Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hög cpu-load vid modemuppkoppling.

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-10 09:49

Hej, har en ibook G4 av näst nyaste modell.

OSX 10.4.6
12"
1.2GHz G4
768MB

Så fort jag kopplar upp mig med modemet går kernel_task från 0-1% till 25-30%. Känns lite väl saftigt för att sitta och inte ens tanka något via modemet. Finns det någon lösning på detta, är det fler som upplever det?

  • Medlem
  • Lysekil
  • 2006-04-13 14:30
Ursprungligen av Snigeln:

Hej, har en ibook G4 av näst nyaste modell.

OSX 10.4.6
12"
1.2GHz G4
768MB

Så fort jag kopplar upp mig med modemet går kernel_task från 0-1% till 25-30%. Känns lite väl saftigt för att sitta och inte ens tanka något via modemet. Finns det någon lösning på detta, är det fler som upplever det?

Har själv en 14"/1.2/768/ som också den går upp och lägger sig konstant på runt 20% när jag kopplar upp mig via modemet. Skitskumt att det drar så mycket men skönt att se att det är fler än mig problemet drabbar. (Fast jag måste säga att jag inte tycker att den blir segare på nåt sätt, mest förvånad över den höga procenten.)

  • Medlem
  • 2006-04-17 15:34
Ursprungligen av Snigeln:

Hej, har en ibook G4 av näst nyaste modell.

OSX 10.4.6
12"
1.2GHz G4
768MB

Så fort jag kopplar upp mig med modemet går kernel_task från 0-1% till 25-30%. Känns lite väl saftigt för att sitta och inte ens tanka något via modemet. Finns det någon lösning på detta, är det fler som upplever det?

Detta är helt ok på grund av att det är ett s.k. mjukvarumodem (i windowsvärden kallas de för winmodem) skillnaden mellan ett "vanligt" modem och ett mjukvarumodem är att ett mjukvarumodem inte har någon dsp utan signalprocessingen sker med hjälp av processorn. Därav den högre processorbelastningen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-24 06:11
Ursprungligen av SiD:

Detta är helt ok på grund av att det är ett s.k. mjukvarumodem (i windowsvärden kallas de för winmodem) skillnaden mellan ett "vanligt" modem och ett mjukvarumodem är att ett mjukvarumodem inte har någon dsp utan signalprocessingen sker med hjälp av processorn. Därav den högre processorbelastningen.

Jo, att det är mjukvarumodem förstod jag nästan eftersom det är det absolut vanligaste på laptops. Men det jag reagerar över är att det drar runt 30%, det är långt mycket mer än vad det brukar göra i windowsvärlden.

1
Bevaka tråden