Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öppna viss port för alla datorer i nätverket?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har en ADSLuppkoppling med en Netgear 614 router, med fem datorer i nätverket. Hur öppnar jag en port för samtliga datorer?

I netgear:ens inställningar (web-gränssnitttet) så vill det veta VILKET IP-nummer som forwarden ska gälla till. Det är en TCP-port i fråga.

MVH/ Johannes

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-04-14 16:24

Nu vet jag inte exakt hur Netgear 614 fungerar, men såvida det är en forwarding du vill göra så går det bara att forwarda en port till ett specifikt ip nummer. Dvs, du kan inte ha en port till flera ipnummer.

Däremot kanske du kan öppna upp porten i dess brandvägg, då specifierar du inte något mottagande ip-nummer utan porten öppnas upp för trafik utifrån.

Enklare routrar har oftast ingen separat brandvägg dock, utan det brukar vara integrerat med varandra. Kolla i din manual annars, borde stå i den, eller dokumentationen på Netgears hemsida.

Du borde kunna skriva in 192.168.0.0/24 om du har ett komplett C-nät vilket jag tror du har per default.
IP-numret är det du har internt kanske inte det jag skrev utan ändra till ditt.

Normalt är "brandväggar" inställda som inget in allt ut. Det borde räcka vad är det du så speciellt släppa in? Behövs det verkligen?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-14 22:06

Det är "port triggering" du är ute efter. Den behöver inte peka på någon speciell port utan "väcks" av att en applikation på insidan vill ha trafik åt båda hållen, tex iChat AV, Skype eller liknande

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Det är "port triggering" du är ute efter. Den behöver inte peka på någon speciell port utan "väcks" av att en applikation på insidan vill ha trafik åt båda hållen, tex iChat AV, Skype eller liknande

Testar.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-04-19 15:12
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Det är "port triggering" du är ute efter. Den behöver inte peka på någon speciell port utan "väcks" av att en applikation på insidan vill ha trafik åt båda hållen, tex iChat AV, Skype eller liknande

Port triggering ska de ha speciela portar till speciela program eller kan man tex skriva 526 (port triggering) som sedan pekar till port9090? tex för bitttorent. vad skriver man i programet? är det då 9090 eller 526.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-19 18:52
Ursprungligen av what:

Port triggering ska de ha speciela portar till speciela program eller kan man tex skriva 526 (port triggering) som sedan pekar till port9090? tex för bitttorent. vad skriver man i programet? är det då 9090 eller 526.

Skriv samma på båda sidor.

1
Bevaka tråden