- hedelina
- Medlem ●
- Göteborg
Har precis köpt mig ett Audiophile 2496 från M-Audio/Midiman. Men åbäket behagar framkalla någon form av digital rundgång. Det räcker med att spela musik i iTunes — efter ett tag börjar det surra och snart är allt helt distorterat.
Vad göra?
PowerMac G4/533, ingen som helst ljudingång alls.
Inga problem alls, Masterboy? Avundsjuk jag blir. Det kan hända att jag fixat det nu, för den har inte skrikit på ett tag nu. Om det återkommer kanske du kan maila över din prefs-fil från M-Audio Delta Control Panel?
Nä, nu knastrar det igen. Slängde in OS9 förut och provade där, och då gick det fint. Öppnade Reason nu och åstadkom lite ljud — inga problem. Öppnade iTunes och satte igång en låt samtidigt som Reason var igång — spraaakel, spraakel pkktttooooing.
:c
Nu ändrade jag från "Multichannel" till "Analog 1/2". Då slutade spraket tvärt. Öppnade Reason när iTunes var igång. iTunes blev tyst — Reason lät som det skulle. Stängde Reason — iTunes började låta igen. "Analog 1/2" måste ju kunna hantera information från fler än ett håll, väl?
quote:Skapades ursprungligen av: xis:
Det går inte att låta fler apps. än en åt gången använda ett externt ljudkort.
Allvarligt? Hur är det då tänkt att ex. Reason och Cubase ska fungera med ReWire ihop? Och det går ju uppenbarligen att låta med flera apps, dock inte så värst bra
Och nu knastrar det järnet med "Multichannel" avstängt också, och enbart iTunes öppet. Müsko.
[ 09 Oktober 2002, 20:54: Meddelandet ändrat av: hedelina ]
quote:Skapades ursprungligen av: hedelina:
Nä, nu knastrar det igen. Slängde in OS9 förut och provade där, och då gick det fint. Öppnade Reason nu och åstadkom lite ljud — inga problem. Öppnade iTunes och satte igång en låt samtidigt som Reason var igång — spraaakel, spraakel pkktttooooing.
:c
Har samma problem som du nämner i iTunes, Pro Tools Free och andra program som inte har stöd för ASIO.
Väljer jag Audiophile 2496 som output i ljudinställningar så kommer sprakandet m.a.o.
Någon rundgång har jag dock inte hört, utan det är mer knaster och sprak.
[ 09 Oktober 2002, 21:50: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]
quote:Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:
Har samma problem som du nämner i iTunes, Pro Tools Free och andra program som inte har stöd för ASIO.
Väljer jag Audiophile 2496 som output i ljudinställningar så kommer sprakandet m.a.o.
Någon rundgång har jag dock inte hört, utan det är mer knaster och sprak.
Nä, rundgång kanske inte är rätta ordet. Det var bara en parallell jag drog, det börjar ju lite lugnt knastret, för att sedan öka exponentiellt... det låter ju lite som rundgång då. Men det är knaster och sprak, precis. Har du kontaktat M-Audio?
Det går inte att låta fler apps. än en åt gången använda ett externt ljudkort.
Allvarligt? Hur är det då tänkt att ex. Reason och Cubase ska fungera med ReWire ihop?.
Allvarligt? Ja.
Reason och Cubase "ihopkopplad" med Rewire är inte samma sak. När R och C är "rewiread" går R ljud ut via C. Alltså _en_ ljudapp. Det är det som är så smutt med Rewire (förutom synk/etc etc)
HVäljer jag Audiophile 2496 som output i ljudinställningar så kommer sprakandet m.a.o.
Någon rundgång har jag dock inte hört, utan det är mer knaster och sprak.[/QB]
Väljer man ett externt ljudkort i Ljudinställningar och försöker köra mer än ett ljudapp åt gången så är det det just som händer.
[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:
HVäljer jag Audiophile 2496 som output i ljudinställningar så kommer sprakandet m.a.o.
Någon rundgång har jag dock inte hört, utan det är mer knaster och sprak.[/quote]Väljer man ett externt ljudkort i Ljudinställningar och försöker köra mer än ett ljudapp åt gången så är det det just som händer.[/QB]
Jag kör bara en ljudappl. åt gången.
