Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DJ: Hercules Control MP3 USB

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om jag har en MacBook Pro, Hercules Control MP3 USB (har inget ljudkort) så behöver jag ett extra ljudkort för att kunna höra ena låten i hörlurarna och skicka ut det "master" till högtalarna antar jag? Stämmer detta?

Ett alternativ vore att jag körde med min stationära PC som har ett 5.1 SoundBlaster-kort, skulle detta funka dvs köra en av dessa 5-kanaler till hörlurarna och resten till steron? Hmm

Är helt ny inom DJ:andet

Är den Mac-kompatibel? Vill ha!

Du kan köra så att du kör hörlurarna i vänster kanal och högtalarna i höger (eller tvärtom). Det ställer du in i programmet du använder. Du kan även köpa ett billigt usb-ljudkort, och får då stereoljud i bägge utgångarna.

Din teori om 5.1-ljudet stämmer fint! Dock så känns en MacBook lite mer lämpad för mixning "on the road" än en stationär...

Välkommen till DJ'andet förresten!

Ursprungligen av irrelogical:

Är den Mac-kompatibel? Vill ha!

Du kan köra så att du kör hörlurarna i vänster kanal och högtalarna i höger (eller tvärtom). Det ställer du in i programmet du använder. Du kan även köpa ett billigt usb-ljudkort, och får då stereoljud i bägge utgångarna.

Din teori om 5.1-ljudet stämmer fint! Dock så känns en MacBook lite mer lämpad för mixning "on the road" än en stationär...

Välkommen till DJ'andet förresten!

Vilket svar.. Tack!

Jo jag vet, en bärbar är ju att föredra.. För att kunna lyssna mono, då har jag en mini-tele in i datorn som delar upp sig i två rca? en går till stereon och en går till hörlurar, korrekt?

Traktor klarar av att ha två ljudkort och skicka signalera till olika? Det är inte så att det enbart klarar att skicka olika inom samma ljudkort?

Tack igen!

Mikael

En 3,5mm>RCA funkar precis så som du säger. Kopplar du sedan in en RCA-förgrening på ena kontakent så får du ljud ur bägge högtalarna, och en rca>3,5mm stereo på andra så får du ljud i bägge lurarna. Vill man vara riktigt snitsig så tillverkar man en egen kabel med färdiga kontakter.

Traktor klarar flera ljudkort utan problem. (konstigt hade varit annars, det är ett utav de mest kompetenta programmen på marknaden.)

Men är Hercules Control MP3 USB Mac-kompaibel? På Hercules hemsida lyckas jag inte utröna något i frågan. Är den det så blir det ett givet köp!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-27 08:16

som irrelogical säger kan man tillverka en egen kabel som går från mini tele till 2 rca (2X2) och på så vis ha stereo i bägge, fram med lödkolven bara.

/Tangen

Nja, det blir ju inte stereo i bägge (om man ska vara petig), men det är inte så många som hör någon skillnad på fester ändå. :rolleyes: Smidigheten i att köra med den lösningen är oslagbar.

Dessutom så är det ibland fördelar med att köra i mono. Man behöver t ex inte bry sig lika mycket om att ställa högtalarna rätt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-28 08:58
Ursprungligen av irrelogical:

Nja, det blir ju inte stereo i bägge (om man ska vara petig), men det är inte så många som hör någon skillnad på fester ändå. :rolleyes: Smidigheten i att köra med den lösningen är oslagbar.

Dessutom så är det ibland fördelar med att köra i mono. Man behöver t ex inte bry sig lika mycket om att ställa högtalarna rätt.

nee det är klart, det jag menade var att man i alla fall får 2 kanalig mono,dvs både vänster höger, sen går det att splitta en mini tele 3,5 balanserad till 2 rca och få stereo i bägge.
Fråga.
Är utgången från Mac Mono?

Hej igen,

Jag tror jag kör med min stationära PC med 5.1 ljudkort, visst det är inte mobilt system men då kan jag ha all musik på den också (250 gb hårddisk).

Jag lekte lite med traktor dj på jobbet, riktigt roligt.. o det lät bra, kanske har lite talang

Ursprungligen av smozle:

Jag tror jag kör med min stationära PC med 5.1 ljudkort, visst det är inte mobilt system men då kan jag ha all musik på den också (250 gb hårddisk).

