Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

eyetv till tv, ljud men ingen bild.

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-04-28 08:50

Jag köpte en eyetv EZ igår, för att använda som istället för video eller vad man skall säga.
det är inga problem att titta på tv eller spela in med min powerbook g4 1,5. problemet är att när jag sedan via s-video utgången skall skicka det vidare till tv-n så har jag en sladd med minitele och s-video i ena änden (så jag får med mig ljud och bild) och en scart i andra. sedan väljer jag skärmdubblering och får då upp en helt svart ruta på tv:n och ett helt perfekt ljud. är det någon som vet vad jag missar?

tack.

Miglia tv mini

jag funderar på att köpa en Miglia tvmini för att genom datorn se vm i hdtv. Är det möjligt? finns det nogån som har en sån?

Ursprungligen av mint:

Jag köpte en eyetv EZ igår, för att använda som istället för video eller vad man skall säga.
det är inga problem att titta på tv eller spela in med min powerbook g4 1,5. problemet är att när jag sedan via s-video utgången skall skicka det vidare till tv-n så har jag en sladd med minitele och s-video i ena änden (så jag får med mig ljud och bild) och en scart i andra. sedan väljer jag skärmdubblering och får då upp en helt svart ruta på tv:n och ett helt perfekt ljud. är det någon som vet vad jag missar?

tack.

Din Tv kan ha en speciell S-video kanal. Försök hitta den. Kolla denna tråden den kanske hjälper lite.

• Oregistrerad
  • 2006-04-28 10:13

tack, men jag hittar tyvärr ingen lösning i den trådn, jag har bara en scart ingång.
någon annan idé?

vad har du för tv?

• Oregistrerad
  • 2006-04-28 11:40

en nokia som har några år på nacken...

Kan det vara så enkelt att din TV inte har något s-video stöd alls ?

• Oregistrerad
  • 2006-04-28 13:43

skall jag vara helt ärlig så har jag ingen aning, vad skall jag hitta på då tro, är det bara att lämna tillbaka eyetv:n då? eller har någon en idé... ?

men tycker man inte att det borde vara en scart som är grejen när det sitter en scart i andra änden? (fattar ni?)

tack.

• Oregistrerad
  • 2006-04-28 15:06

Man kan skicka olika signaler i en SCART. Alla TV-apparater tar emot kompositvideo via SCART. Många tar också emot RGB via SCART (dock oftast bara på en av två SCART-ingångar). Några få modeller tar emot S-video via SCART. Om din TV kan ta emot S-video via SCART har den med stor sannolikhet också en vanlig S-videoingång. Har din TV det?

Om inte är du tyvärr hänvisad till att använda kompositvideo vilket ger en bedrövlig bildkvalitet. Inget jag skulle satsa på med andra ord.

• Oregistrerad
  • 2006-04-28 16:02

min tv saknbar s-video ingång. aja, bara att lämna tillbaka eyetv:n eller köpa en ny tv då...

tack för all hjälp.

• Oregistrerad
  • 2006-04-28 16:17

Din Eye TV fungerar väl bra ändå gissar jag. Även om du haft S-video hade troligen bildkvalitén lämnat en del att önska. Jag har en TVmini med Eye TV som jag kör på en PB G4 1.5. Kvalitén med S-video till TVn är betydligt sämre än från en riktigt gammal digitalbox (vi talar 5-6 år) som kör RGB.

Dessutom, och vad värre är, upplever jag en hel del "tearing" eller vad man ska kalla det. På datorskärmen ser det bra ut, men på TVn blir det ibland så att bilden delar sig horisontellt. Det märks mest vid panoreringar i sidled. Nån som fattar vad jag pratar om? Dessutom flyter inte bilden som med en vanlig digitalbox. Det händeratt bilden hackar till ibland.

Jag är dock nöjd med min TVmini när jag ser den som en tuner till datorn iställer för en PVR till TVn (i kombination med datorn). Att spela in program vilken tid på dygnet som helst är riktigt enkelt och inspelningen håller naturligtvis sändningskvalitét.

• Oregistrerad
  • 2006-04-28 19:37

jo tack, jag är nöjd med att kunna spela in på powerbooken och titta på den, helt ok. jag kör på det...
men en annan saks om slog mig nu, hur får man programguiden att fungera? eller fungerar inte det i sverige... ? någon här som vet?
tack för all hjälp och trevliga svart... tack.

Testa att "rucka" "jucka" lite på dvi-n som sitter i datorn, det gjorde jag och voila så kom det bild...

marcus :m

Kolla om du kan ställa om mellan PAL och NTSC, hade felinställt på min TV och fick då svart/vitt

1
Bevaka tråden