- Mondo
- Medlem ●
- Stockholm
Ponera att Windows kraschar och strular på en Mac. Ska Microsoft hantera supportsamtalen?
"-Jaha, och vad är det för dator du använder? Jaså, en Mac..." *lång tystnad, suckar tyst, försvinner ut i fikarummet osv* "Tyvärr, då kan vi nog inte hjälpa dig. Du får ringa Apple."
Ska Apple?
"-Jaha, och vad är det för operativsystem du använder? Jaså, Windows XP Pro SP2..." *lång tystnad, suckar tyst, försvinner ut i fikarummet osv* "Tyvärr, då kan vi nog inte hjälpa dig. Du får ringa Microsoft."
Jag garanterar att Apples återförsäljare också kommer att få hundratals samtal om Windowsproblem på Mac... och bävar för det!
Naturligtvis ska Apple stå för själva Boot Camp och Microsoft för Windows. Eller ska Microsoft göra samma skillnad på om man kör en t ex Dell, HP eller hemmabygge?
Är det problem med Windows så är det Microsofts bord, oavsett vad det kör på för dator. Apples datorer fyller systemkraven så jag ser inte var Microsoft skulle mena att det är Apples problem.
Det är väl Apples problem om det är de drivrutiner som de tillhandahåller som ställer till det?
Iofs så säger de ju att man använder det hela på egen risk.
Det problemet finns redan. Dell skyller på Microsoft och Microsoft skyller på Dell. Köper du en OEM-licens står du i princip utan support och garanti. Köper man en vanlig licens ingår det en tids support efter registrering hos Microsoft. Fast vem som ligger bakom felet får man aldrig reda på ändå. I slutändan brukar supporten komma fram till att det är kundens fel.
Apple har självklart ingen support utöver själva Boot Camp.
Som det är nu ringer ju kunderna till Dell om de har köpt en dator av dem, och Lenovo om datorn är från Lenovo osv. Inte till Microsoft i första hand. Så jag tycker att frågan är befogad. Vem ska stå för supporten?
Vad händer om datorn blir nedlusad med virus, och det skapar problem för kunderna? Ska Apple hjälpa dem med felsökning? Vem ska ta ansvar för Windowsproblemen? Det här kan skapa en massa negativ publicitet för Apple, också.
Som det är nu ringer ju kunderna till Dell om de har köpt en dator av dem, och Lenovo om datorn är från Lenovo osv. Inte till Microsoft i första hand. Så jag tycker att frågan är befogad. Vem ska stå för supporten?
Skillnaden är ju att Dell och Lenovo skickat Windows med datorerna. Apple gör inte det och jag tvivlar på att de kommer att göra det. Därför är det inte lika självklart att användarna kommer att kontakta Apple.
Vad händer om datorn blir nedlusad med virus, och det skapar problem för kunderna? Ska Apple hjälpa dem med felsökning? Vem ska ta ansvar för Windowsproblemen? Det här kan skapa en massa negativ publicitet för Apple, också.
Jag ser fortfarande inte hur Apple ska ta ansvar för något från tredje part som användarna valt att installera. Inte heller att det skulle skapa negativ publicitet. Lenovo har t ex ingen negativ publicitet bara för att Windows drabbas av virus.
Skillnaden är ju att Dell och Lenovo skickat Windows med datorerna. Apple gör inte det och jag tvivlar på att de kommer att göra det. Därför är det inte lika självklart att användarna kommer att kontakta Apple.
Jag ser fortfarande inte hur Apple ska ta ansvar för något från tredje part som användarna valt att installera. Inte heller att det skulle skapa negativ publicitet. Lenovo har t ex ingen negativ publicitet bara för att Windows drabbas av virus.
Kunden ringer Microsoft, som antagligen - och helt korrekt - svarar "Tyvärr, vi stödjer inte installation av Windows på den plattformen. Du får vända dig till Apple." I det läget är kunden upprörd och ringer först Apple eller i värsta fall en Apple-återförsäljare.
