- fredrikstark
- Medlem ●
- Stockholm
Hej! Jag har precis köpt min första mac, en mini med dubbla fina kärnor
På min gamla pc så körde jag winamp och browsade oftast runt bland mina låtar (en väldigt gedigen samling) med utforskaren. För att spela högerklickade man på en katalog och valde Play in winamp, t ex.
iTunes fungerar inte alls som jag vill. Jag vill inte att den ska hålla på att sortera låtarna efter genre och/eller artist eftersom större delen av mina +50k låtar saknar korrekta taggar, och därmed pajjar min fina katalogstruktur.
Så, frågan är, finns det någon annan mediaspelare som fungerar som jag vill? Jag har letat runt men bara hittat macamp, som inte uppdaterats på många år. Eller ska jag behöva skriva ihop en egen?
kul att du också har samma pc-problem som jag hade när jag bytte.. haha.. att itunes våldför sig på ens katalogstruktur :)... jag har väl iofs inget bra svar på frågan dock, jag sällade mig in i ledet och kör itunes numera.. vlc kan väl iofs spela mp3? vetefan om du kan göra playlists i det dock.. personligen tycker jag att playlists är mesigt.. haha
Du kan ju köra med VLC kanske?
Det låter dock väldigt konstigt att organisera så mycket musik med en massa mappar (!?). Det finns ju en del väldigt bra program för att fixa till korrekt ID3-data mer eller mindre automatiskt.
Jag tänkte som du innan jag upptäckte fördelarna med iTunes. Nu kan jag inte ens föreställa mig att hålla på med en massa filer och mappar. Usch vad omständigt och klumpigt.
Dessutom kan du ju behålla din egna mappstruktur ävenom om du fixar ID3-tggar och använder iTunes som spelare. Ställer du bara in iTunes rätt rör det ju inte dina filer över huvud taget.
Det låter dock väldigt konstigt att organisera så mycket musik med en massa mappar (!?). Det finns ju en del väldigt bra program för att fixa till korrekt ID3-data mer eller mindre automatiskt.
Jag tänkte som du innan jag upptäckte fördelarna med iTunes. Nu kan jag inte ens föreställa mig att hålla på med en massa filer och mappar. Usch vad omständigt och klumpigt.
Dessutom kan du ju behålla din egna mappstruktur ävenom om du fixar ID3-tggar och använder iTunes som spelare. Ställer du bara in iTunes rätt rör det ju inte dina filer över huvud taget.
Grejen är ju den att även om låtarna är taggade korrekt med artist t ex så blir väl ändå itunes galet och ett film-soundtrack t ex blir ju helt galet uppdelat då. Eller missar jag något?
Det jag stör mig mest på är väl mest att iTunes inte låter göra mig som jag vill istället för de tre (eller två om man väljer bort genre) kolumnerna genre, artist och... vad det nu var efter det, så vill jag ha katalogstrukturen liksom. Jag skulle tillomed nöja mig med att itunes struntade i taggarna helt och jag fick ställa in regexps för att läsa av filnamnet och sökvägen istället
De flesta av mina macvänner har också sagt att det är en vanesak och att itunes är lite smidigare, men jag har verkligen försökt jag har för många och för dåligt taggade och udda låtar liksom.
Grejen är ju den att även om låtarna är taggade korrekt med artist t ex så blir väl ändå itunes galet och ett film-soundtrack t ex blir ju helt galet uppdelat då. Eller missar jag något?
Det jag stör mig mest på är väl mest att iTunes inte låter göra mig som jag vill istället för de tre (eller två om man väljer bort genre) kolumnerna genre, artist och... vad det nu var efter det, så vill jag ha katalogstrukturen liksom. Jag skulle tillomed nöja mig med att itunes struntade i taggarna helt och jag fick ställa in regexps för att läsa av filnamnet och sökvägen istället
De flesta av mina macvänner har också sagt att det är en vanesak och att itunes är lite smidigare, men jag har verkligen försökt jag har för många och för dåligt taggade och udda låtar liksom.
