Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tvångstankar?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-08 14:22

Är det någon annan än jag som har tvångstankar när det gäller datorn?
Min tvångstanke är att starta om datorn så fort jag gjort en större inställning eller installerat ett nytt program.... vilket inte e nödvändigt eftersom jag har en mac som funkar fint ändå..... dessutom försöker jag slå mitt uptime rekord men kommer max 12 timmar för att datorn måste startas om då o då.... suck.
Dessutom kör jag en rensning med Onyx ganska ofta för att systemet ska "Kännas" renare... fast jag inte märker någon skillnad
För att inte tala om hur många gånger jag använder skivverktyget... suck.

Jag har mest tvångstankar när jag sätter mig vid en pc. Muspekaren far upp till övre högra hörnet titt som tätt, man är lite väl optimistisk när man ska dra-o-släppa, osv...

Mina tvångstankar handlar om att göra konstiga saker med muspekaren medan jag är passiv för att jag läser eller funderar. Muspekaren rör sig i geometriska former runt saker på skärmen eller markerar och avmarkerar texten. Har sett samma beteende hos andra, och det dyker upp ibland om man tittar på s k screencasts.

Ursprungligen av Hagelin:

Mina tvångstankar handlar om att göra konstiga saker med muspekaren medan jag är passiv för att jag läser eller funderar. Muspekaren rör sig i geometriska former runt saker på skärmen eller markerar och avmarkerar texten. Har sett samma beteende hos andra, och det dyker upp ibland om man tittar på s k screencasts.

Det är nog rätt vanligt. Ungefär som att många klottrar med en penna när de talar i telefon eller liknande. Jag brukar ofta markera och avmarkera på diverse sätt när jag läser en text.

En sak som jag gör, som inte är ett tvångsbeteende, utan snarare en gammal vana, är att jag avslutar program när jag är klar med en uppgift. Det sitter kvar sedan gamla Mac OS, som inte hade lika bra minneshantering. Numera vinner man ju inte på att avsluta programmen - det tar ju bara tid när man ska starta dem igen. Men vanan sitter i.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-04-08 15:30

Jag har snarare tvärt om. jag vägrar att starta om, skiter i uppdateringar och sånt. Startar bara om när det kommer en 10.4.X.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-04-08 18:52
Ursprungligen av xtimmyx:

Jag har snarare tvärt om. jag vägrar att starta om, skiter i uppdateringar och sånt. Startar bara om när det kommer en 10.4.X.

Samma här. Jag är envis som tusan när det gäller min uptime. Jag tvingas uppdatera nu ikväll för jag ska bort på ett LAN.. Jag skiter i uppdateringar och att starta om, endast om det gäller viktiga uppdateringar. Hehe. Rätt jobbigt ibland, men man vänjer sig.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-04-08 20:42
Ursprungligen av dayweed:

Samma här. Jag är envis som tusan när det gäller min uptime. Jag tvingas uppdatera nu ikväll för jag ska bort på ett LAN.. Jag skiter i uppdateringar och att starta om, endast om det gäller viktiga uppdateringar. Hehe. Rätt jobbigt ibland, men man vänjer sig.

Ja och så blir man skitsur om det är något progam som man måste starta om datorn efter att ha installerat (vilket ibland leder till att man skiter i det programet ), och om det inte står någon varning om att man måste starta om datorn innan så blir man typ rasande när det efter installationen visar sig att man är tvungen :P.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2006-04-08 17:15

Jag markerar saker med finders markeringsruta när ja har tråkit, håller inne musknappen å snurrar runt markeringen åt olika håll och i olika storlekar för att se vilken effekt det får på bakgrunden och ikoner...

Ursprungligen av Kaveh:

Jag markerar saker med finders markeringsruta när ja har tråkit, håller inne musknappen å snurrar runt markeringen åt olika håll och i olika storlekar för att se vilken effekt det får på bakgrunden och ikoner...

Puh! Jag trodde att jag var ensam om det!

Ursprungligen av irrelogical:

Puh! Jag trodde att jag var ensam om det!

Det är nog ett utbrett beteende. :rolleyes:

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2006-04-08 17:25

borde vi starta en tävling för vem som är bäst på finders markering?

Onyx kör jag nog onödigt ofta, bara för att jag måste...

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-04-08 18:07

En annan tvångstanke som jag har (som inte är särsillt bra alls egentligen) är att när någonting laddar och är segt så spammar jag med Expose, har två av expose-funktionerna på musen så jag bombar järnet på dom så fönstrena flyger omkring som satan, och laddandet tar ännu längre tid

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-04-08 20:47

Vid varje större hårdvaruuppgradering så byter jag bakgrundsbild, ovillkorligen.

Är väl knappast en tvångstanke eller ett tvångsbeteende, då jag bara gör det för att det känns passande att datorn ska bli lite uppiffad där också, och inte bara internt.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-04-08 20:54

Jag har för övrigt en klasskompis som är ännu värre än mig när det gäller uptime, han är så besatt att när hans ljudkort gick sönder och han skulle byta så försökte han göra det utan att stänga av datorn. Om jag inte minns helt fel gick det bra att få ur det gamla kortet, men att sätta i det nya var tydligen lite knepigare :P.

Innan så var jag något av en uptimefacist, nåde den som startade om! Men nu har det lugnat ner sig lite, jag nöjer mig med en 3-4 veckor.

Ursprungligen av irrelogical:

Innan så var jag något av en uptimefacist, nåde den som startade om! Men nu har det lugnat ner sig lite, jag nöjer mig med en 3-4 veckor.

Uptime är fint! Min servers uptime --> http://stats.macdomain.org/

För övrigt så dubbelklickar jag på skrivbordet när jag inte har nåt att göra, alltså inte på ikonerna, bara i tomma luften eller vad man ska säga. Väldigt irriterande ibland.

//Knezzen

Mer ett tics än en tvångstanke, kanske. Jag flyttar ideligen på fönster för att optimera balans och arbetsyta på skärmen :).

Ursprungligen av Pegges:

Mer ett tics än en tvångstanke, kanske. Jag flyttar ideligen på fönster för att optimera balans och arbetsyta på skärmen :).

Jag har samma problem. Dock får ja en ruskigt dryg bonus när ja gör de på jobbet.. Har Macromedia Contribute på den datorn, och jag har även 2st skärmar, nån bugg i programet gör att när man flyttat fönstret en bit på den sekundära skärmen och släpper de så hoppar det ner 2-3cm.. Flyttar man de igen (om så bara 1mm) så hoppar de ner igen.. För att få de där man vill ha de så måste man Släppa de på första skärmen, ta upp de igen och därefter släppa på andra skärmen.. SJUKT störande, men ändå så håller ja på flytta runt de

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-09 10:40

Jag vet en, inget jag lider av men jag vet flera som gör. Att med jämna mellanrum och oftast utan att veta vad de gör klicka på Kontrollera Skivbehörigheter-knappen.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-04-09 11:33

Jag har mest tvångstankar när jag lider Windows på jobbet. Då kan det allt som oftast hända att jag trycker F5 flera gånger i rad för att uppdatera skrivbordet, när det egentligen räcker med en gång. Annars, oavsett operativ, brukar även jag hålla på och markerera och snurra runt markeringen. Ibland, när man väntar på någon installation, brukar jag följa alla fönsters linjer med musen. Bra precisionsträning kan man ju skylla på, men det är mest tvångstankar involverade.

1
Bevaka tråden