Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Storleksförändringar? Mac > PC?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-04-13 08:43

Tänkte ta mig friheten och fråga folk här på forumet, om man flyttar en fil från mac till pc, tex illustrator cs fil, börjar då formaten inne i dokumenten ändra storlek?

Alltså om en ruta är 147mm på macen kan den då helt plötsligt bli 145mm på en pc?

Det har inte hänt mig förr men enligt ett stort företag i Malmö händer sånt alltid,
stansmallarna vi har fått av dom är fel och dom vägrar erkänna... suck:confused:

Någon som någonsin varit med om sånt? Bara för dom är ett stort företag
verkar det inte som om dom inte vill erkänna det...

Låter som rent nys. Nu kör jag inte så mycket illustrator men desto mer photoshop och indesign och har aldrig märkt några ändringar när jag flyttar mellan plattformarna.

Det kan ju vara så att de misstänker att du har klantat till det, men som artighet skyller de på datorerna istället för dig.

Iofs de kanske brukar mäta med linjal på skärmen när de gör sina mallar, då kan det ju skilja lite på nästa dator/bildskärm/upplösning

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-13 10:51

Det låter konstigt, eftersom mm är samma mått även i en PC

Men om man väntar på Richard kanske höan har hört talas om det innan

/Tangen

Klart att den inte kapar 2 mm bara för att du byter plattform!! MEN du kan ha fel skrivarinställning vilket gör att innehållet på sidan anpassas till utskriftsytan på skrivaren (dvs. Filen du skriver ut är i A4 format från början men krymps i skrivaren några millimeter för att komma in från kanten). Detta gör att en ruta på 147mm inte blir 147 när man skriver ut den. Stäng av anpassningen i skrivarinställningen och det ska funka.

I tryck så bör inte detta vara ett problem (om inte annat så ringer trycknissen förhoppningsvis upp o skäller lite på en).

Stansmallar vetefan hur de gör, men chansen är att de har gjort en tabbe när de gjorde mallarna.

1
Bevaka tråden