Vi har köpt nya arbetsstaioner och en server på kontoret (det blev Dell ).
Jag vart satt på att fixa installationer och ordna med inloggning och behörigheter osv., vilket inte riktigt är kompetent till att göra.
Igentligen vore det ju smidigt att följa hjälpen och göra det själv, då kan man ju snabbare fixa nått som strular, eller iallafall förstå vad som strular. Men det känns som om rätt mycket kan gå fel och att det kommer ta lång tid. Jag har inte hittat någon tokenkel beskrivning av hur man gör sådant här, och jag känner mig alltid obekväm i Windowsmiljö...
Det är ett par skrivare, 4 arbetsstationer(XP), en server (server2003) + några kontorsgrannar som vill kunna använda skrivarna och surfa på vårt ADSL.
En domän med användarkonton tror jag kan fixa behörigheter osv., men jag vet inte hur.
Vi vill kunna jobba hemifrån. Exchange för synkning av kalendrar osv.
Jag vill kunna uppdatera antivirus och scanna efter virus från servern, köpte Symantec för det, men även där måste man kunna sina fix tyvärr.
En del är gjort, OS finns på arbetsstationerna och servern, och vi har väl en hyggligt bra bild av vad vi vill kunna göra.
Vad borde det kosta att få hjälp av en it-konsult med att installera det åt oss? Hur lång tid borde det ta?