Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Något alla Mac'ar måste ha!!!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-02-03 16:02

Här är något för Jobs å gänget att sätta in i maskinerna snabbt som attan! Jag visades detta på ett seminarium hos Dolby i helgen.

Surroundljud i en Mac!

Dolby Headphone
Fungerar kanon!!! Så bra så att man VERKLIGEN hör att dialogen kommer framifrån å den smygande skurken bakifrån på vänster sida! Allt med ett par vanliga hörlurar. Inget ljud kommer "inne" i huvudet som mono ljud annars gör.
Tekniken gör det MYCKET skönare att titta på en DVD på datorn med lurar då man inte alls blir lika trött i huvudet som man ofta blir med stereoljud.

Dolby Virtual Speaker
Inte riktigt lika bra som ovanstående, ljudet blir lite "fasigt" ibland men fortfarande förvånansvärt effektivt. I vilket fall som helst en jätteförbättring om man jämför med vanlig "sunkstereo".

Båda ovanstående teknikerna finns och fungerar idag! Bara att köpa en liten licens från Dolby! Häng med nu Steve!

[ 03. februari 2003, 16:04: Meddelandet ändrat av: ErikG ]

Lite mycket grejs som tar plats på datorbordet, eller? :rolleyes:

Men härligt med surround, visst!

/G

• Medlem
  • 2003-02-03 17:09

Nej Nej Nej! Inga grejer alls på bordet! Ja förutom datorn då men den brukar man ju ha där...

Tekniken är en process som licencieras och kan byggas in i laptops, hörlursutgångar på datorer, DVD spelare mm.

För speaker varianten fungerar det följaktligen med inbyggda högtalare (pissig ljudkvalitet förstås), de runda mac högtalaran eller andra valfria PC högtalare.

Du behöver inte fler grejer bara en teknik som licencieras av Dolby!

Ah, nu hajar jag (efter att ha kollat in länken)

[ 03. februari 2003, 17:18: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

Jag har riggat en m-audio Sonica till min Dual maskin samt jag använder samma då jag är på resa till min PB. Det är en enkel USB mojeng med audio utgång och en optisk utgång!

Den har support för Dolby digital 5.1, DTS och Dolby Pro Logic... i 24bits/96 kHz ljudkvalitet. Samt programvaran stöder även SRS ljud etc...

Det är märkbart mycket bättre ljud via Sonica än då man kör via macarnas vanliga ljud ut.

En sån där Dolby Huvudfåne tackar jag icke nej till.

Mitt ljudkort stödjer "5.1 speaker output" står det. Betyder att jag kan skaffa såna lurar?

Fungerar det inte så att hörlurarna omvandlar stereoljud till virtuellt surround? Därav namnet?

Var får man tag på dessa i Sverige dårå?

• Medlem
  • 2003-02-05 15:51

Det fungerar så här:

Apple (eller DVD spelar tillverkare t.ex.) köper en licens för "Dolby Headphone" av Dolby för ett antal (många) lusentappar.

Då får de tillgång till den mjuk o hårdvara som behövs för att implementera tekniken i datorn.
"Dolby headphone" kan använda vilket typ av ljud som helst för sin kodningsteknik. Men resultatet kommer att bli olika beroende på vilken typ av ljud som skickas in i kodaren.

Med "Dolby Stereo" får du ett viruellt surround med en mono surround. Med 5.1 ljud som din källa får du stereosurround. Och om du matar in en vanlig stereosignal så kommer den att ge samma typ av resultat som en stereosignal ger i ett hemmabiosystem.

Förklaringen ovan kan knappast sägas vara helt korrekt då det blir rätt tekniskt komplicerat att förklara alla processer men i stort sett så gäller detta.

[ 05. februari 2003, 15:53: Meddelandet ändrat av: ErikG ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ErikG:
Det fungerar så här:

Apple (eller DVD spelar tillverkare t.ex.) köper en licens för "Dolby Headphone" av Dolby för ett antal (många) lusentappar.

Då får de tillgång till den mjuk o hårdvara som behövs för att implementera tekniken i datorn.
"Dolby headphone" kan använda vilket typ av ljud som helst för sin kodningsteknik. Men resultatet kommer att bli olika beroende på vilken typ av ljud som skickas in i kodaren.

Med "Dolby Stereo" får du ett viruellt surround med en mono surround. Med 5.1 ljud som din källa får du stereosurround. Och om du matar in en vanlig stereosignal så kommer den att ge samma typ av resultat som en stereosignal ger i ett hemmabiosystem.

Förklaringen ovan kan knappast sägas vara helt korrekt då det blir rätt tekniskt komplicerat att förklara alla processer men i stort sett så gäller detta.

Under solen inget nytt... virtual surround har vi haft i olika varianter under mer än 10 år och får sägas vara ganska trist jämfört med äkta Dolby digtial. Tvärr släpps massa "nytt" elände med dylik teknik t.ex. Bose system. På vanliga småstereo har man idag många gånger ett surroundläge som inte är något annat än en illalåtande fasvändning. Även Dolby Prologic II är en något överskattad teknik, åter igen: Dolby Digital!
Någon skugga skall dock ej falla över de ovan nämda lurarna då det kan vara pyssligt att placera 6 högtalare runt huvudet.
Minns när det för några år sedan kom ett par lurar som hade inbyggd vibrator för att förstärka baskänslan.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-02-06 20:17

Sennheiser hade väl ett par lurar med 2 högtalare i varje? Jag blev erbjuden ett par sådana för 1500 (icke stöldgods) men tackade nej mitt pucko. Undrar om de inte var elektrostatiska för de hade en ganska fet drivenhet.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-02-06 20:27

Det var nog en Sennheiser Lucas jag var erbjuden... mittåt.

1
Bevaka tråden