Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avinstallerare

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-04-26 14:42

Hej,

Som tidigare PC-användare har jag många gånger svurit över att det inte går att (helt och hållet) avinstallera ett program på en PC. Det ligger alltid kvar en massa filer och skräpar. Jag hör från ganska många Mac-ägare att det bara är att dra programikonen till papperskorgen för att avinstallera ett program på Mac, men vad jag förstår är detta en sanning med modifikation. Det blir väl kvar en hel del filer på en Mac också då?

Finns det någon "uninstaller" till Mac som _verkligen_ sopar undan alla spår av ett program? När jag tar bort ett program vill jag att _allt_ som hänger samman med det programmet försvinnet.

Tacksam för svar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-26 14:49

Det enda som blir kvar är i regel en inställningsfil, oftast med ändelsen .plist, en liten textfil man kan bortse ifrån. En del program installerar saker i Application Support, men det kan också ligga kvar utan att påverka systemet eller några andra program. Avinstallerare behövs m a o inte.

http://appzapper.com/
Kan vara värt en titt. Gör ganska exakt det du söker.
Kostar dock pengar.

Ursprungligen av cenobite:

http://appzapper.com/
Kan vara värt en titt. Gör ganska exakt det du söker.
Kostar dock pengar.

Jag tycker att de som står bakom AppZapper överdriver lite när de skriver "Deleting these by hand every time you delete an app is a pain". Så illa är det faktiskt inte.

Ursprungligen av Björn Leander:

Jag tycker att de som står bakom AppZapper överdriver lite när de skriver "Deleting these by hand every time you delete an app is a pain". Så illa är det faktiskt inte.

Nej. Jag håller med. Tycker också att det är ett ganska onödigt program.
Så jobbigt är det ju inte att om man nu vill ta bort filerna manuellt.
Gör ju ingen skada ifall filerna ligger kvar heller. Kan till och med vara trevligt att inställningarna är kvar om man installerar programmet igen någon gång.
Tipsade bara om programmet eftersom det gör det som efterfrågades.

När du tar bort en programfil eller den mapp som programmet kan tänkas ligga i så tar du egentligen bort allt som hör till programmet. En programfil i Mac OS X består egentligen av flera andra filer som normalt inte syns men som man kan komma åt genom att kontroll-klicka på filen och välja att visa dess innehåll.

Däremot kan ett program använda sig av resurser och de är därför egentligen inte delar av programmet men kan användas för att få programmet att faktiskt göra något.
Dessa finns normalt i mappen "Application Support":
~/Library/Application Support
/Library/Application Support

~ betyder att det är din hemkatalog.
Library översätts av Finder till Bibliotek.

Inställningsfiler hör ännu mindre till programmen men kan tas bort om man så vill. De finns i mapparna:
~/Library/Preferences
/Library/Preferences

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-26 15:00

Kort och koncis förklaring, Björn!

• Medlem
  • Växjö
  • 2006-04-26 15:11

Stort tack Björn för extremt snabba och informativa svar!
Man kan ju lugnt säga att det är _betydligt_ enklare att ta bort program på en Mac än på en PC...

Läste någonstans om AppZapper och det jämfördes med Spotlight i lite snyggare "förpackning". Känns som lite onödiga pengar då.

Nja, läs tråden om spotlight så kanske du ändrar uppfattning.

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=96790

1
Bevaka tråden