Det räcker att jag startat datorn och drar igång iTunes så sprakar/knastrar det.
Hej !
Har för mig att jag hade ett liknande problem med mitt 24/96, fick bort det på nåt sätt...
Har du testat att pilla på inställningarna i patchbay/router , byt mellan Software Out 1/2 och Monitor Mixer etc ?
Jag kör nu SPDIF till min hemmabioföstärkare som gör D/A omvandlingen, funkar fint .
Midi med funkar också fint in/ut i 10.2.1, kortet hittas automatiskt av systemets midi verktygs applikation.
/ d
[ 10 Oktober 2002, 07:42: Meddelandet ändrat av: lilledanne ]
tack! har haft samma problem med delta audiophile - i OSX - inte i OS9 - skall testa och använda analog I/O. Märk väl - har haft kortet i över ett år och aldrig påträffat dett - det var när jag installerade Jaguar :-/ och ominstallerade audiophile...
Begriper mig inte på det här problemet. Det går fram och tillbaka. Jag skiftar mellan att ha "Multichannel" och "Analog 1/2" som utgång och det blir sprak på båda två. Och utan att ha några konflikterande ljudkällor på något sätt, enbart iTunes är igång. Helt utan anledning distorteras ljudet. Då byter jag utgång till det andra alternativet, vilket det nu är. Ljudet blir suveränt med ens... men efter ett tag är börjar det spraka igen, nu med det andra alternativet. Byter tillbaks igen osv. Om man låter spraket hållas tillräckligt länge dör ljudet till slut helt.
Müsliskt.
[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:
Någon rundgång har jag dock inte hört, utan det är mer knaster och sprak.[/quote]Väljer man ett externt ljudkort i Ljudinställningar och försöker köra mer än ett ljudapp åt gången så är det det just som händer.[/QB]
Är du riktigt säker på det? Jag har ett M-Audio Delta 66 och har det som val i systemet. Jag kör Itunes och Unreal samtidigt. Jag har kört Imovie och Emagic Logic samtidigt (var tvungen att pressa min nya dator lite )
Allt spelade på bra oavsett hur många program som använde sig av ljudkortet.
Jag kör i OS X, gör ni det? I 9:an var det ju lite kinkig med flera apps på samma ljudkort.
Kan det vara ett fel på kortet då månne?
Någon rundgång har jag dock inte hört, utan det är mer knaster och sprak.[/qb]
Väljer man ett externt ljudkort i Ljudinställningar och försöker köra mer än ett ljudapp åt gången så är det det just som händer.[/QB][/QUOTE]Är du riktigt säker på det? /QB][/QUOTE]
Jo jag är säker. Men det gäller system 9.x
el gringo: yo tambíen. igår var det för jävligt. kunde inte göra någonting utan att det sprakade och knastrade. frustrerande.
Det verkar ibland också vara processorrelaterat; dvs att det knastrar till när jag gör något processorkrävande.
[ 12 Oktober 2002, 13:17: Meddelandet ändrat av: hedelina ]
I 9.2 verkar mitt fungera rätt så bra, jobbade lite i Cubase 5.0 med både up- och inspelning av ljud — allt utan knaster. Det fungerar lika bra i 10.2.1 ibland, men så utan anledning får ljudkortet spasmer av lite oskyldig iTunesanvändning. Oförståeligt.
Mina inlägg är inte speciellt konstruktiva känner jag. Haha.
[QB]I 9.2 verkar mitt fungera rätt så bra, jobbade lite i Cubase 5.0 med både up- och inspelning av ljud — allt utan knaster. Det fungerar lika bra i 10.2.1 ibland, men så utan anledning får ljudkortet spasmer av lite oskyldig iTunesanvändning. Oförståeligt.
[QB]
Som jag skrev tidigare så har jag inget knaster i de program som har stöd för ASIO. Dvs Cubase, Reason, m.fl.
Knaster o brus kommer i program som iTunes, QT-player, Pro Tools Free, m.fl där man måste gå via SoundManager.