Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macen och Sagan om ringen

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar om det finns fler läsare på 99mac.com som är, liksom jag, förälskade i Sagan om ringen (böcker och filmen). En ny film väntar snart, och jag läste på en ryktes-sida om att Macar används för effekterna (som ju är spektakulära), och att apple köpt programvaran som används i filmerna.

Undrar vad apple tänkt använda programvaran till, kan vi kanske räkna med iLORDOFTHERINGS i framtiden.
http://www.aintitcool.com/display.cgi?id=11671

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-06 11:57

Jo, det stämmer att man använt sig av Macar under digitalredigering och animation. Vanligtvis använder man sig av ett program som heter COMBUSTION för att skapa olika effekter och digitala redigeringar.
Andra filmer där man använt sig av Mac är...

HARRY POTTER
MATRIX
STAR WARS
ICE AGE
COLLATERAL DAMAGE
SCOOBY DOO
SPIDERMAN
MINORITY REPORT
MEN IN BLACK 2

...och så mosters inc. ej att förglömma

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-06 15:52

Hmmm, jag läste att Dreamworks hade använt Linux-maskiner, men OK, if you say so...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-06 16:33

Jo, Linux förekommer också...men precis som med dataspeltillverkare
(typ CYAN som gör MYST) använder man sig av Mac till speciella animeringar och 3D-uppgifter...

Pixar använder Macar och SGI datorer.

Sen renderar de filmerna på ett giantiskt UNIX kluster med några hundra processorer.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Pixar använder Macar...

De använder väl inte macar för produktionen? Annat än lite skissande i photoshop, kanske. Eller? Var har du hittat info om att de använder macar?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-06 21:33

Läste nyligen att Pixar hade slängt ut sina SGI-burkar och ersatt dem med en hoper kolsvarta IBM IntelliStation med Linux. Men det är möjligt att de använder Sun- och Apple-maskiner också, vad vet jag?

Glenn Andersson (Pappa till EIMS) har gjort ett litet program för att förhandstitta på digitalfilm i 24 fps 2048 x 1152
Programmet används i Sagan om Ringen filmerna som Glenn jobbar med...
Mer info om programmet:
http://www.mactcp.org.nz/hidef.html

1
Bevaka tråden