- irrelogical
- Medlem ●
- Göteborg
- 2006-04-13 16:17
FAQ: Webcam i Mac OS
Ett populärt tillbehör till datorn är webbkameran, eller webcam som det ofta kallas i dagligt tal. En populär myt är att det är dåligt stöd för webcam i Mac OS, något som inte stämmer så bra. Denna FAQ'n handlar om hur man använder webcam tillsammans med Mac OS och program som iChat och MSN.
Denna FAQ är under uppbyggnad, lämna gärna förslag på förbättringar!
Mac OS X
Vilka kameror kan man använda?
Förutom iSight (Apples egna kamera) och de få kameror som finns med mac-drivrutiner (Logitechs dyrare t ex) så kan man använda många billigare kameror med hjälp utav tredjepartsdrivrutiner. Dessa kan man hitta här:IOXWebcam X (Kameror som stöds)
Man kan även använda en vanlig DV-kamera.
MSN
Som ni förmodligen redan vet så stödjer inte macversionen utav MSN Messenger webcam för tillfället (version 5). Det finns dock flera lösningar på problemet.Vilka MSN-klienter finns det som stödjer webcam?
För tillfället så finns det åtminstone två, dessa är :Varför är det så här?Anledningen till att det inte är något webcamstöd i Messenger för OS X är att windowsversionen använder en speciell codec för videostödet. Denna codecen har de köpt in, och företaget i fråga (Logitech) vill uppenbarligen inte göra en mac-version.
Sen kan man självklart spekulera i huruvida Microsoft vill att Mac-versionen ska ha webcamstöd.
Yahoo! MessengerYahoo! Messenger har stöd för webcam både på Mac (8/9 och X) och PC. Det enda som krävs är en QuickTime-kompatibel kamera. Med andra ord, fungerar kameran i något annat program så fungerar den med Yahoo! Messenger också, eftersom drivrutinerna är desamma.
iChat
iChat är Apples egna klient för AIM (AOL Instant Messenger) och Jabber, och följer med automatiskt när man installerar OS X.Hur gör jag för att använda min USB-anslutna webcam i iChat?
Förutom en QuickTime-kompatibel kamera så behöver du tillägget iChatUSBCam, som du hittar här: http://www.ecamm.com/mac/ichatusbcam/Kan jag videochatta med AIM-användare?
Ja, det kan du! Här är en beskrivning på hur man kan gå till väga: http://www.mvldesign.com/video_conference_tutorial.htmlKan jag videochatta med MSN-användare?
Nej, även om man kan chatta över MSN med iChat (Läs hur här) så kan man inte köra webcam. Detta eftersom Jabber-protokollet inte stöder video och/eller ljud.
Webcam (Hemsida)
BTCam - Som MaCam fast med inställningar för FTP-uppladdning & dylikt.
EvoCam - Anses vara bland de bästa, Universal.Andra program
iSpQ
iVisit
Xmeeting - NetMeeting-kompatibel
SightSpeed
VChat- CuSeeMe-kompatibel
Mac OS 8/9
Vilka kameror kan jag använda?
Alla videoenheter som är QuickTime-kompatibla. Det finns t ex några kameror från Logitech som har Mac OS 8/9-drivrutiner.Du kan även använda några FireWire-kameror med hjälp utav den här drivrutinen: FireWire Webcam Driver for Mac OS 8-9.
CuSeeMe
Utvecklingen utav Mac-versionen är nedlagd, men man kan få tag på en gammal version här.Yahoo! MessengerSe ovan under Mac OS X.
Webcam (Hemsida)
WebCamToo & WebCamTurbo
EvoCam