Det största misstaget folk gör med iTunes (och andra program med för den delen) är att folk inte kollar igenom inställningarna. Ditt problem med soundtrack och andra samlingar löses genom att kryssa i "Gruppera samlingar vid bläddring" under Redigera/Inställningar/Allmänt.
Kolla gärna igenom resten av inställningarna så de passar din smak. Själv brukar jag ändra på de flesta eftersom Apple i det här fallet har heltokiga grundinställningar. (Ungefär som Opera hade i äldre versioner, fast de har tagit sitt förnuft till fånga och har nu rätt inställningar från början).
Vad gäller din "katalogstruktur" så får du väl i värsta fall använda dig av spellistor. Men återigen är det riktigt häftiga med iTunes att du har hela din musiksamling åtkomlig hela tiden vilket innebär att du inte i förväg måste bestämma vad du vill lysnna på. I de fallen du vet att du bara vill höra på Smoke on the water så är det kanske lika bra att köra Audion eller VLC, men i alla andra fall så är iTunes helt överlägsen. Dessutom hela grejen med smarta spellistor osv. Oj oj oj!
När man väl vant sig vid iTunes så inser man varför konkurrenterna kastat in handduken en efter en. Men har man inte taggat låtarna så är iTunes långt ifrån idealiskt. Mitt råd är att rippa om alla skivor du har i original med iTunes och sedan undan för undan lägga in taggarna på dina nerladdade favoriter. Resten kan du spela med Audion, VLC eller någon av spelarna som finns på denna sida:
http://www.mp3-mac.com/Pages/MP3_Players-Mac.html
MacAmp var det förresten VÄLDIGT länge sedan någon använde. Tror den lades ner 1999...
Hoppas du får lika trevligt med din Mac mini som jag med min!
Problemet med iTunes är att det stödjer typ 2 filformat.
Eftersom jag har 50% av min musik i FLAC så blir det ett problem.
Findern är ju så osmidig när det gäller att hantera filer och kataloger så det känns som att man måste ha nåt program för att navigera i musiksamlingen.
http://www.songbirdnest.com/home
eller
http://jtunes4.sourceforge.net/
kanske kan vara alternativ...
http://www.songbirdnest.com/home
eller
http://jtunes4.sourceforge.net/
kanske kan vara alternativ...
"What are Songbird's system requirements?
Songbird is only available on a PC right now:
Minimum system requirements
* 733MHz Pentium III or comparable
* 128MB RAM (256MB for WinXP)
* 30MB Hard Disk Space
* 16bit Sound Card
* Windows 98 SE, Windows ME, Windows 2000, Windows XP, Windows 2003
* 1x speed or greater CD Burner (Required for Burning)
* 2x speed or greater CDROM (Required for Ripping)
Recommended system requirements
* 1.5 GHz Pentium IV or comparable
* 256MB RAM (512MB for WinXP)
* 30MB Hard Disk Space
* 32bit Sound Card
* Windows 2000, Windows XP
* 8x speed or greater CD Burner (Required for Burning)
* 16x speed or greater CDROM (Required for Ripping)
Performance requirements will scale to the size of the user's library."
Knappast ett seriöst alternativ till iTunes...
Varför?
Testade deras Proof of concept nyss, och det verkade lovande.
Dels finns det ännu inte till mac (även om det sägs komma så småningom). Dels har det löjligt höga systemkrav (mycket högre än iTunes som ofta kritiseras för just sina höga systemkrav). Dels så är den version som finns bara 0.1.1 (det kommer alltså dröja åratal innan det är en färdig produkt och hur iTunes funkar då har vi ingen aning om). Dels så lär man knappast gilla Songbird om man inte gillar iTunes eftersom det är en iTunesklon. Hur många fler argument vill du ha?
Det andra föreslagna programmet, jtunes, går inte ens att ladda ner...