Jag lekte lite med traktor dj på jobbet, riktigt roligt.. o det lät bra, kanske har lite talang

Mjo, men en extern hårddisk löser det problemet.

Goett att det låter bra! Sen så kan man ju fråga sig hur mycket "riktigt" DJ'ande det är när man använder ett program som beatmixar åt en, osv... Huvudsaken är att du har roligt och är nöjd med vad du åstadkommer!

Ursprungligen av Tangen:

nee det är klart, det jag menade var att man i alla fall får 2 kanalig mono,dvs både vänster höger, sen går det att splitta en mini tele 3,5 balanserad till 2 rca och få stereo i bägge.
Fråga.
Är utgången från Mac Mono?

Njae, du blandar du nog ihop begreppen lite. Balanserat är det när man har jord, hot och cold. Då är "cold" en fasvänd "hot". När man sedan fasvänder "cold" och slår ihop den med "hot" så tar ev. störningar ut varandra. Stereo är det när man har två olika kanaler, man kan alltså inte dela upp en stereokanal till två olika stereokanaler.

Sist men inte minst, ljudutgången på alla moderna macar är i stereo.

Jag kom på en annat upplägg. Om man kör optisk digital ut från MacBook Pro, då klarar den väl av fler än bara stereo? Mina högtalare Logitech Z-680 (5.1 system - mycket bra ljud) har optisk in, borde det inte gå att "routa" monitor ljudet till en högtalare? För att det ska fungera, måste man kunna se alla fem högtalare i Traktors inställningar (Sound Output Routing) - det vet jag inte om det gör med optisk digital.

Om detta skulle fungera, finns det någon möjlighet att koppla ihop ljudkabeln från förstärkaren till hörlurar istället för till en av högtalarna? Det är en sådär där sladd med typ koppartråd eller liknande metall i änden..

En massa om blev det i alla fall

Mvh
Mikael

Senast redigerat 2006-04-28 18:51
  • Oregistrerad
  • 2006-04-29 01:02

Hercules och Mac, så här säger deras europeiska hemsida:

System Requirement

Pentium III or Athlon 850 MHz and higher
USB 2.0 or USB 1.1 port
256 MB RAM and higher
MS-Windows XP
Sound card with headphones output

Ursprungligen av Jörgen U:

Hercules och Mac, så här säger deras europeiska hemsida:

System Requirement

Pentium III or Athlon 850 MHz and higher
USB 2.0 or USB 1.1 port
256 MB RAM and higher
MS-Windows XP
Sound card with headphones output

Nu när jag har fått den så vet jag att den fungerar alldeles utmärkt med Mac. Finns drivrutiner och Traktor DJ fungerar utan några som helst problem..

Det ända jag inte fått att fungera är hur man ska routa ljudet till hörlurar och högtalarna (stereo)

Senast redigerat 2006-05-04 12:49
  • Oregistrerad
  • 2006-05-05 19:26

Det var ju kul att den fungerade med Mac, men hur är det tänkt man skall veta det när deras egna specar är felaktiga. Jag hoppas du lägger upp en kommentar eller två om hur den fungerar när du använt den ett tag.

Nu blev man ju köpsugen...

• Oregistrerad
  • 2006-08-09 15:58

Hercules Mac Edition "Play simultaneously 1 stereo mix for the audience while playing another stereo file in the headphones for the DJ to prepare the next mix"
Vad är problemet?

Ursprungligen av Jordi:

Hercules Mac Edition "Play simultaneously 1 stereo mix for the audience while playing another stereo file in the headphones for the DJ to prepare the next mix"
Vad är problemet?

Hercules Control MP3 USB innehåller inget ljudkort, men kostar mindre än hälften av vad Hercules Mac Edition kostar.

Ja det stämmer. Jag tycker min funkar väldigt bra, kanske inte för live mixing på festen men om du gör en mp3:a av allt så är det en optimal lösning. Då kan du till och med surpla drinkar

På vilket sätt funkar den inte för live-mixning? Om den inte funkar för det den är gjord för så känns den inte så lockande...

1
Bevaka tråden