Kunden ringer Microsoft, som antagligen - och helt korrekt - svarar "Tyvärr, vi stödjer inte installation av Windows på den plattformen. Du får vända dig till Apple." I det läget är kunden upprörd och ringer först Apple eller i värsta fall en Apple-återförsäljare.
Hur definierar du plattform?
Tittar vi tekniskt på det så ser jag ingen större skillnad på en MacBook Pro och en Dell vad-den-nu-heter. Tack vare Boot Camp innefattar Windows systemkrav även Apples nya datorer baserade på Intel.
En Mac är egentligen som vilken PC som helst men med EFI istället för BIOS.
Är det säkert att microsoft gör så då?
Är det säkert att microsoft gör så då?
Om man har en laglig, köpt kopia av Win XP kan de väl inte vägra, men jag tror inte att de är särskilt förtjusta i att supporta en plattform till, som dessutom är byggd för ett annat operativsystem. Och om Apple blir en Windows-OEM, måste Apple ta över supporten.
Är det en plattform till då? För microsoft så blir det väl mera en version till utav x86 med mer eller mindre buggiga drivrutiner, eller?
Apple konstruerar ju logikkort och en hel del annat själva, även om de tillverkas i någon fabrik i södra Kina, som allt annat. Så ja, det blir en plattform till. iMac, Mac mini och Macbook Pro är inte några vanliga PC. Om det nu finns en etablerad standard ö h t.
Men så länge det är x86-kompatibelt så borde det väl räknas som samma plattform (arkitektur) som vilken dell-burk som helst?
Iofs så har de ju EFI'n, har inte koll på hur mycket det ställer till med.
Har de testat det på _alla_ andra datorer som finns?
Antagligen inte, och därför hänvisar de till OEM-avtalen, dvs datortillverkaren.
Men alla hembyggen då? Där kan ju faktiskt datorerna innehålla i princip vad som helst.
Support ? ?
Det finns inte !
Så fort det blir klagomål på vissa buggar så kommer ny uppdatering av system senare.
Det är det som är support nu för tiden.
Hur lätt är det att få support med Apple eller Microsoft ? Alla vet att det är ingen idé ringa direkt eller få svar snabbt.
Alla får söka tredje hands på internet för information, t.ex. http://www.xlr8yourmac.com/
Glöm glöm support...
Hur Microsoft kommer reagera beror antagligen på vilken form av fel det är. Ett vanligt programfel kommer de förmodligen hjälpa till med, försöker du däremot använda någon form av program som jobbar med datorn mer på djupet, partitionshantering, energisparfunktioner etc. kommer de förmodligen - och med rätta - att vägra hjälpa till.
Har kunden köpt en OEM-licens ingår ingen support alls, är det en retail ingår det viss begränsad support utan förbehåll för vilken dator man ska köra den på, mer än datorn ska klara av vissa vissa tekniska detaljer specificerade på kartongen.
Vad gäller Apples support så skriver dom själva: "Apple has no desire or plan to sell or support Windows, but many customers have expressed their interest to run Windows on Apple’s superior hardware now that we use Intel processors,” said Philip Schiller, Apple’s senior vice president of Worldwide Product Marketing.
Så vilka är problemen?
Mac är ju en rätt begränsad plattform, hårdvarumässigt sett. För Microsoft borde det vara ett mindre problem att testa Windows på Mac än alla andra tänkbara fabrikat och hembyggen som finns. Stödet för Mac har en god chans att bli testat och stabilt.
Sedan är det som sagt ägarens initiativ att installera och köra Windows. Ungefär som det är kundens initiativ att installera och köra Adobes program. Om programvaran krånglar vänder man sig inte till Apple, när det inte är deras mjukvara. Tycker inte det verkar vara deras sak att supporta, så länge problemen inte rör just Boot Camp.