Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad för kalibreringsverktyg skall jag köpa?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-04-22 16:32

Jag har köpt mig en 23"Apple Cinema display och nu undrar jag vad för färgkalibreringsverktyg jag skall köpa till den. Pillar en hel del med foto och utskrifterna stämmer inte med skärmen.

Kan vara skrivaren som behöver sig en profilering.

Har också en Cinema 23" och kalibrerar den med" Gretag's Display 2", men jag har då inga våldsamma skilnader mellan standardprofilen och den kalibrerade.
Visst är den fint med ett kalibreringsverktyg, men.... bli inte besviken om skrivaren är skyldig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-01 18:17
Ursprungligen av onnyt:

Jag har köpt mig en 23"Apple Cinema display och nu undrar jag vad för färgkalibreringsverktyg jag skall köpa till den. Pillar en hel del med foto och utskrifterna stämmer inte med skärmen.

Ett av de bättre programmen för kalibrering av LCD-skärmar är BasICColor. Det stöder de flesta kalibratorerna på marknaden.

Jag har använt det i ungefär två år och är väldigt nöjd. Jag jobbar nästan uteslutande med material som ska tryckas.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-03 10:04

en viktig faktor för att få korrekta utskrifter är att du har rätt icc-profil för jut det papper du printar på. Skillnaden mellan att använda skrivarens standard profiler och papprets egen profil är stor.

mvh

Nikolaj Alsterdal

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-11 13:25

Jag är själv på jakt efter ett bra skärmkalibreringsverktyg, det är ett ganska stort antal macar så skulle jag behöva något relativt snabbt verktyg, och gärna enkelt, så användarna kan låna det och kalibrera själva utan att IT behöver blanda sig i.

Några förslag? Pris mindre viktigt sålänge det är ett bra verktyg.
(Vi kör mestadels Viewsonic & Lacie, en del Sony & Mac. Alla med DVI.)

Ps. Vi har en spyder liggandes, men folk är uppenbarligen inte nöjda med den...

1
Bevaka tråden