Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låt-förkortare

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har precis köpt en ny Samsung D600 och har upptäckt något så roligt att man kan använda mp3 låtar som ringsignaler. Men en hel mp3-låt tar ju ganska mycket plats. Så jag undrar om ni vet något gratisprogram, eller kanske någon funktion på datorn, som gör att man kan förkorta låtarna till kanske bara 30 sekunder?

Tack på föhand!

Tjena!
Pröva QuickTime, där kan du klippa ut och spara om kortare versioner av låtarna.

  • Medlem
  • 2006-04-13 13:09

En idé är annars att komprimera musiken stenhårt eftersom den ändå bara ska låta som ringsignal. Att ljudet är dåligt lär inte märkas ändå.

Hur kan man göra det med QuickTime? Måste man ha någon annan variant än den som fanns på datorn från början?

  • Medlem
  • 2006-04-13 14:01
Ursprungligen av hejhej38:

Hur kan man göra det med QuickTime? Måste man ha någon annan variant än den som fanns på datorn från början?

Du får köpa en Pro-nyckel. Kolla i menyerna i QT (gratisversionen) så får du se vad som då blir tillgängligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-13 14:12

mp3splt
Jag har inte testat gränssnittet till det, utan bara kört det i terminalen. Fungerade utmärkt.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-04-13 13:30

Annars är Audion ett program som man kan klippa och editera mp3:or.

ett alternativ kan vara att köpa ett minneskort till mobilen så behöver du inte komprimera något allt ... köpte ett Memory Stick Pro Duo till min Sony Ericsson k750i för ett tag sedan .. rymmer ungefär 300 mp3 låtar ... helt ok ..

  • Oregistrerad
  • 2006-04-13 16:32

Annars kan du använda GarageBand (om du redan har det?). Om det inte funkar att importera mp3 låten direkt, kan du med iTunes göra den till AIFF, importera till GB, klippa hur mycket du vill (och göra annat kul om du vill ), exportera till iTunes och låta iTunes göra en mp3. Det kanske omständigt men framförallt gratis om du redan har GB.

Eller mp3splt kanske är bra, har inte testat...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-13 16:40
Ursprungligen av elsevero:

Annars kan du använda GarageBand (om du redan har det?). Om det inte funkar att importera mp3 låten direkt, kan du med iTunes göra den till AIFF, importera till GB, klippa hur mycket du vill (och göra annat kul om du vill ), exportera till iTunes och låta iTunes göra en mp3. Det kanske omständigt men framförallt gratis om du redan har GB.

Eller mp3splt kanske är bra, har inte testat...

mp3splt är bra, och du behöver inte koda om låten.

Citat:

Mp3Splt is a command line utility to split mp3 and ogg files selecting a begin and an end time position, without decoding. It's very useful to split large mp3/ogg to make smaller files or to split entire albums to obtain original tracks.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-13 17:40

vad är det för fel på itunes? bara att ändra spel-längd i mp3an & importera om...

1
Bevaka tråden