Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aperture 1.1 släppt

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-04-13 15:47

Aperture 1.1 är nu släppt! Ni som har intel-macar, säg hur det funkar.

I USA är priset nu endast $299!

• Oregistrerad
  • 2006-04-13 16:23

Ok har inte hunnit med att testa mycket, men på min iMac 20" Duo Core 2GB Ram så är programmet snabbt, riktigt snabbt. Har endast hunnit testa med 8.3Mp RAW filer och det flyter på hur bra som helst. Startar snabbare, luppen är mycket snabbare och RAW framkallningen verkar fungera korrekt nu. Måste tillbaka till Aperture nu

Pengar tillbaka på Aperture...

Någon som vet om detta gäller i Sverige?

http://www.apple.com/promo/aperture/

-Jens

• Oregistrerad
  • 2006-05-06 22:26
Ursprungligen av marko:

Ok har inte hunnit med att testa mycket, men på min iMac 20" Duo Core 2GB Ram så är programmet snabbt, riktigt snabbt. Har endast hunnit testa med 8.3Mp RAW filer och det flyter på hur bra som helst. Startar snabbare, luppen är mycket snabbare och RAW framkallningen verkar fungera korrekt nu. Måste tillbaka till Aperture nu

Jag har exakt lika dator som dig. När du kör Aperture, kan du tex. sätta på luppen genom att trycka ' ? Det går inte att zooma i luppen med kommando-shift-= som det står i manualen.
Skitprogam i övrigt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-15 15:31

Är det någon som vet om det nu funkar bättre även på en gammal G5 2x2?? och hur jobbar aperture? kan man lägga sitt bildarkiv på en hårddisk i nätverket?

Party, party! Enligth RobGalbraith.com sa skall programmet blivit snabbare pa alla datorer. Blir nog en aperture for mig snart, mycket snart...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-15 15:57

Jag har petat en del på Aperture 1.0x och 1.1 och det märks en markant skillnad i prestandan nu. Min maskin är en Dual Core 2.3Ghz G5.

Alla filer i Aperture ligger i en bundel på din disk. Du kan dock välja var denna ska ligga någonstans, så centralt på en server borde funka. Sen vet jag inte hur programmet gillar att flera jobbar mot samma bundel.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-20 20:48

Någon som har länkar till recensioner av 1.1?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-30 19:39

Tackar, väntar fortfarande på arstechnicas 1.1 recension. Den ska komma mycket snart av vad jag vet. Killen väntar på sin MacBook Pro för att kunna göra hastighetsmätningar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-07 01:50

Luppen får du upp genom knappen "<" vilket är ganska smidigt. Z ger dig "zoom to 100%" i view:ern. Cmd + shift + =/0 ger större lupp, cmd + shift + ? eller ´ger dig "zoom i luppen".

Sedan version 1.1 av Aperture börjar det ju bli en snutt program!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-07 10:31

Det jag kan hålla med om vad gäller Aperture är att det är lite, ska vi säga, annorlunda. Inte ett skitprogram, men mycket väl ett annorlunda program. Dock är det gjort med ganska specifika idéer i bakgrunden, men det kommer säkerligen bli bättre med åren.

Saker som stör mig mycket på bl.a. är hanteringen av fönster och vyer Detta är kanske en vanesak, men Aperture bryter till stor del mot andra program vad gäller fönsterhantering och vyer. Nyttjande av två skärmar finns där men man är lite låst att jobba som utvecklarna tänkt sig.

Sen är det lite av en vanesak att lära sig programmet. Kan man det inte blir man nog lite galen på det just för det är lite annorlunda (detta skulle jag klassa som ganska dåligt då en grund i GUI-design är att hålla system så lika som möjligt vad gäller design och kortkommandon.

Men Aperture 1.1 gav bot på prestandaproblemen i vart fall. Hanteringen av filer borde man faktisk se över till version 2.0. Det är dumt att behöva öppna Aperutre för att komma åt sina bilder - det borde gå rakt igenom Finder/vilka program som helst. Ev. att man får en "mini aperture" i systemet eller något så man fortfarande får en version-neringshantering här.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-11 00:21

Nu är den här. 1.1 recensionen.
http://arstechnica.com/reviews/apps/aperture-1.1.ars

Tillägg: Han gillar vad han ser...

Senast redigerat 2006-05-11 00:37

Fick precis e-post från Apple Store med min rabattkupong på 1800 kr (http://www.apple.com/se/promo/aperture/). Tog några veckor från det att jag skickade in kupongen till dess att jag fick rabatten, men det är ju bara att tacka och ta emot.

Gav tillbaka pengarna till Apple med en gång genom att beställa Final Cut Express 3.5. Ska bli kul att testa det.

Fler som fått sin rabatt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-18 10:37
Ursprungligen av capojava:

Fler som fått sin rabatt?

Jag har inte sett röken av någon rabatt, väntar tålmodigt...

1
Bevaka tråden