Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äldre Mac som musikserver

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-04-12 03:15

Tänker göra mig av med min CD spelare och använda en av mina äldre Macar som server istället, antingen en Pismo eller en 350 MHz G4.

Jag är inte intresserad av några multirumslösningar eller flerkanalshistorier, det är högkvalitativ 2-kanalsåtergivnig jag är ute efter.

Finns det några lösningar som inte bygger på ljudkort? De enda jag känner till är dessa:

http://www.stereo-link.com/Static/Products.html
http://www.wavelengthaudio.com/usbdac.html

• Medlem
  • Täby
  • 2006-04-12 07:36

Om du rippar in CD skivorna på datorn i wav format och sedan kör ut dom via en SPDIF utgång digitalt till föstärkaren borde kvalitetsförlusten vara minimal/obefintlig om det är det du är orolig för.

• Oregistrerad
  • 2006-04-13 19:36

Jag har ingen SPDIF varken på min G4 eller Pismo, det är därför jag sneglar på en USB DAC lösning i första hand hellre än att gå via ett ett ljudkort.

Vid en förfrågan till ett företag som säljer ett programvaru + hårdvarulösning inkluderande en USB DAC som tillsvidare endast fungerar till PC fick jag följande lustiga svar när jag frågade om det gick att använda DACen separat:

"I don't think the DAC alone will offer much improvement due to the
limitations of PCM digital audio. I used only Mac before Burwen Bobcat.
Think of a PC as a CD player+. With Macs you are limited to 28 year old
audio technology. The difference is incredible, and not expensive. Windows
Media Player is a great program. The new Macs can run Windows too."

Han kan behålla sina produkter, vadå 28 år gammal teknik? Jag har efter en massa Googlande nu hittat runt 10 övriga produkter i olika prislägen vilka skall utvärderas under den närmaste framtiden.

Senast redigerat 2006-04-13 19:56
  • Oregistrerad
  • 2006-04-16 18:22

Eh ja det lät väldigt mycket som skitsnack. Särskilt med tanke på att apples inbyggda ljudkort står sig väl i jämförelser med andra, och vad gäller mjukvaran är den betydligt mer avancerad och kapabel än Microsofts motsvarigheter. Fan, man stöter ju ofta på problem när två program vill använda samma ljudkort i windows fortfarande.

Och limitations of PCM digital audio? Vilka begränsningar menar han? Jag skulle vilja ställa honom en och två frågor ...

1
Bevaka tråden