Dels finns det ännu inte till mac (även om det sägs komma så småningom).
Om ett par veckor...
Dels har det löjligt höga systemkrav (mycket högre än iTunes som ofta kritiseras för just sina höga systemkrav).
Håller med om det, fast det flöt på hyfsat med 20 000 låtar i bibloteket på min 3 år gamla PC. Men det är klart att det märks att det är ett "proof of concept"
Dels så är den version som finns bara 0.1.1 (det kommer alltså dröja åratal innan det är en färdig produkt och hur iTunes funkar då har vi ingen aning om).
Det beror väl på vad man har för definition av "färdig produkt".
Dels så lär man knappast gilla Songbird om man inte gillar iTunes eftersom det är en iTunesklon.
Poängen med kloner brukar ju vara att ågärda de brister som orginalen har. Men visst, det är antagligen inte det som trådskaparen söker.
Du kan väl börja med att testa programmet innan du avfärdar det så blir diskusionen mer givande.
Men det är klart att det märks att det är ett "proof of concept"
....
Det beror väl på vad man har för definition av "färdig produkt".
.....
Poängen med kloner brukar ju vara att ågärda de brister som orginalen har. Men visst, det är antagligen inte det som trådskaparen söker.
....
Du kan väl börja med att testa programmet innan du avfärdar det så blir diskusionen mer givande.
Det räcker att konstatera att programmet definitivt inte är det trådskaparen söker. Enda fördelen med Songbird-konceptet som jag ser det är att det klarar fler filformat än iTunes. Men eftersom trådskaparen (liksom jag) enbart har mp3:or så är ju det ett meningslöst argument att byta spelare.
Vad gäller att testa programmet så måste jag göra det på en pc. Jag är dessutom lite skeptisk att installera grejer som kan sabba mina mediefiler. Har dock laddat ner det och ska se om jag orkar testa det någon dag på en testburk.
Jag hade precis samma problem när jag köpte Mac. Det fanns ingen vanlig, simpel ljudspelare utan man blev tvungen att använda bloat-iTunes.
Länge körde jag då istället XMMS (går att installera genom fink eller Darwinports), men var inte helt nöjd.
Alldeles nyligen fann jag Cog, http://cogosx.sourceforge.net/. En utmärkt liten CPU-snål spelare som bara finns där och spelar det man vill (inkl. FLAC). Stort plus är också att utvecklingen av spelaren inte stagnerat år 2004 som med många andra, så framtiden ser ljus ut.
Stå på dig, vägra rätta in dig i iTunes-ledet
Alldeles nyligen fann jag Cog, http://cogosx.sourceforge.net/. En utmärkt liten CPU-snål spelare som bara finns där och spelar det man vill (inkl. FLAC). Stort plus är också att utvecklingen av spelaren inte stagnerat år 2004 som med många andra, så framtiden ser ljus ut.
Stå på dig, vägra rätta in dig i iTunes-ledet
Cog är bra grejer. Finns inte massa finesser men just det man saknar från Winamp finns där. (edit: finns dock inte som universal binary)
Jag har inte riktigt funnit ro i mitt mp3-spelande på minin än, jag kör varannan dag itunes och varannan dag cog nu
finns det något sätt att fixa så jag kan högerklicka på en katalog och välja "play in <mp3spelare of choice>"?
hej fredrik!
du kan väl använda itunes precis som du använde winamp tidigare. det är bara att strunta i att låta itunes ta hand om bibiloteket... rent skräp, när man har RIKTIGT mycket musik och ett eget underbart filsystem att browsa i. jag vet vad jag vill lyssna på och släpper ett album eller ett singelspår i tunes och lyssnar på det. sen är det skönt att kunna spara olika listor, och det kan du göra även om du inte har ditt biblioteket i itunes. jag använde macamp fram till 2001, sedan dess itunes, på precis samma sätt. jag lyssnar även mycket från traktor dj studio, som du kanske ska kolla upp om du är lagd åt det hållet.