Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur rippar man en 5.1-skiva till iTunes eller hårddisken?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2006-04-08 17:02

Depeche Mode har häromdagen gett ut några gamla plattor i en CD+DVD-version, där DVDn har "DTS 5.1 (24bit/48k)/Dolby Digital 5.1, Surround (24bit/48k)/PCM Stereo"

Jag har hela min ordinära skivsamling inlagd i iTunes med formatet Apple Lossless. Jag vill gärna spara även dessa skivor i ett icke-förstörande format.

1) Hur rippar jag skivorna till hårddisken allmänt så det blir icke-förstörande och så att jag kan lyssna på musiken via datorn (med digital utgång till stereon)?

2) Accepterar iTunes kodningen? Har någon hört rykten om en sådan förbättring i kommande version om det inte går idag?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-04-08 18:12

Detta är inte svar på din fråga, men förutsatt att DVD:n är krypterad så har en ny svensk lag (2005:359) gjort det olagligt att kopiera innehållet till din dator. Verktyg för ändamålet är dessutom förbjudna att sprida (§52e UrL). CD:n däremot får du ju kopiera för privat bruk och där vet du antagligen hur man gör.

Generellt så finns det två vägar att gå om du lyckats rippa DVD:n till hårddisken och extraherat ljudpåren. De två 5.1-spåren är redan komprimerade med förlust. Antingen behåller det formatet spåret är i och fixar en Quicktime-plugin som gör att du kan spela filerna direkt. Antagligen är det lättare att hitta bra AC3(Dolby Digital)-plugin än DTS-plugin. Den andra metoden är att packa upp ljudspåret och komprimera förlustfritt i Apple Lossless (om nu formatet hanterar flerkanalsljud).

Tyvärr kunde jag inte bidra med användbara instruktioner eller tips om verktyg eftersom jag inte har försökt mig på det här själv. Hade det inte blivit olagligt att för eget bruk rippa krypterade skivor eller om okrypterade skivor vore vanligare skulle det nog finnas allt-i-ett-verktyg för sådant eller vara inbyggt i iTunes. Är det någon annan som har erfarenhet av flerkanalig musik?

ffmpegX kanske kan vara till hjälp i sammanhanget.

• Medlem
  • 2006-04-08 20:54

Men vänta lite... Det kan ju KNAPPAST vara mer olagligt att göra en digitalkopia av min 5.1-skiva än min CD-skiva. Bägge skivorna är köpta av mig i original. I samma förpackning. lagen kan OMÖJLIGT vara kopplad till vilken ljudkodningsteknologi som använts...

Jag vill betona - jag har köpt tre lagliga DM-skivor. Jag vill ha dem i datorn för lättare åtkomst.

Nej, förstod jag det hela rätt så gäller lagen endast krypterade skivor.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-04-08 23:45

Det tråkiga är att det är olagligt att kringgå kopieringsskyddet (CSS eller CPPM) som finns på i princip alla DVD-skivor i handeln. Även om du har rätt att göra en kopia så får du inte kringgå kopieringsskyddet, se §52d i Upphovsrättslagen. Denna nya svenska lag (2005:359) är inspirerad av USA:s kontroversiella Digital Millenium Copiright Act. Så ja, det är betydligt mer olagligt att kopiera en DVD än en CD. Även för privat bruk. Även fast du köpt skivan.

Det är lika illa med Super Audio CD (SACD), så håll dig till vanliga CD-skivor om du vill kunna använda dom lagligt som du vill.

Det borde väl gå med MacTheRipper?
Den är väl egentligen gjord för att rippa film, men du kan ju kolla hemsidan så kanske du hittar mer info om ifalll det går att rippa musik-DVD:er… http://www.ripdifferent.com/

Jävligt sepe att det är olagligt… Inget att bry sig om dock.

• Medlem
  • 2006-04-09 08:50

Så. Då har Bodström säkerställt att ännu en medborgare saknar respekt för lagboken. Korkat.

Jag säger: Äger du det, då får du kopiera det till dig själv.
Dock är jag ingen mäktig person i samhället, så jag kan inte påverka lagen..låter väldigt korkat däremot.

Betyder detta att om t ex min pappa väljer att använda Macrovision med DVD Studio Pro bara för skojs skull, bränner skivan och sen råkar få en hårddisk-krash direkt efteråt, så får han enligt lag inte kopiera skivan så att han kan ha en säker samling kopior hemma?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-04-09 15:59
Ursprungligen av apple4ever:

Betyder detta att om t ex min pappa väljer att använda Macrovision med DVD Studio Pro bara för skojs skull, bränner skivan och sen råkar få en hårddisk-krash direkt efteråt, så får han enligt lag inte kopiera skivan så att han kan ha en säker samling kopior hemma?

Han får kringgå kopieringsskyddet om han har samtycke från det skyddade verkets upphovsrättsinnehavare.

Använd mac the ripper eller något liknande och kopiera av dolby digital-ljudspåret från dvdn. Ta varje kapitel (låt) var för sig annars får du hela skivan som ett enda spår.
Ladda ner ett program som heter dolbywav och kör det på de dolby digital-filer du fick från mac the ripper.
Importera wavfilerna i iTunes (du kan göra om dem med apple lossless om du vill spara hårddiskutrymme).

Anslut stereon till datorns optiska utgång, ställ volymen i iTunes på max och stäng av EQn så ska stereon spela upp musiken i 5.1-ljud.
Skruva ner volymen på stereon bara, om det blir nåt fel så låter det fruktansvärt och det vill du inte höra på speciellt hög volym

• Medlem
  • 2006-07-21 15:54
Ursprungligen av gusax840:

Använd mac the ripper eller något liknande och kopiera av dolby digital-ljudspåret från dvdn. Ta varje kapitel (låt) var för sig annars får du hela skivan som ett enda spår.
Ladda ner ett program som heter dolbywav och kör det på de dolby digital-filer du fick från mac the ripper.
Importera wavfilerna i iTunes (du kan göra om dem med apple lossless om du vill spara hårddiskutrymme).

Anslut stereon till datorns optiska utgång, ställ volymen i iTunes på max och stäng av EQn så ska stereon spela upp musiken i 5.1-ljud.
Skruva ner volymen på stereon bara, om det blir nåt fel så låter det fruktansvärt och det vill du inte höra på speciellt hög volym

Toppen! Vet inte varför, men blev uppmärksammad på svaret först idag...

Hur ser man vilka filer som är dolby digitalfiler? Brukar det inte bara vara en massa .vob-filer, typ?

• Medlem
  • 2006-07-21 16:03
Ursprungligen av gusax840:

Ladda ner ett program som heter dolbywav och kör det på de dolby digital-filer du fick från mac the ripper.(

Jag är med på alla steg, men programmet dolbywav finner jag inte på versiontracker.com, inte heller vid googling... (?)

Det här funkar för övrigt även med dts - om du på något sätt kan göra om dts-spåret till wavfiler.

1
Bevaka tråden