Sen kan de ju vara nya iof.

G-bit

• Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-04 18:20
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Hur är det egentligen?
Säger ni att det är bättre med "äldre" skärmar än tex LCD-Apples Cinema/Studio Display som jag sitter framför?
Med äldre skärmar menar jag vanliga CRT skärmar. Sen kan de ju vara nya iof.

G-bit

Nä, så uppfattar i alla fall inte jag det.
Nya skärmar är bättre än gamla (gäller både LCD och CRT).

LCD skärmar ger oftast ifrån sig mindre strålning än nya CRT skärmar (det finns faktiskt exempel där det är tvärtom pga att LCD skärmar oftast inte är möjliga att jorda)

De flesta upplever LCD skärmar som mer vilsamma för ögonen. Bilden är mer stabil.

/arvid

Citat:

quote: Har även hört att strålningen från skärmar minskar med upp till 90% om dom sitter i jordade eluttag. Se till att hon har skärmarna jordade.

Vad ska man göra om uttagen i lägenheten man sitter i inte är jordade då? Om jag inte misstar mig så är det väl inte tillåtet att jorda endast ett uttag(?)
Finns det någon väg runt detta utan att byta alla uttag?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olesen:
Vad ska man göra om uttagen i lägenheten man sitter i inte är jordade då? Om jag inte misstar mig så är det väl inte tillåtet att jorda endast ett uttag(?)
Finns det någon väg runt detta utan att byta alla uttag?

Man frågar bostadsrättsföreningen styrelse eller hyresvärden - sedan tar någon part kontakt med en elektriker och drar in ny ledning från el-centralen, svårare än så behöver det inte vara. DÄREMOT så kan man i NYBYGGEN inte göra som man själv vill - där SKA det vara jordat till ALLA utag... påstod vår (jobbets) el-ansvarige när jag senast pratade med honom. Kontentan är att det bli DU som betalar för material och arbetskostnaden som kan variera beroende av om det är ett äldre hus där det kan vara svårare.

- Olle

• Medlem
  • 2002-10-04 19:49

Är det enda sättet och få jordat...??
Att dra om ledningarna??

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: XedoZ:
Är det enda sättet och få jordat...??
Att dra om ledningarna??

Det går ju att dra en koppartråd mellan ett element, eller diskbänken och datorsladdens jord-stift...

/M

edit: stavfel

[ 04 Oktober 2002, 19:54: Meddelandet ändrat av: - Martin - ]

• Oregistrerad
  • 2002-10-04 22:50

Det bästa är att skaffa plattaskärmar. Då behöver man inte göra så mycket annat.

Sen är det som andra skrivit, smink är inte bra när amn jobbar framför skärm. Se till att ha de jordat. Ha moderna TCO testade skärmar!

1
Bevaka tråden