Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

okomprimerad film via nätet!?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2001-10-05 11:02

det ska vara möjliga att skicka okomprimerad film via nätet. Men hur?! Vad behöver jag?

• Medlem
  • Gällivare
  • 2001-10-05 12:38

Det är väl bara att lägga upp det på en server eller skicka det till någon server(t.ex via ftp).

Problemet är ju bara att storleken okomprimerad video ligger på runt 20Mb/s, vilket innebär att det nog går fortare att slänga videobanden i ryggsäcken och cykla med dom dit dom ska (även om de ska upp till övre norrland).

Varför måste du skicka okomprimerat? Både MPEG2- och DV-komprimering håller för TV-sändning.

[ 05-10-2001: Meddelandet ändrat av: iBjorn ]

om du har en pc, virtuell eller vanlig, kan du använda codecen huffyuv, vilken komprimerar okomprimerat så att säga. filen blir hälften så stor, men har allt data kvar. som zip och stuffit ungefär, men effektivare eftersom den "vet om" att det är videodata den ska komprimera.

Jag gissar du att du pratar om o streama okomprimerad fullskärmsvideo över nätet. !? Har jag fel ?

• Medlem
  • 2001-10-09 14:38
Citat:

Skapades ursprungligen av: iBjorn:
Det är väl bara att lägga upp det på en server eller skicka det till någon server(t.ex via ftp).

Varför måste du skicka okomprimerat? Både MPEG2- och DV-komprimering håller för TV-sändning.

[ 05-10-2001: Meddelandet ändrat av: iBjorn ]

Mpeg 2 håller inte för broadcast, se på Eurosports sunkiga Mpeg2 länkar... Maken till pixelsation och artifacter kan man leta efter...

• Medlem
  • Gällivare
  • 2001-10-09 16:08

MPEG2 är ju grunden för digitalTV så nog tror jag det håller.

Artifactsen på just eurosport tror jag mer beror på sunkig utrustning och felaktigt handhavande. Men jag kan dock erkänna att i vissa lägen kan MPEG2 "braka" igenom med artifacts, mardrömmen för MPEG2 är just zomning/panorering med en bakgrund som rör sig t.ex gräs som rör sig i vinden dvs fotbollsmatcher!

Men vid ordinärt användande tror jag dock att färgdjupet bekymrar proffsen mer än pixelationen. Det är f.ö mycket för färgdjupet som många proffs ogillar DV kameror.

Jag är dock inte proffs själv (bara glad amatör) så andra för gärna rätta mig

• Medlem
  • 2001-10-09 22:09
Citat:

Skapades ursprungligen av: iBjorn:
MPEG2 är ju grunden för digitalTV så nog tror jag det håller.

Artifactsen på just eurosport tror jag mer beror på sunkig utrustning och felaktigt handhavande. Men jag kan dock erkänna att i vissa lägen kan MPEG2 "braka" igenom med artifacts, mardrömmen för MPEG2 är just zomning/panorering med en bakgrund som rör sig t.ex gräs som rör sig i vinden dvs fotbollsmatcher!

Men vid ordinärt användande tror jag dock att färgdjupet bekymrar proffsen mer än pixelationen. Det är f.ö mycket för färgdjupet som många proffs ogillar DV kameror.

Mpeg2 Håller nog i ett led t ex från en satelit till tv men är jäkligt känslig för generationsförluster. Därför, om jag har förstått det rätt, så är det bara sista steget som man använder Mpeg 2, om man inte heter Eurosport eller Euronews.. Annars kör man DV25 eller DV50. Dv 50 mest för Blue/Greenscreenjobb eftersom den har lägre färgsubsampling alltså högre färgupplösning..

Jag är också amatör, men det är så jag har förstått det.

Annars kör man DV25 eller DV50. Dv 50 mest för Blue/Greenscreenjobb eftersom den har lägre färgsubsampling alltså högre färgupplösning..

