- Gäst
- Oregistrerad ●
Eh, det är det mest korkade jag hört. Du har aldrig funderat på att använda Logic? Logic till mac är den främsta anledningen att jag köpte mac. Cubase till win kan inte jämföras, varken i prestanda eller användarvänlighet. Tänk om.
Jo, Cubase körde jag för många år sedan. Givetvis har jag även testat SX och Nuendo. Steinberg gör bra grejor, men det är en dagisvariant jämfört med Logic. Men att du "vägrar använda det hemma" kanske säger det mesta. Kör du win på din mac med cubase så ska jag sätta på snökedjor på min porsche och endast använda backen.
då körde du antagligen cubase & köpte den häftiga porschen när det begav sig. på det glada 80-talet.
Steinberg gör bra grejor, men det är en dagisvariant jämfört med Logic.
För att det är grått & krångligt? kul att dutta i "environment" (bara för att sparka igång audio/midi) som man inte behöver? ett gammalt lapptäcke av gamla lösningar med olika gränssnitt/grafiska "lösningar"?
"Grått och krångligt"? Huruvida det är snyggare än cubase behöver inte kommenteras, det är subjektivt. Krångligt är nog de flesta vana audiomakare överens om att det inte är. Det tar ett tag att lära sig om man gått från cubase, men logic är mer logiskt (!). "Gamla lösningar", nej, det är det verkligen inte. Nytänkandet i varje ny version talar för sig själv. Att det är mer grafiskt ser jag bara som något positivt, jag vill inte skriva kod när jag hanterar audio.
"Gamla lösningar", nej, det är det verkligen inte. Nytänkandet i varje ny version talar för sig själv. Att det är mer grafiskt ser jag bara som något positivt, jag vill inte skriva kod när jag hanterar audio.
?....
Oj, jag glömde ju helt din okunniga kommentar om environments. Här kan du läsa lite om vad det kan tänkas vara bra för. Tänk, redan på förstasidan! http://www.logicpro.se/phpBB2/index.php
?
Eh, jag vet vad det används till. just därför behöver jag det inte.
det verkar som du missförstod rubriken (1a posten). hade jag velat ha logic (el frågor om det) hade jag använt det. Är det förresten nåt du undrar över i logic är du välkommen att fråga...
Oj, jag glömde ju helt din okunniga kommentar om environments. Här kan du läsa lite om vad det kan tänkas vara bra för. Tänk, redan på förstasidan! http://www.logicpro.se/phpBB2/index.php
Ok, jag för förtydliga eftersom du inte hajade.
Jag menade att alternativet till en grafisk sequencer vore en textbaserad, vilket inte vore önskvärt för mig. Logic är mer grafiskt än Cubase. Det gillade inte du.
Diskussionen handlar dock om att du föredrar win med cubase på din mac, istället för osx och logic vilket vore det optimala valet ur alla aspekter.
Jag blir lite nyfiken på varför du har en macintosh? Du förkastar ju en av de vanligare anledningarna (att kunna köra logic). Är det något annat som kräver att kör mac? Kommer du endast köra windows i framtiden på din mac? Jag är bara nyfiken
...logic vilket vore det optimala valet ur alla aspekter.
några. inte alla. visst, prestanda är ett. som du kanske vet är det inte alltid det viktigaste...
vare sig man tycker om det el. inte ÄR logic fortfarande ett lapptäcke av grafiska lösningar OCH funktioner, som t.o.m. vissa av de mest inbitna användare anser vara i behov av en "rewrite"...
(samma sak gällde cubase, därav SX. om man anser det lyckat el. inte låter jag vara osagt)...
Jag menade att alternativet till en grafisk sequencer vore en textbaserad
jaha?
Diskussionen handlar dock om att du föredrar win med cubase på din mac
läs om. läs rätt!
Det här var den dummaste diskussionen jag sett på länge... smaken är som baken. Skärpning!
Jag blir lite nyfiken på varför du har en macintosh? Du förkastar ju en av de vanligare anledningarna (att kunna köra logic).
