Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverksklydd

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2006-04-14 10:21

Under mina utforskningar av den nya macen har jag fått lite problem. Att få macen att ansluta till det trådlösa nätverket fungerar bra. Dock har det blivit fem sex olika nätverkplatser under tiden. Hur får man bort tidigare bildade airportnätverk?
Mitt huvudsakliga problem är när jag försöker få kontakt med mina PC:are i hemnätverket. Detta fungerade hjälpligt innan en av PC:arna kraschade och fick återställas (som vanligt...). Nu när jag försöker nå den "nya" PC:n pratar macen om att orginalfilen inte kan öppnas eftersom den inte kan hittas. Då får jag ett alternativ enligt följande: radera alias eller reparera alias?? Väljer jag då reparera alias öppnas dokumentmappen men inte hittar jag något alias där inte. Finns det någon vänlig själ här som kan hjälpa mig ur detta mörker?:confused:

Ditt första problem löser du genom att klicka på äpplet längst upp till vänster på skärmen - gå till "Nätveksplats" - "Nätverksinställningar..." - under "Plats" välj "Redigera konfiguration". Där kan du redigera namnet på det nätverk du normalt ansluter till och ta bort de du inte använder.

Ditt nästa problem kan du lösa genom att följa dessa enkla steg:
1. Kör guiden "Konfigurera nätverk" på Windows-burken igen.
2. Ge samtliga datorer fasta IP-adresser via din router.
3. Tryck Äpple + K i Finder och ange IP-adressen (smb://xxx.xxx.xx.xx) för den dator du vill ansluta till.
4. När den delade resursen hamnat på skrivbordet skapar du ett alias för den. (Upprepa för samtliga datorer/delade resurser i nätverket)

Det finns massor skrivet här i forumet om nätverk mellan Windows och Mac. Sök om inte ovanstående hjälper dig

• Medlem
  • Lund
  • 2006-04-14 18:07

Tack nu blev det minsann ordning och reda. Jo jag sökte runt lite efter det att jag skickat frågan men svar ett hittade jag inte. Man vill ju också känna sig lite ompysslad och få egna svar.... Tack igen!

1
Bevaka tråden