För att förtydliga detta så kör SVT Nyheter DVC Pro 25 (när man inte använder BetaSP) medans man på dramaproduktioner kör DVC Pro 50. SVT´s digitala kanal som sänder över Göteborg använder 3 stycken Ickegami DVC Pro 25 samt 5 stycken SONY PD150

Jag tror att en del av problem i digitala sändningar mer handlar om utrymmet i MUXEN som sitter i sändarmasten, möjligen har Eurosport underdimmentionerat sitt utrymme. Teracom gan ge exaktare svar angående utrymmet i de olika muxarna.

Mvh,
Olle Jonsson, Avidredigerare & fotograf - SVT-Väst (digitalkanalen)

+++

• Medlem
  • 2001-10-10 02:20

ännu ett tillägg, DV25 stöds av Quicktime, så det är bara att tanka från ikegamin till Final cut..

• Medlem
  • Gällivare
  • 2001-10-10 09:14

Olle, törs man fråga vad du har för burkar på jobbet (NT eller Mac)?

mvh
iBjorn

• Medlem
  • 2001-10-10 10:49

Tack för alla svar!
Vad jag är ute efter igenligen är att utesluta budfirman och skicka mastrar direkt till tv kanalen via nätet i sändnings bart skick.
Förstår jag er rätt så kan tex TV 3 sända sina reklam spottar komprimerat i DV-pal mpeg2?!

• Medlem
  • Gällivare
  • 2001-10-10 14:14

Du måste nog höra med den berörda TV-kanalen vad de vill ha materialet i för format, jag kan tänka mig att de accepterar det i DV-format om det är av god kvalitet.

Att skicka materialet över nätet kommer att ta tid, räkna med åtskilliga timmar även om du har snabb bredbandsuppkoppling. DV-formatet tar 3,6MB/s. Om du har en uppkoppling som ger 100kB/sekund och ett material som är 10 minuter. Så tar det då 3600*60*10/100=21600 sekunder eller 21600/60*60=6 timmar att föra över detta.

Kör du helt okomprimerad video så kan du räkna med 6 gånger så lång tid som för DV.

Jag är nog lite tveksam till att TV-kanalen är beredd att upplåta tid, datorer, personal och bandbredd för detta även om det är tekniskt möjligt.

iBjorn frågade mig: Olle, törs man fråga vad du har för burkar på jobbet (NT eller Mac)?

Både och... nyhetsdelen kör med WinNT Avid NewsCuter ( Pentium 266MHz ), Drama med Avid MediaComposer på mac... tror att dessa är max G3 och system 9.0 I dagarna kommer en tyngre burk WinNT. Ärligt talat så är SVT korkade som har som målsättning att fasa ut allt vad macar heter. Så här ser nya burken ut och det är iof inte helt fel:

Avid MC 9000. Maskinen innehåller en hel del godis såsom 2 kanaler okomp, 2 kanalig 3DDVE realtid, 24 P off-line, Multicam ( 9 kameror rullande ), Filmcomposer. Vi har bestyckat den med 320 gig disk för att kunna köra 2 skift i burken. Den byttes in mot en Lightworks VIP (PC)

Olle

nixon skrev: ännu ett tillägg, DV25 stöds av Quicktime, så det är bara att tanka från ikegamin till Final cut..

Fullt så enkelt är det inte - våra Ickegamikameror med DVC Pro 25 har INTE firewire - men OK SONY tillverkar en converter så det ska nog gå den vägen.

Olle

[ 10-10-2001: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: anna:
[B]Tack för alla svar!
Vad jag är ute efter igenligen är att utesluta budfirman och skicka mastrar direkt till tv kanalen via nätet i sändnings bart skick.
Förstår jag er rätt så kan tex TV 3 sända sina reklam spottar komprimerat i DV-pal mpeg2?! B]

NetInsight pysslar med just det du efterfrågar: professionella medianätverk som kan skicka okomprimerad fullkvalitetsvideo över fibernätverk på långa distanser. Dessutom gör de det i realtid med garanterad Quality of Service. Det ni!

Dock är det inte så att man bara "tjackar in sig" på en Nimbra server och sedan kör utan det är lite större lösningar vi talar om. Carrier1 vet jag har haft samarbete med NetInsight i syfte att bygga upp medianätverk i Europa.

Mer info:
Net Insight - Professional Media Networks

1
Bevaka tråden