Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blandade nybörjarfrågor

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-04-12 10:54

Hello. har lite blandade frågor som jag hoppas få hjälp med...

aMSN: Finns det något tangentbordskommando för att bläddra mellan flikarna om man väljer att flika alla sina öppna konversationer?

Firefox: Samma sak som för aMSN, finns det kortkommando för att tabba mellan sina flikar? Och på min trötta PC kunde jag hjul-klicka för att öppna en ny flik. Det funkar inte på Mac, dashbordet visas ju ist...

F-tangenter: Kan jag ställa in någonstans så att jag snabböppnar program med F-tangenterna? testade lite men det verkade som man bara kan ställa in kortkommandon för vad man gör i själva programmet...

Tack på förhand

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-12 11:19

Angående Firefox: äpple+siffra växlar till motsvarande tab. Fungerar dock bara upp till tab 9. Det finns en extension/plugin till Firefox som gör att man kan växla mellan tabbar med scroll+musknapp (eftersom jag bara ha två knappar blev det lite besvärligt att samtidigt trycka ner höger musknapp och scrolla så jag tog bort den rätt snabbt). Finns på den där Firefox-plugin-sidan som jag inte kommer ihåg adressen till.

• Oregistrerad
  • 2006-04-23 12:12

Tack för tipset prpgnda.

Är det ingen annan som har lite koll på de övriga frågorna?

Det kan funka att ställa in snabbkommandon med quicksilver (bland mycket annat)

för att öppna en länk i en ny tab i firefox använder man äpple-musklick. Du kan även få mittkanppen att göra detta om du går in och tar bort den som metod att öppna dashboard under dashboard och exposé under systeminställningar...

Skaffa en extension till firefox som heter mouse gestures. Med den kan du bla öppna nya tabbar med musen. Även hoppa framåt och bakåt och så. Jag klarar mig inte utan det.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-28 12:21

Lite off-topic:
För extra trevlig firefox-surfning kan jag rekommendera en mus med horisontell scroll, t.ex. Logitech V500 http://www.logitech.com/index.cfm/products/details/US/EN,CRID=3,CONTENTID=9508
och koppling av framåt/bakåt på scroll höger/vänster. Har förgäves försökt få samma funktionalitet i Safari utan att lyckas (halva anledningen till att jag aldrig köra Safari). Och även om mouse gestures är skönt är framåt/bakåt på horisontell touch-scroll ungefär oändligt mkt bättre

1
Bevaka tråden