...och har det alltid varit så? minns du när det var tvärtom?
har a l l t i d kört Mac, just d ä r f ö r kör jag QBase.
BootCamp är ju så smart just d ä r f ö r att QBase ännu inte finns som universal än?
varför skulle jag byta applikation varje gång Apple gör en 360°? det skulle ju innebära att jag varit tvungen att byta plattform vart 3e år om jag följt logic slaviskt. tack vare detta har jag ju aldrig behövt lämna plattformen. du fattar väl att jag inte v i l l köra windows, det är ju bara en smart nödlösning på ett problem. läste du min 1a post?
vadå, kör du mac b a r a för att logic finns?
Nej, detta är den bästa diskussionen på länge
Den handlar inte om Cubase vs Logic. Det är snarare en fråga om hur man kan installera windows på sin mac för att köra cubase se 3. Jag fann detta förvånande, och var tvungen att kolla om inlägget var publicerat den 1/4 Nu verkar det dock som om DaPhox står för sitt val, och så får det väl vara. Jag är ingen missionär.
Ja, jag köpte min mac primärt p g a att apple tog över emagics produktion av logic. Det finns även andra uppenbara fördelar med mac (främst osx). Byta plattform? Logic har alltid funkat till mac... I övrigt är din text svår att begripa. Du borde korrekturläsa dina inlägg innan du trycker "svara".
Uppenbarligen läste jag ditt första inlägg.
Ja, jag köpte min mac primärt p g a att apple tog över emagics produktion av logic. Det finns även andra uppenbara fördelar med mac (främst osx).
då var det väl en himla tur att Apple droppade PC-stödet annars hade du kanske aldrig sett ljuset...
Pojkar, pojkar, pojkar. Argumentera gärna för varför ni föredrar det ena programmet före det andra, men acceptera att den andre kanske inte håller med innan diskussionen går över gränsen.
(av någon anledning kunde jag inte låta bli att tänka på en scen ur filmen Jarhead när jag läste igenom inläggen )
Nja, självklart körde jag logic långt innan apple tog över rodret. På den tiden var inte programmet lika överlägset. Jag körde, med framgång, även Cubase. Att sitta och harva i ett gammalt program är dock inte intressant. När 5.x ersatts med logic 6 och 7, insåg jag att jag var tvungen att köpa mac. Inte för att Cubase var dåligt. Tvärtom är det ett jättebra program som kan långt mer än jag. Däremot så hade logic sprungit ifrån.
Att man som PC-användare på den tiden valde mellan Cubase eller Logic var rimligt. Båda programmen var lika dåliga ur dagens perspektiv. Men nu när du sitter på ett operativsystem som funkar superbra med Logic väljer du ändå att, inte bara köra Cubase, utan även köra windows som system, vilket krävs. Detta är detta som är fantastiskt. Det är detta du gjort försök att motivera. Det är detta jag aldrig kommer respektera.
FusionStar, är det inte uppenbart att DaPhox har utvärderat både Logic och Cubase utifrån sina behov och kommit fram till att han trivs bäst med Cubase? Det är väl en personlig preferens och ingenting att bråka om?
Det verkar ju så... Därmed dör denna diskussion från mitt håll. Glömde bort att det inte var ett logic- eller studioforum, utan ett allmänt macforum där alla har olika bakgrund. Det var ett misstag av mig att slösa tid och energi på att bemöta ignoransen.
Det verkar ju så... Därmed dör denna diskussion från mitt håll. Glömde bort att det inte var ett logic- eller studioforum, utan ett allmänt macforum där alla har olika bakgrund. Det var ett misstag av mig att slösa tid och energi på att bemöta ignoransen.
Halledudanes va synd det är om dig:rolleyes:
faktum är att jag körde in protools 7 le igår i win på min imac, just pga att det inte finns fungerande till osx.. skitbra, då slipper jag stå still med inspelningen fast jag har köpt ny dator.. sen är det abra att flytta projekten när nya verren till intel kommer..
logic gav jag ett försök, men jag fattade inte ett skit av det.. logiskt är det iaf inte.. säkert inte dåligt dock..