Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flera datorer mot en iTunes media-mapp

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-17 18:16

Jag har letat och letat som en galning efter detta men inte funnit ett bra svar.

PROBLEM
Jag vill ha flera maskiner som är 100% synkade mot en iTunes media-mapp vad gäller spellistor, pod-casts, musik - ja ALLT.

Är detta möjligt?

Som det ser ut nu har jag två maskiner hemma. En arbetstation och en server. Det är jobbigt som attan att uppdatera dessa två separat.

Att dela ut musik genom iTunes "automagiska" delning från maskin a eller b är inte heller en lösning. Här kan jag inte skapa egna spellistor.

Någon som knäckt denna nöt? Att ha en mapp på servern som G5:an går till för musiken funkar, men då har ändå maskinerna egna uppsättningar spellistor. Lägger jag till en skiva genom G5:an kommer jag inte åt den genom servern (vilket är störande om jag bara vill ha musik på men inte ha en dator brummandes i rummet…)

Andra saker som skulle hända om lösningen funkade var att jag kan ha iTunes påslaget på servern hela tiden så har jag färska pod-casts på G5:an så fort jag sätter mig vid den.

Några lösningar? Help!

  • Medlem
  • 2006-04-17 18:57

Kopiera hela iTunes-mappen till servern, och ersätt mapparna på de lokala maskinerna med länkar till mappen på servern.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-17 19:19

Njae, det gör inte hälften av vad jag vill…

Men nu har jag en okej lösning.

SERVERSIDE
- Här har jag alla media-filer samt iTunes "library" filer. Båda platsen med mediat och platsen med library filerna är delade över AFP.

- iTunes är här inställd på att spela musik från en viss volym (lokalt på servern)

CLIENTSIDE
- Här har jag satt i user/music/iTunes/ så både filerna "iTunes Library" och "iTunes Music Library.xml" är alias till filerna som ligger på servern.

- iTunes är här inställd på att spela musik från samma plats som servern gör

Detta funkar faktiskt med vissa "men…"

1. Om min client-dator har iTunes öppet så får jag INTE öppna iTunes på servern
2. Om min server har iTunes öppet så får jag öppna iTunes på client-datorn MEN alla ändringar jag gör där (skapar spellistor osv) försvinner nästa gång jag startar iTunes från client-stationen

Således gäller att ha lite koll på vad man gör… Men nu är i båda maskinernas biblotek synkade och cmd + R gör så jag "går till filen i finder" utan problem, på båda maskiner (inte för att jag har något direkt behov av det, men det funkar ).

Senast redigerat 2006-04-17 19:39

Servern kan dela ut "Library" kataloger visserligen inte tänkt för iTunes bibliotek men kan vara värt att testa.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-17 22:37

Jag har en liknande situation, men här handlar det om en iBook, en MacBook Pro och en Sawtooth som kör Ubuntu. Alla mediafiler ligger på Linuxburken.
Min lösning är riktigt ful: Bara en dator åt gången får ändra något. Jag har alltid den senaste Itunes Library och dito.xml liggande på servern, och om någon har varit inne och ändrat, så byter man ut dem, och den andra datorn får hämta hem dem.

Din lösning verkar ju onekligen vara flottare. Frågor:
• Var ställer man så att library-filerna ligger någon annanstans än lokalt?
• Om man inte är ansluten till servern - finns det då något sätt att få itunes att inte hoppa tillbaka till att tro att dess bibliotek ligger lokalt på burken?

/pelle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-17 23:45

Mattias:
Vad menar du?

Pelle:
Library-filernas sökväg tror jag är hårdkodade i iTunes eller ev. en konfig-fil till iTunes. Jag har gjort så att jag ersätt dessa på client-burken med ALIAS som pekar mot filerna på servern. Öppnar jag iTunes så kopplar den faktiskt automatiskt upp mot servern också.

Om jag inte är ansluten mot servern, eller snarare, om clientdatorn inte skulle vara ansluten i nätverket så skulle jag ha ett problem ja… Vet faktiskt inte hur iTunes skulle tackla problemet. Den gör en "TEMP" fil nu som tas bort om jag är två burkar mot samma biblotek samtidigt… Får testa att rycka nätkabeln här sen

Min lösning är absolut inte perfekt… Tydligen verkar iTunes komma ihåg fönster-position genom "Library" filen också (?!), för servern är kopplad mot TV:n och har därmed väldigt mycket lägre upplösning än G5:an med 20" skärmar… Men lösningen är okej.

Jag vet inte om det fungerar men när du gör en mapp automonterande från os x server kan du välja att den ska upptärda som en Library mapp.
Jag tänkte att denna lösning borde vara förberedd för att flera ska accessa samma bibliotek samtidigt och då kanske man kan bygga en lösning på detta sätt med iTunes.
Så nu har jag tänkt högt klart...

Gammal tråd, men samma ämne: Om man har en server med OS X 10.6 Server på, finns det något smidigt sätt att dela ut samma bibliotek och iTunes/iPhoto-filer på?

1
Bevaka tråden