Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Struligt med rättigheter över SMB

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Fråga:
... hur tvingar man OS X server att oavsett vem som skappar en map, fil eller liknande på servern så har ALLA fulla skriv & läs rättigheter?

Problemet:
har kört skarpt med vår Xserve (OS X 10.4.6) i ett par dagar nu och allt fungerar hyfsat bra utom en sak ... som verkligen strullar till det ..

om en användare som loggat in med en mac client eller Windows client och skappar en fill på en utdelad mapp på serven så tillhör den fillen den användaren .. detta leder till exempelvist i produktionen att alla andra användare i ateljen inte kan öppna ex det indesign filen ...

eller om vi får in något från en kund och jag skappar en kund mapp och lägger lite material där så kan inte de andra lägga till fler grejer från deras användare ...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-11 19:02

Om det är så att servern nås via samba kan du i samba-konfigurationen välja rättigheter. Om jag minns rätt alltså.

tack d-bug . det var en grej jag inte visste ... hur som helst så tror jag att jag löst det på ett annat sätt .... något som jag helt missat ... ACL listor ... har inte använt dessa ... när jag acttivera ACL och satte upp det så verkar allt flytta som bara den ...

vi får se hur det fungerar under morgondagen ... men jag tror att ACL löste allt ..

en grej jag inte förstår är varför vissa har sagt att man inte kan eller bör della samma map med båda samba och afp samtidigt ... fungerar helt utmärkt på OS X Server 10.4.6 ...

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-11 21:37

Ett annat problem är att POSIX behörigheter slutade att fungera med 10.4.6 Server. Precis som det slutade fungera med 10.4.4. 10.4.5 rättade till problemet, vilket nu har uppstått igen. Pinsamt Apple. På gränsen till jönseri...

mmm jag kände på mig att något inte stämmde ... hoppas nu bara inte att jag får problem när posix fungerar igen ... men då är det väll bara att stänga av det ... om det behövs

1
Bevaka tråden