Tjenare, Thomas, SAS-Patrick här...
Mac G4/733 (ev till salu) samt iBook 500 kör jag med till att börja med.
Köpte Midimans 4x4 Midisport samt Audiphile 2496 för två veckor sedan. Dessa funkar uselt på Mac. Ska skicka tillbaks dem.
Dock testade jag idag Emagic 2|6 - det nya blå USB-interfacet (audio enbart) med 2 in och 6 ut. Testat det med Reason hittills, men blev positivt överraskad. Körde det på en G4/533. Om man kör på maximala prestanda kommer latencyn ner i 7 ms / Reason. Mycket bra. Kunde även köra ut ljudet i 24 bitar / 48 kHz, kul att försöka höra skillnad från 16-bitarsljudet (det gör man knappt i sån´a här sammanhang, snarare mer vid audioinspelning där man behöver mycket headroom; läs: inspelning av stråkkvartett typ). Nåväl, verkar bra, och är typ 5.000:- billigare (= kostar runt 6000) än MOTUs prisbelönta FireWire-enhet 828. Den tänkte jag köpa, men nu lutar det nog åt Emagic´en. Just Emagic är erkänt duktiga på att skriva drivare för Mac (bortsett från ReWire-stödet, men men); så jag tror jag satsar på ett midiinterface från dem också faktiskt. Har samlat på mig en del syntar och fler lär det nog bli, så jag funderar på att skaffa AMT8´an. Den _sägs_ vara hyfsad även över OMS men det återstår att se. Två midiinterface, nämligen Rolands lilla blå 1 in/ut och det inbyggda midi´t i Tascams 426 (blå sak med reglar å grejer), på USB-sidan, som jag testat, funkar bra med OMS. Steinbergs lilla ovala sak med 2 in/ut har jag hemma, värdelös; bra enbart vid Midi Ut, kör man Midi In från en synt och försöker spela uppstår märkliga ting; toner hänger eller försvinner. Samma sak nu med Midiman´s 4x4. Även om man läser alla FAQer och gör allt man kan för att fixa´t. Jag har som sagt _för mig_ att AMT8´an och sådär funkar bra även över OMS. När man kör Logic (som jag) är det dock _grymt_ med AMT påslaget ("Active Midi Transmission").
Jag jobbar med dessa prylar och har förmånen att kunna använda program fritt och sådär. Snart kommer jag få tillgång till Steinberg Nuendo, ska bli spännande då det har fullt ReWire 2-stöd. Logic och DP stöder t ex bara ReWire 1 (ej midi ut då t ex). Vore förresten intressant att höra om det är ngn svensk som kör DP (MOTU Digital Performer). Jag har det installerat men fattar inte mycket av det, och manualerna är som bibeln, koranen och ELFA-katalogen. Inget man bläddrar igenom på en kvart direkt..
För övrigt är jag gammalt Atari / Cubase-fan (jorå, Atarin finns kvar). Syntar: JV1080, A3000 (till salu), MT32 (till salu), RM1x, JD-800 (ev till salu), MS2000 och en SH-09´a med Doepfer Midi->CV. Skicka gärna bud eller bytesförslag om ngn vill byta eller köpa ngt.
Som mixer har jag en Behringer 2004A. Den är faktiskt OCKSÅ till salu.
Saken är nämligen den att jag bor i en tvåa med flickvän och nyfödd son, så lägenhetsytan behöver utnyttjas lite bättre. Jag måste skaffa fler racksyntar och färre klaviaturditon. Och om man kan köpa en mixer i rackformat så tjänar man ju några centimeter på det med.
Och så har jag en djävulsk massa låtar, från 1990 fram tills idag, uppe på internet..
http://www.mp3.com/emanuel
Förresten, är intresserad av samarbeten etc. Vill gärna göra musik till radioreklam eller spot´ar eller tv-program eller kortfilmer eller så kan jag tänka mig att remixa material åt andra, programmera beats, osv osv. Letar efter en sångare / sångerska med poetiska ambitioner för seriös satsning, troligtvis twostep/house/pop, inget larv, bra prylar fullt i klass med t ex Artful Dodger.