Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macoteket.se - hönan eller ägget?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jämför dessa två internetsidor - vilken var först??

http://www.macoteket.se/

http://www.componentsdirect.com/

• Medlem
  • 2002-03-05 22:43

coolt

nån som sålt samma design-koncept till båda företagen, eller?

Vi väntar på svar från Macoteket.

[ 05 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-05 23:50

Ja jäklar ja, det finns faktiskt en viss likhet.

Componentsdirect ser litet "hackigare" ut.

Känns litet som: "den här svenska sidan ser bra ut, vi nappar deras design och grafik och ändrar det så den passar oss... ingen kommer märka nåt."

Chansen finns att det är tvärtom också...

Jag personligen gillar componentsdirects "version" bättre.

Det är nog större chans att Macotekets "design" är snodd då kanske inte allt för många amerikaner surfar in på svenska macaffärer. Men dock dessto fler svenskar som surfar in på amerikanska diton.

Jag gissar att bägge har köpt en färdig web butik och nyttjat någon mall eller expempel fil som har följt med.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-06 12:05

Men med alla dessa miljoners och åter miljoners olika webbsidor så går det ju inflation i vissa idéer... Man snor friskt ifrån varandra (eller INSPIRERAR varandra, som det så vackert heter!) och hur ställer vi oss egentligen till skillnaden mellan att plagiera ett grafiskt koncept och att tanka ner en mp3-kopia ?!?

Jag har frågat nu: dom har rippat jänkarna... (iofs: vem bryr sig)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-07 21:11

Det finns ju faktiskt ingen upphovsrätt på grafiska uppställningar…

Ytterligare två nära nog identiska sidor. I den bästa av världar skulle detta kunna få passera som en ren tillfällighet. Men de ovan relaterade "tvillingsiterna" har tyvärr massvis med motsvarande exempel på andra håll.

Ser du vad som händer därute...

Det stör mig inte om en och annan, för att spara pengar, eller av något annat praktiskt skäl, låter sig "inspireras" av några designelement på någon annans site. Problemet växer däremot då verkshöjden numer är så utbredd låg. En genomsnittlig europeisk eller amerikansk site är varken spännande eller en kick för ögat, sällan heller speciellt pedagogisk eller inbjudande att navigera i.

Visst, det finns fortfarande massor av häftiga siter, men det är inte dit trafiken går. Välbesökta webplatser har i 9 fall av 10 ett förgörande platt standardutseende.

På samma sätt som dålig konst vänjer oss vid en låg nivå, så är dåligt varierad design ytterst hämmande på vårt sätt att förhålla oss till mycket i vår omvärld.

Ska vi bara titta på...

Låg verkshöjd på websidor har också en del förödande länkeffekter, företag som fegar med designen, och vägrar att tänka i nya banor, talar tydligt om för sin omgivning vilka dom egentligen är. Företagen gör helt enkelt förnedrande självmål.

Ingen har någonsin kunnat komma undan sanningen att man är vad man gör!

Jag är en förklaring till allt det usla på spåret. Det är återigen M$ som visar sitt fula tryne.

M$ standard är så spridd att de nästan total behärskar formspråket då det gäller "vardagsgrafik". Med M$ programsviter följer mängder av mallar som talar om hur exempelvis affärsgrafik, annonser och websidor "ska" se ut.

Mallarna talar också, lite mer subtilt, om för oss hur vi ska betrakta design, vad vi ska göra i formväg, hur vi ska göra det, vad som är normalt och vilket vi i en köpsituation ska välja.

(Jag väljer att inte här kommentera Windows GUI, även om det ingår i samma konforma maskineri.)

Den riktigt uppmärksamme kan också ana att M$ valt favoritfärgerna åt oss.

Som om detta inte räckte, Ballmers företag skitar dessutom ned vår värld med riktigt sopiga ClipArt, det är nog bara talibaner, turkmener och en del avlägsna nomadstammar som är förskonade mot eländet.

M$ talar helt enkelt om för oss hur vi ska tänka!

