Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virtual Analog + "songwriting" = ?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har tänkt mig börja tramsa lite med virtuella analogsynthar, lite samplingar och lite "riktiga" ljud. När det gäller VA-synthar finns ju Reaktor och Reason vilka verkar bra. Men funkar de att sätta ihop hela låtar med? Jag behöver inte svinfeta reverb och såna grejer, utan bara möjligheten att klippa och klistra lite i WAV-filer, lägga loopar, arrangera och spela in "live"-gitarrer, kanske sång mm.

Vad ska man köpa? Jag kommer förmodligen köra ett M-Audio Quattro kort, en PowerBook G4 1,5GHz med 1,25 Gb minne.

Reason funkar fint så länge man bara använder virtuella instrument, ska man börja blanda in riktiga ljud så blir det till att använda den inbyggda samplern. Ett program som du kan pröva om du gillar att "leka" är ju Ableton Live.

Tanka demo vetja!

Jag har testat Reasons och Reaktors demos, så det är väl bara att hugga in på Ableton. Tyvärr hinner man inte lära sig mycket på 30 minuter när man är helt grön...

Jo, det är sant. Men du kan ju alltid gå iväg till närmsta musikaffär och pröva "på riktigt", och på samma gång få förklarat vad du inte förstår osv...

1
Bevaka tråden