Först vill jag avfärda en kommentar till ett inlägg här:
…men det är inte moderkortet ("datorn") det hänger på i första hand - det är grafikkortet och hårdiskens flöde som avgör. SATA eller FW 800 (minst 7200 rpm-diskar så klart) och ett bra grafikkort rekomenderas…
Om jag kunde trycka in ett fett grafikkort i min TiBook 800 MHz + en FW 800-disk...så tror jag att man kan köra HD-video på den
Bortse från detta….Det är i stort sätt helt missvisande. Ska du köra HD på din dator har det flera krav beroende på TYP av HD. Generellt vad gäller HD-redigering vill du ha en så snabb dator överlag du kan få tag på. Att spela upp okomprimerad HD kräver i stort sätt bara en snabb disk. Men ska man jobba med det "i verkligheten" vill man ha en väldigt snabb dator.
I ditt fall Copse så ska du köra HDV. Detta är hårt komprimerad HD och har lite andra krav, däribland stora krav på CPU och mindre krav på disk. Även på en Quad G5:a ger "native HDV redigering" mycket renderingstid.
GPU-kravet finns där, men det har inget med HDV-formatet att göra. Det har med hur program hanterar effekter. Idag tar ex. Final Cut Pro ingen som helst nytt av GPU:n vid acceleration av effekter, Motion gör dock det till stor utsträckning.
iMac Intel är en väldigt prisvärd maskin för ditt ändamål. Du behöver Final Cut Studio 5.1 (Universal) för att köra. Jag skulle rekommendera att minst trycka i 1GB minne, om inte 2GB som du faktiskt planerat. Vad gäller disk så mår alla redigeringar bäst av en dedicerad media-drive. Dock klarar du dig nog ganska bra med den interna disken om du håller dig till HDV/DV.
En Core Duo iMac presterar i stil med en Dual G5:a. Ska du komma upp i bättre prestanda krävs Quad G5:an. Nackdelen med Intel-macarna är att program som Photoshop och After Effects inte rullar i full hastighet.
Apples "intermediate" format har jag hört dåliga saker om. Bättre att hålla sig till HDV eller DVCPROHD (tar större plats än HDV men är enormt mkt mer snabbjobbat för datorn).