Genomslaget är så oerhört starkt så att vi alla behöver anstränga oss till det yttersta för att inte dras med i det utslätade formspråket. Vi som tycker så här måste hela tiden stå på tå för att skapa något nytt om jolmigheten inte ska ta över, och i förlängningen också öka våra ansträngningar för att övertyga exempelvis våra kunder och andra runt oss om vikten av att vilja "ha något mer".

Visst är det befriande att ett mindre amerikanskt företag i samma bransch försöker uppmuntra oss alla med de innehållsrika orden Think Different.

Må det bära!

Citat:

Skapades ursprungligen av: mirydh:
Det finns ju faktiskt ingen upphovsrätt på grafiska uppställningar…

Men visst borde man kunna mönsterskydda en design?

Citat:

Skapades ursprungligen av: ackiboa:
Visst, det finns fortfarande massor av häftiga siter, men det är inte dit trafiken går. Välbesökta webplatser har i 9 fall av 10 ett förgörande platt standardutseende.

[...]

Låg verkshöjd på websidor har också en del förödande länkeffekter, företag som fegar med designen, och vägrar att tänka i nya banor, talar tydligt om för sin omgivning vilka dom egentligen är. Företagen gör helt enkelt förnedrande självmål.

Det finns väl alltid en kamp mellan en nytänkande, personlig design och funktionalitet. Men ibland blir det konformt eftersom det är en bra lösning. Det är väl inte för inte som nästan alla världens dagstidningar ser likadana ut, i stort. Istället jobbar man på de små skillnaderna för att skärskilja sig.

Även på en webbplats kan man, för att låta användaren känna trygghet i navigeringar och liknande, ha en grunddesign som inte är unik och försöka skilja sig i detaljer. Dock är det ett yxigare verktyg dom inte tillåter samma detaljskillnad (det finns bara ett visst antal typsnitt att välja på som finns installerade på världens datorer till exempel).

Om du går till en hemsida för ett stort företag så tycker jag det är smidigt att de flesta kör med "Products" för produktpresentation och "Support" för hjälp, drivrutiner och uppdateringar. Dom företag som skiljer sig genom annorlunda konstiga lösningar skapar irritation för mig som användare som inte förstår var jag ska leta.

Citat:

Jag är en förklaring till allt det usla på spåret. Det är återigen M$ som visar sitt fula tryne.

Ja, nu förstår jag, det är förstås Microsofts fel, ah, vad dum jag är som inte insåg att det är dom som styr världens designer (som jag trodde satt på mac)! Det är ju Microsoft som ringde Macoteket och bad dom koperia Compontents direct!

Citat:

Den riktigt uppmärksamme kan också ana att M$ valt favoritfärgerna åt oss.

Ärligt talat så bytte ju Microsoft från den gröna win95-färgen till en blå som är misstänkt likt Apples blåa färg från Mac OS X. Så eftersom Microsoft bara härmar Apple så måste det ju vara indirekt Apple som styr världens färger, eller hur? Vi har ju redan sett många exempel på vi-gör-våra-produkter-i-genomskinlig-färgad-plast-för-Apple-gör-så.

Citat:

Det får stå för dig, när jag tänker och när jag designar så är det inte Microsoft som talat om det för mig...

Hmm, solen skiner ute och det är sagolikt vackert vinterväder här i Umeå. Och så måste jag sitta inne på ett kontor. Måste bara vara Microsofts fel! Damnit!

Och så håller vi oss till ämnet...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
Men visst borde man kunna mönsterskydda en design?

Det är kanske möjligt i teorin, men praktiskt fungerar det inte. Det här området är ännu en del av Immaterialrätten som inte är anpassad till nya tider då i princip alla har verktyg för att kunna plagiera och göra exakta kopior av andras arbete.

Om någon gör en egen liten hemsida och snor några bilder, färg och form från någon annan och lägger upp bilder på kompisar, familjen och favorithobbiesen.
Så okej, det är väl inte hela världen.

