Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powermac G5 2x2.5 För varm?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-04-08 16:58

Hej på er alla!
Har en G5a 2x2.5 som jag förmodligen har problem med. Vill bara dubbelkolla att det verkligen är så som jag befarar. Köpte min G5a i Jan 2005 och är min första mac nånsin. Har tyckt att fläktarna i den låtit lite väl mycket. Men jag har nog varit lite naiv och trott att "det ska nog vara så". Är ju inte van med mac lixom och dess beteende. Har läst på en del forum om dessa fläktar som låter och att det verkar "normalt"
Har nu chattat med kunniga och har fått till svars att det är nåt fel med min mac.
Tankade ner Temerature Monitor och upptäcker att min G5a ligger på 80°C och då är det inga som helst program på. Kör jag igång Logic Pro typ 25 spår och en 40 pluggar så hamnar tempen på 90-95°C Och datorn tokblåser. Har för övrigt inga problem med datorn. Den är stabil och låser/fryser aldrig. Ringde apple supporten och hävdade att det är ett produktionsfel. Och att det tydligen har varit så sen dag 1. Nu gäller ingen garanti enligt dom fast jag har följt lite i den här tråden http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=88807&highlight=garanti och det är väl bara att kriga. Nu trodde supporten dock att det var bara ett "kalibreringsproblem" och att det inte skulle kosta så mycket. Men vad gör man om det är fel på propparna och dom totalvägrar trotts att jag hävdar att det är ett produkfel. Vad tror ni?
Ska ringa till Office i Karlstad på Måndag och kolla med dom och se vad det kan vara för knas!

Hur är era Powermac G5or i temeratur på tomgång så att säga?
Eller är det vanlig med så varma proppar?
Hur dyrt kan en reparation gå på? Nya proppar, pris? Nån som har några erfarenheter?

Mycket tacksam för hjälp!
Mvh// Lennart (killwithskill):)

  • Oregistrerad
  • 2006-04-09 00:43

Hm? Är det bara jag som äger en G5a eller? Verkligen ingen här som vet nåt eller hört nåt om en PM G5 och dess värmeutveckling?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-09 00:59

Det är onormalt höga värme på CPU.
Nästan 100 grader är inte alls bra, total fel anser jag.
Du kan använda konsumentlagen, att felet var från början som du
inte visste det bättre ( du hade inget att jämföra )
Ring till Apple och försök att förklara dom exakt hur du råkat ut.
Apple kan känna igen problem och ge dej garanti.
Din dator är inte gammal, knapps ett år...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-09 02:58

Min Dual Core 2.3 Ghz maskin ligger på c:a 56-58°c per CPU….80-100°c låter mycket högt, även om jag vet att en dual 2.5 Ghz:are på jobbet låter mycket mer. Men ändå så borde den inte vara SÅ varm tycker inte jag.

När jag spela upp 2 st HD-trailers genom QuickTime så drog jag totalt uppåt 140% cpu (av 200%). Då var dock datorn uppe i 75-76°c på CPU:erna.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-09 22:57
Ursprungligen av Erik.dv:

Min Dual Core 2.3 Ghz maskin ligger på c:a 56-58°c per CPU….80-100°c låter mycket högt, även om jag vet att en dual 2.5 Ghz:are på jobbet låter mycket mer. Men ändå så borde den inte vara SÅ varm tycker inte jag.

När jag spela upp 2 st HD-trailers genom QuickTime så drog jag totalt uppåt 140% cpu (av 200%). Då var dock datorn uppe i 75-76°c på CPU:erna.

Ja, då är det uppenbart att det är fel på burken. F*n att man inte kollade upp det här tidigare!
Undrar hur man ska strida om att jag anser att det är produktionsfel?
Jag menar. Det är min första mac och jag känner ingen som har en mac G5 mer än några kompisar i Karlstad. Så jag har inte direkt haft nån annan att relatera till. Har ju retat mig på att fläktarna har låtit väldigt mycket och när man sökt på forum så säger alla att en G5a låter, plus att fläktarna har ju ökat sen 10.4.3 (?). Tills jag tankade ner ett program som mäter tempen och då först märkt av att den är på tok för varm. Jag må ha varit naiv men faktum är ju att det är ett fabrikationsfel. Och jag har inte gjort nåt med den mer än att installerat mer ram (från apple) och skruvat i 2 st UAD-1 kort (dsp-kort för musikproduktion)
Har haft den i 15 månader och den har förmodligen i stort sett alltid varit för varm då...
Det är ju skit att apple inte tycker det ska gå på garanti. Hur mycket orkar man käfta? Till vilken nytta? Hjälper det att stå på sig och hävda att det är2 års garanti som gäller (för köp innan 1a April 2005, och därefter 3 år)
Bävar för att det ska bli pissdyrt. Undrar om det finns försäkring som täcker?
Ja, frågorna är ju många. Och jag tycker det här är skitjobbigt.
Tack för alla svar och all hjälp!
Mvh// kill

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-04-09 23:27

min G5:a (2x2.7) ligger mellan 65-70 grader, jag har firefox itunes och lite annat igång så dom ligger och tuggar på ca 20%.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-10 16:14

Jaha! Garantin är bara att glömma. Ska lämna in den för kalibrering och se om det blir bättre. Om inte, ja då blir det ny propp. 8 papp kostar det.
Är det bägge ja då kostar det dubbla. 16 förbannade papp!
Det är verkligen skitkul det här!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-10 16:53

prata med Apple, dom brukar vara resonabla det ska inte vara så - eftersom datorn fungerade så varför skulle du anan oråd - kontakta Apple support och fråga - var är den köpt för övrigt?

/Tangen

  • Oregistrerad
  • 2006-04-10 18:24
Ursprungligen av Tangen:

prata med Apple, dom brukar vara resonabla det ska inte vara så - eftersom datorn fungerade så varför skulle du anan oråd - kontakta Apple support och fråga - var är den köpt för övrigt?

/Tangen

Köpte den direkt av apple.
Körde ett hardwaretest. Gick några sekunder sen kom det upp en felkod som säger:

2STH/1/3:CPU A AD7417AD1

Innan du lägger du de pengarna så kolla om det finns någon vettigare kyllösning att stoppa in. Tystare fläktar, annan kylpasta etc kan köra mycket skillnad. Vattenkylning kan vara ett prisvärt alternativ.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-12 19:30

Kill är glad!
Tog ett tag att få i ordning reklamationen. Men med lite tjafs med apple så fick jag lämna in G5an på office i Karlstad, gjorde det förra torsdagen (4e maj). Dom höll med om att felet var speciellt. Men dom kollade igenom datorn och kom fram till att sensorerna behövdes bytas ut. Plus nytt processorpaket. Dom ringde i förmiddags å sa att datorn var klar. Fick hem den nu. Nu ligger datorn på 60° C på tomgång. Och när jag kör 2 st HD-filmer samtidigt så gick tempen upp till 75° C. Alltså inte ens i närheten av vad det låg på förut, på tomgång. Fläktarna smårullar lite och ger en svag bris hela tiden och framför allt så är det näst intill knäpptyst! AHHH ÄNTLIGEN!
Och bäst av allt. Det kostade mig 150 spänn i soppapengar. Och det var allt. Office var riktigt schyssta och lät det gå på reklamation. Felet kan omöjligen uppstått av mig och mitt användande. Så det var ett fabrikationsfel!
Nu ska här drickas öl å spelas in en massa musik!:D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-13 11:43

Grattis! Fan va skönt hörru.

1
Bevaka tråden