Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VLC & undertexter!

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har för mig att jag har frågat denna fråga för ett tag sedan också men fick (?) inget direkt svar (kanske kommer jag inte ihåg (känner mig lite förvirrad)).

Hur som helst. Varför fungerar inte undertexter på samma eminenta sätt i VLC som i Mplayer? Sub-filer som fungerar helt korrekt i Mplayer, tillsamans med en film, ballar totalt ur i VLC. Det kommer textnig var 20 minut (typ), felaktika tecken etc.

Detta fenomen fanns även innan i Mplayer, men efter jag ställt in "Default encording" till "ISO-8859-1" började det fungera mycket bra. Men jag kan inte hitta var eller om man kan ställa in detta ngnstans i VLC också? För övrigt är det också extremt verklighetsfrånvarande och svåra inställningar för subtitles i VLC...

Tack på förhand för all hjälp jag kan få!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-28 01:40

Stämmer!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-28 02:23

Var ställer man in "Default encording" till "ISO-8859-1"? Och - varför är det så svårt med att få till subtitles?

• Medlem
  • 2006-04-28 09:26

Jag antar att du kör Tiger. Jag upplever samma problem på min dator. Enligt olika diskussioner på nätet verkar det som att VLC och undertexter inte gillar Tiger (eller tvärtom?).
Jag har hittat en diskussion där utvecklaren själv rekommenderar ny beta 0.8.5.b istället. Den ska tydligen lösa problemet (den gör inte det för mig i all fall).
Kanske är värt att prova i alla fall. Här finns den -->> http://forum.videolan.org/viewtopic.php?t=19622

• Oregistrerad
  • 2006-05-07 17:00

Strulet har att göra med teckenkodningen i srt-filerna. Om den inte finns angiven i filen så använder VLC systemets default, och eftersom typ alla srt-filer är windows-format så blir det fel. Lösningen är som sagt att ställa in default encoding. Dessutom kom nyss 0.8.5 i stabil version så det kanske har löst det.

Har själv haft diverse trubbel med undertexterna i VLC. Ibland funkar de, ibland inte alls. Jag rekommenderar att du testar de senaste "Nightly builds" som finns på utvecklaravdelningen

http://nightlies.videolan.org/

OBS! Dessa är inte "stabila" versioner.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-22 13:35

Nån som vet hur jag får bort klockan som visar aktuell tid i VLC???
Vet inte hur den kom dit - får inte bort den.

• Oregistrerad
  • 2006-05-22 19:20
Ursprungligen av Spicey:

Nån som vet hur jag får bort klockan som visar aktuell tid i VLC???
Vet inte hur den kom dit - får inte bort den.

Har ingen aning om hu rman får bort den, men om du inte lyskas så kan du testa "reset all" i programinställningarna så är allt tillbaka på default.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-22 13:39

Samt, några nya tips på att få undertexter i mPlayer - inget funkar. Har inte fått en enda text att synas. Döpta till samma namn, rätt textencoding mm. Men syns ej. Lagt till i playlistan i mPlayer också, men inte ens då.

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-05-22 13:56

Jag har aldrig fått en enda text att funka i vare sig VLC eller mPlayer (10.3 + 10.4).

<halvironisk>Tror inte att det funkar förrän någon motbevisar mig.</halvironisk>

• Oregistrerad
  • 2006-05-22 19:19
Ursprungligen av filuren:

Jag har aldrig fått en enda text att funka i vare sig VLC eller mPlayer (10.3 + 10.4).

<halvironisk>Tror inte att det funkar förrän någon motbevisar mig.</halvironisk>

...

Hade detta problem förut. Tankade ned 0.8.5 och ändra default encoding och plötsligt funkade allt.

Du hittar inställningen i input/codecs -> other codecs -> subtitle/undertext. ändra från default till ISO-8859-1 och det borde funka (gjorde det för mig iaf)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-22 21:39

Hm, har för mig att jag laddade ner 0.8.5 för ett tag sen men att den bara var för intel-macar. Ska kolla. ISO:n har jag ställt in redan.

Och får väl även prova reset all i VLC - för att få bort klockan - tror iof jag redan gjorde det i morse...

Mmm sant iofs, sitter med en MBP så 0.8.5 passade mig. Men jag tror det finns en PPC-verre av 0.8.5 på deras hemsida också.

www.videolan.org

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-22 22:25

Jupps, det fans en ppc - laddade ner den - så nu är iallfall klockan borta.

men subsen - nix. "no suitable demux module" står det. Har jag fått fel textfil. En pc variant?

Jag har, och ingen funkar:

match.point[2005]dvdrip[eng]-axxo.rar.sub
match.point[2005]dvdrip[eng]-axxo.rar.txt

Ursprungligen av Spicey:

Jupps, det fans en ppc - laddade ner den - så nu är iallfall klockan borta.

men subsen - nix. "no suitable demux module" står det. Har jag fått fel textfil. En pc variant?

Jag har, och ingen funkar:

match.point[2005]dvdrip[eng]-axxo.rar.sub
match.point[2005]dvdrip[eng]-axxo.rar.txt

Match Point; asbra film!
Hoppas därför det ordnar sig med texten om det är tvunget.;)

• Medlem
  • 2006-05-23 10:35
Ursprungligen av Kalle Borch:

Match Point; asbra film!
Hoppas därför det ordnar sig med texten om det är tvunget.;)

Ta bort filändelsen ".sub" och ".txt". Öppna filerna med något "Unrar-program".
Nya filer skapas med filändelser sub och srt. Du behöver en av de två. Testa vilken av de funkar.
Jag brukar använda srt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-22 22:29

...en annan sak - jag har märkt att bilden ibland är bättre i QT, samma film, och ibland istället i mplayer eller vlc. Om man testar.

Men dte är väl bara med mplayer man kan trycka på pilarna för att snabbt hoppa bak - bästa egenskapen!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-23 10:44

Ah, känner på mig att det lär funka - att rar:a upp dem - vet inte varför jag inte tänkte på det, trodde att .rar hamnat innan .sub av en slump bara.

Det är tjejen som vill ha subs till film ibland, och, ja, vill mest bara få det att funka, inte tvunget med subs annars.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-25 12:34

Funkar nu! men, sorry om jag tjatar - men finns det nått enkelt sätt att ändra, med några sekunder, när texten ploppar upp så att säga - helst i mPlayer! På en film, låt oss säga Layer Cake, kommer den 4 sekunder för sent. I know why, men kan man ändra detta i själva spelaren?

Ursprungligen av Spicey:

Funkar nu! men, sorry om jag tjatar - men finns det nått enkelt sätt att ändra, med några sekunder, när texten ploppar upp så att säga - helst i mPlayer! På en film, låt oss säga Layer Cake, kommer den 4 sekunder för sent. I know why, men kan man ändra detta i själva spelaren?

Om du använder VLC istället så kan du enkelt ändra detta. mPlayer vet jag inte med.

1
Bevaka tråden