Men.

Jag tycker att det är otroligt lågt av ett företag att sno någon annans ide´er och formgivning. Det finns så mycket att inspireras av att man knappast behöver välja någon annans websida. Öppna sinnena lite, ta en promenad i naturen, köp en ny servis, gå på bio... Hitta andra inspirationskällor än de som gör att du direkt kopierar. Det största felet du gör om du stjäl är att du gör världen till en tråkigare plats.

Inspireras, annars slutar du att andas. Stjäl du andras saker kan du aldrig känna stolthet för vad du gjort.

Speciellt alla som jobbar med nätet har det så lätt att skicka ett mail till den som skapade sidan där man kan berätta att man gillade den och fråga om det är ok att man utgår från den när man gör en egen design, istället för att bara sno.

CmdrTaco startade en debatt på slashdot om hur någon "snodde" formen för linux.com.

(Av någon anledning så fick det här mig att tänka på Apple/Microsoft/Xerox-debatten).

Kan inte Mikael Pawlo hoppa in på forumet och skriva en lång intressant artikel om det här? :rolleyes:

[ 08 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: thevil ]

quote:
------------------------------------------------------------------------
Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Det är väl inte för inte som nästan alla världens dagstidningar ser likadana ut, i stort. Istället jobbar man på de små skillnaderna för att skärskilja sig. "

Även på en webbplats kan man, för att låta användaren känna trygghet i navigeringar och liknande, ha en grunddesign som inte är unik och försöka skilja sig i detaljer.

Tycker du att de lyckas?

quote:
Om du går till en hemsida för ett stort företag så tycker jag det är smidigt att de flesta kör med "Products" för produktpresentation och "Support" för hjälp, drivrutiner och uppdateringar. Dom företag som skiljer sig genom annorlunda konstiga lösningar skapar irritation för mig som användare som inte förstår var jag ska leta.

Jag förordar inte konstiga lösningar! Och det mesta inom bra webdesign är ännu oprövat.

quote:
Ja, nu förstår jag, det är förstås Microsofts fel, ah, vad dum jag är som inte insåg att det är dom som styr världens designer.

Du vet också att M$ har en oerhörd genomslagskraft, möjligen går du fri från den, men det gör inte dina kunder och den genomsnittlige webbesökaren, och då ligger problemet i ditt knä ändå.

Den som vant sig vid standard, efterfrågar standard!

quote:
Ärligt talat så bytte ju Microsoft från den gröna win95-färgen till en blå som är misstänkt likt Apples blåa färg från Mac OS X. Så eftersom Microsoft bara härmar Apple så måste det ju vara indirekt Apple som styr världens färger, eller hur?

Jag kan hålla med dig om att tafatta försök görs att kopiera Apple både då det gäller gränssnitt och exempelvis genomskinlighet, visst. Och jag säger inte heller att Apple gör allt rätt, men kika på ikontemat i Windows 98, eller på FrontPage-mallarna, eller M$ ClipArt-samlingar. De sätter en standard. Det är alltså ett problem för världens formspråk att M$ är så dominerande.

quote:

quote:
Det får stå för dig, när jag tänker och när jag designar så är det inte Microsoft som talat om det för mig...

Om du står helt fri från M$ formspråk är du att gratulera, men problemet är ändå ditt, för hela din omgivning är påverkad av detta formspråk.

quote:
Hmm, solen skiner ute och det är sagolikt vackert vinterväder här i Umeå. Och så måste jag sitta inne på ett kontor. Måste bara vara Microsofts fel! Damnit!

Du har valt att sitta inne på ett kontor, Microsoft går naturligtvis fria i den frågan, M$ är inte heller speciellt elaka, jag framhärdar dock i att det finns ett grandiost, estetiskt problem med att ETT företag dominerar så stort på den bildskärm västvärldens medborgare har framför ögonen så många av dygnets vakna timmar.

Tillvänjningen är till sin natur lömsk, den sker successivt....

1
Bevaka tråden