Det jag kan hålla med om vad gäller Aperture är att det är lite, ska vi säga, annorlunda. Inte ett skitprogram, men mycket väl ett annorlunda program. Dock är det gjort med ganska specifika idéer i bakgrunden, men det kommer säkerligen bli bättre med åren.
Saker som stör mig mycket på bl.a. är hanteringen av fönster och vyer Detta är kanske en vanesak, men Aperture bryter till stor del mot andra program vad gäller fönsterhantering och vyer. Nyttjande av två skärmar finns där men man är lite låst att jobba som utvecklarna tänkt sig.
Sen är det lite av en vanesak att lära sig programmet. Kan man det inte blir man nog lite galen på det just för det är lite annorlunda (detta skulle jag klassa som ganska dåligt då en grund i GUI-design är att hålla system så lika som möjligt vad gäller design och kortkommandon.
Men Aperture 1.1 gav bot på prestandaproblemen i vart fall. Hanteringen av filer borde man faktisk se över till version 2.0. Det är dumt att behöva öppna Aperutre för att komma åt sina bilder - det borde gå rakt igenom Finder/vilka program som helst. Ev. att man får en "mini aperture" i systemet eller något så man fortfarande får en version-neringshantering här.