Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skumt problem med packade fält

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-18 13:09

Hej!

Har stångats med ett bekymmer ett tag nu, och hittar ingen lösning. Kanske någon med lite mer erfarenhet kan knäcka detta.

Jag har en layout i ett FP7-register för utskrift av ett antal poster, där mängden text varierar i framförallt ett beskrivningsfält. Ibland får det plats ett par poster, och ibland upp till fem-sex poster per papper.

Har packat objekten uppåt ("alla ovanför"). Har dubbelkollat att inget av dem har "Skriv inte ut markerat objekt" ikryssat.

Problem:
I vissa fall skrivs inte ledtexterna för posten längst ner på sidan ut, däremot fälten. Om jag grupperar ledtexter och fält skrivs inget ut. Det intressanta är att jag har ett streck under fälten, som alltid skrivs ut.

Bifogar en PDF där man ser problemet. Sista posten på första sidan saknar ledtexter. Alla objekt från Projekttitel till strecket under posten ligger i huvuddelen och är packade uppåt.
Bifogar också en FP-fil som bara innehåller layouterna, inga fält eller poster, om någon kan se nåt knas i den. Gäst-kontot har full behörighet.
Layouten med merge-fält resulterar i att ingen av de tre nedre raderna skrivs ut på den understa posten, i den med fält och ledtexter skrivs fälten ut, men inte ledtexterna.

Hilfe! Pannan börjar bli blodig...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-25 10:43

Ingen som har nåt förslag, alltså?
/N

  • Medlem
  • 2006-04-25 22:45

Har tyvärr nog inga riktigt bra idéer.

Dessutom hade jag lite svårt att förstå vad problemet var och kunde inte heller labba med din layout, eftersom FileMaker-filen inte innehåller någon tabelldefinition (det står bara <Tabellen saknas> överallt i layouterna).
Mina enda uppslag till lösning skulle vara att antingen byta ut merge-fälten helt och hållet i layouten, eller göra om den sista delen i layouten till en Titelfot i.st.f. Avslutande totalsumma.

Om inte det hjälper och om du tröttnar på att hålla monolog här, så kolla in om du kan hitta någon hjälp på www.fmforums.com.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-26 11:04

Hej o tack wlao!

Jag tänkte att tabellerna inte skulle behövas för att kolla om nåt har blivit knas i egenskaperna på fälten i layouten, så jag kopierade bara in layouten.

Kan inte använda Tidelfot istället för Avslutande totalsumma, eftersom den foten bara ska skrivas ut på sista sidan i utskriften - det är en underskrift (tror att det syns i PDF:en hur det är tänkt).

När jag byter ut merge-fälten mot vanliga fält med ledtexter, skrivs alltså fälten ut i sidans sista post, men inte ledtexterna. Mysko i överkant...

/N

  • Medlem
  • 2006-04-26 12:15
Ursprungligen av Niklas:

Jag tänkte att tabellerna inte skulle behövas för att kolla om nåt har blivit knas i egenskaperna på fälten i layouten, så jag kopierade bara in layouten.

Jag förstår. Det hade bara kanske varit lättare att se om det är nåt knas i din layout -eller kanske att packade fält inte uppför sig som man kanske förväntar sig - om man kunnat labba lite med filen, och lägga in lite poster i databasen för att få se fenomenet med egna ögon.

Men som sagt, jag bara gissar. Men hjälper gärna till om jag kan lära mej själv något nytt på kuppen.

Ursprungligen av Niklas:

Kan inte använda Tidelfot istället för Avslutande totalsumma, eftersom den foten bara ska skrivas ut på sista sidan i utskriften - det är en underskrift (tror att det syns i PDF:en hur det är tänkt).

Ah. Jag hade missuppfattat vad en Titelfot gjorde - trodde den hamnade sist på sista sidan. Där lärde jag mej något.

1
Bevaka tråden